Inlägg från: Repan |Visa alla inlägg
  • Repan

Jämställdhet vs amning

malzac skrev 2013-07-13 17:35:56 följande:

Vilket bra exempel! Att ge ersättning är ju som att ge snabbmat. Hur många föräldrar skulle välja att ge sina barn snabbmat från frysdisken varje mål varje dag (och skulle de anses vara bra föräldrar?)?
    Nej... skillnaden på ersättning och amning är inte så stor som lagad vanlig mat från grunden vs. snabbmat. Det var ett oerhört dåligt sätt att jämföra på.

Du menar alltså att om ett barn fick hemlagad mat varje dag hela dagen, och ett annat bara snabbmat, så skulle det inte synas skillnad på dessa barn på individnivå utan krävas minst 1000 barn för att säkerställa en skillnad beroende på födointaget?

Knappast. Det skulle räcka med två barn, givetvis.

Det är alltså inte öht en vettig jämförelse. 
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-22 17:11:22 följande:

Det skulle det ju inte. Hur vet du att skillnaderna inte beror på att det ena barnet bor på ena sidan järnvägen och det andra på den andra? Eller på att det ena barnet har rullgardin medan det andra inte har det? Eller på att det ena barnet badar varje dag och det andra två dagar i veckan? Givetvis krävs det en hel del barn (sisådär ett tusental) för att man säkert ska kunna säga att det är snabbmaten som är problemet.

Jag förstår inte varför folk attackerar det faktum att statistiken är trovärdig (dvs många barn har använts i studierna). Det är ju löjligt. Själv hade jag attackerat en studie om de bara använt två barn.
    Jag attackerar inte studier som visar på amningens fördelar! Jag tycker absolut att det är vettigt att tänka på detta nere på individnivå, även om det krävs så många individer för att få säkra resultat.

Däremot var jämförelsen vanlig mat vs. snabbmat skitdålig och mycket mer extrem än vad som är sant. Ersättning är knappast jämförbart med Mcdonaldsmat näringsmässigt t.ex.

Och det skulle absolut synas på individnivå när det gäller snabbmat vs. normal hemlagad mat mycket tidigare än ersättning vs. amning. Herregud en mätning på salt och blodfetter så skulle det synas, förutom säkerligen X antal brister av olika näringsämnen.

Jag köper argumentet att det är vettigt att ta till sig statistiken som individ, däremot inte att det är jämförtbart med att ge barnet snabbmat alla mål mat om dagen. Då tycker jag man är rejäääält överdriven i sin skepsism mot ersättning. 
  • Repan
    cloudberry79 skrev 2013-07-22 16:20:44 följande:
    Knappast, det är inte var maten lagas som avgör, utan näringsinnehållet. En inkompetent person som inte kan laga mat borde hellre ge snabbmat.
    En normal människa som lagar normal svensk husmanskost med lite olika sorters grönsaker till är rimligen vad folk menar med "vanlig mat" - detta vs. att käka t.ex. McD varje dag är en extreeeeem liknelse för amning vs. ersättning.

Man får vara bra jäkla överdriven för att påstå att det är en rakt av schysst jämförelse.
    Som jag skrev i inlägget ovan, orkar inte upprepa.

Argumentera gärna för ersättningens lägre kvalitet om ni vill liksom men använd vettiga argument, inte extremöverdrivna jämförelser med snabbmat..... 
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-28 18:39:16 följande:
    Det är väl tur för en stackars student som inte kan laga mat själv att det finns snabbmat att tillgå. Snabbmaten ger ju tillräckligt med protein, kolhydrater, fetter och till och med några vitaminer så att den stackaren kan överleva tills den finner en partner som kan laga riktig mat. Måhända lyckas snabbmaten inte tillgodose precis alla näringsbehov som studenten behöver och måhända tillsätter den lite extra som studenten absolut inte behöver. Måhända utsätter studenten sig för en ökad risk för att bli överviktig; måhända är portionerna lite större än vad studenten annars skulle ätit och måhända får studenten mindre motion tack vare gratis hemkörning. Men mat som mat va? Studenten känner inte att han mår sämre för det.

Jag tyckte att det var en riktigt bra jämförelse, jag. ;)

Hela det där raljerande inlägget stärker inte jämförelsen utan gör den ännu sämre.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-28 19:45:44 följande:

Förtydliga?
    Du kan inte jämföra näringsinnehållet i ersättning med snabbmat helt enkelt. Att man övermatar sitt barn har inte med ersättning att göra heller.

Det är en dålig jämförelse. Det är inte sån enorm skillnad på näringsinnehållet i ersättning vs. bröstmjölk (vilket också varierar kraftigt beroende på vems bröstmjölk vi talar om) att du kan jämföra ersättningen med skräpmat och bröstmjölken med nyttig, hemlagad mat från grunden.

Skillnaden är inte på den nivån. Det blir bara löjligt. Argumentera med verkligheten istället. Det finns en skillnad, men den är liten. Argumentera på den lilla skillnaden och vad som är viktigt i den - sluta hitta på! Det behövs inte! Och om inte ens barnmorskor och läkare håller med så känns det bara urlöjligt. De hade inte rekommenderat ersättning som "fullgott alternativ" om de överhuvudtaget skulle kunna skriva under på att ersättningen är = skräpmat.

• Repan
    malzac skrev 2013-07-28 21:44:19 följande:

I rena siffror så är det möjligt att näringsinnehållet inte skiljer enormt mellan ersättning och bröstmjölk (iaf de näringsämnen de upptäckt och lyckats mäta), men det är en enorm skillnad på typen av näring och hur väl barnet kan tillgodose sig den. Dessutom innehåller bröstmjölken antikroppar och annan hjälp till bebisens immunförsvar, något som inte kan finnas i ersättning. Det var detta skillnaden i "vitaminer" skulle representera i min liknelse.

Bröstmjölken anpassar sig efter om barnet är hungrigt eller törstigt, sjukt eller snuttigt. När man ger ersättning ger man samma antal kalorier per ml oavsett vad, så om barnet är törstigt får det i sig mer kalorier än om det hade ammat. Det var detta portionsstorleken anspelade på.

Själva akten att amma utvecklar även barnet fysiskt; det var detta motionen i min liknelse härmade.

Och självklart kan inte en barnmorska säga att "ja, du blir nog tvungen att ge ersättning, men du vet väl att det är sjukt mycket sämre för ditt barn". I stället fokuserar de på det "positiva", dvs att näringstabellen ser liknande ut.
    Läkare och professionella LJUGER inte för att det annars skulle låta illa. Det måste du ju inse. Självklart har bröstmjölken generellt saker som ersättningen inte har, däremot inte till så stor skillnad näringsmässigt som du försöker framhålla. Fortfarande, din jämförelse är grovt överdriven och hjälper inte alls din poäng.

Bröstmjölk kan också vara undermålig, det beror helt på kvinnan.

Det är inte "sjukt mycket sämre" med ersättning, det är bara inte riktigt lika bra som bröstmjölk. Du behöver inte överdriva för att kunna argumentera för att bröstmjölk är bra, fortfarande. Nu lämnar jag detta för vi upprepar bara samma saker om och om igen. 
Svar på tråden Jämställdhet vs amning