malzac skrev 2013-07-28 21:44:19 följande:
I rena siffror så är det möjligt att näringsinnehållet inte skiljer enormt mellan ersättning och bröstmjölk (iaf de näringsämnen de upptäckt och lyckats mäta), men det är en enorm skillnad på typen av näring och hur väl barnet kan tillgodose sig den. Dessutom innehåller bröstmjölken antikroppar och annan hjälp till bebisens immunförsvar, något som inte kan finnas i ersättning. Det var detta skillnaden i "vitaminer" skulle representera i min liknelse.
Bröstmjölken anpassar sig efter om barnet är hungrigt eller törstigt, sjukt eller snuttigt. När man ger ersättning ger man samma antal kalorier per ml oavsett vad, så om barnet är törstigt får det i sig mer kalorier än om det hade ammat. Det var detta portionsstorleken anspelade på.
Själva akten att amma utvecklar även barnet fysiskt; det var detta motionen i min liknelse härmade.
Och självklart kan inte en barnmorska säga att "ja, du blir nog tvungen att ge ersättning, men du vet väl att det är sjukt mycket sämre för ditt barn". I stället fokuserar de på det "positiva", dvs att näringstabellen ser liknande ut.
Läkare och professionella LJUGER inte för att det annars skulle låta illa. Det måste du ju inse. Självklart har bröstmjölken generellt saker som ersättningen inte har, däremot inte till så stor skillnad näringsmässigt som du försöker framhålla. Fortfarande, din jämförelse är grovt överdriven och hjälper inte alls din poäng.
Bröstmjölk kan också vara undermålig, det beror helt på kvinnan.
Det är inte "sjukt mycket sämre" med ersättning, det är bara inte riktigt lika bra som bröstmjölk. Du behöver inte överdriva för att kunna argumentera för att bröstmjölk är bra, fortfarande. Nu lämnar jag detta för vi upprepar bara samma saker om och om igen.