Inlägg från: Pemberly |Visa alla inlägg
  • Pemberly

Jämställdhet vs amning

Det där att amning står emot jämställdhet är rätt mycket trams. Det går aldeles utmärkt att jobba och amma, det har jag gjort och jag känner fler som gjort det. Tex kan ju pappan komma till jobbet med bebisen mitt på dagen, man har rätt till att ta pauser från arbetet för att amma. Sen har ju som andra skrivit många bebisar ändå börjat med lite annan mat efter att de är 6 månader och då brukar det funka bra att amma på morgonen och sedan när man kommit hem från jobbet och så får bebisen äta gröt, pureer mm mitt på dagen kanske kompletterat med lite utpumpad bröstmjölk om man inte vill ge ersättning. Sen måste man dessutom inte vara föräldraledig på heltid, vi gjorde så en lång period att vi båda var lediga på deltid och då blev det ju inte så många timmar jag var borta när vi jobbade en halv dag var.

Intressant nog var det faktiskt en studie för ett par år sedan som visade att de barn vars pappor tog ut mycket föräldraledighet blev ammade längre, så det är ju inte alls så att bara för att mamman är hemma länge så ammas bebisen. Förklaringen till detta fenomen är nog delvis att föräldrar som har högre utbildning oftare tycker att det är viktigt med amning och även oftare tycker att det är viktigt att båda är föräldralediga och då hjälps man åt för att kunna lösa amningen på ett bra sätt.

Svar på tråden Jämställdhet vs amning