Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Jämställdhet vs amning

Pemberly skrev 2013-07-05 12:06:30 följande:
    och här är länk till abstractet på själva den vetenskapliga artikeln
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577 
    och hela artikeln (vet ej om den är fritt tillgänglig för alla eller om det bara är för att jag stter på universitetet nu som jag kommer åt den)
    sjp.sagepub.com/content/38/4/337.long

Tack så hemskt mycket! Jag lyckades inte googla fram något själv.

Nej, artikeln är inte fritt tillgänglig tyvärr (ojoj, DÄR har vi en annan diskussion), men även jag har lyxen att sitta på ett universitetsnätverk så jag har tittat igenom den (och tänker fortsätta titta igenom några av de artiklar den citerar).

Det är ju väldigt skönt att läsa att amningen (och även befolkningens hälsa) faktiskt påverkas positivt av jämställdhet och minskad skillnad mellan mäns och kvinnors inkomster. Nu är jag glad igen.
  • malzac
    EllisBell skrev 2013-07-05 13:26:48 följande:
    c89: Det är ingen modern myt alls. Fråga vilken barnläkare du vill. Att bara amma när barnet närmar sig ett kan tom vara farligt. Däremot bör bröstmjölk vara en del av barnets kost upp till ett år (helst ännu längre). Förr ammade man länge men det betyder inte att barn inte fick mat samtidigt.
    Varför skulle det vara farligt? Det enda jag kan komma på är järnet som alla pratar om, men en vanlig hälsosam bebis som inte föddes för tidigt eller av en diabetiker får inte järnbrist även om han/hon helammas tills ettårsdagen (eller längre).
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-06 16:56:41 följande:
    Sambandet mellan amning och delad föräldraledighet är inte så enkel som det ser ut.

För läser man vidare sp upptäcker man att de som delar mest lika är de som är högutbildade och välavlönade. Högutbildde och välavlönade är även de som ammar mest.  

Lågutbildade/lågavlönade ammar i mindre utrstäckning och delar lika i mindre utrsträckning. 

Jo men visst är det så. Men det visar ju på att folk i allmänhet inte bryr sig om jämställdhetsbonusen tillräckligt mycket för att förändra hur de delar föräldraledigheten. De som vill (vilket verkar vara de högutbildade) kan dela lika tack vare vårt system och de offrar inte amningen för att göra det, så själva bonusen påverkar inte amningen negativt (vilket var min frågeställning). Bra!

Sen hur vi får de övriga att dela mer lika och amma längre är en annan fråga...
  • malzac
    Helly skrev 2013-07-12 10:59:55 följande:
    Skillnaden för barnet mellan bröstmjölk och ersättning är inte signfikant på individnivå. Man kan tryggt välja som man vill - man behöver inte falla för amningshetsen. Bröstmjölk ger i första hand fördelar i länder där ersättningen blandas med smutsigt vatten.

Jag sa innan att jag inte skulle ge mig in i den här diskussionen, att det inte var detta tråden handlade om. Men jag blir faktiskt chockad över att det fortfarande finns de som tror att ersättning inte gör någon skada så länge man inte blandar med smutsigt vatten. Att det finns de som tror att "amningshysterin" (vilket otroligt nedvärderande uttryck) är någon slags bakåtsträvande hippietrend som kommer att gå över.

Att ge ersättning ger barnet sämre förutsättningar, så är det bara. Det finns hur mycket forskning som helst som påvisat detta om och om igen. Om barnet inte kan få bröstmjölk så är det naturligtvis bra att det kan få näring genom ersättning, men det är ett mycket sämre alternativ.
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 20:24:07 följande:
    Ja det finns nackdelar med att inte amma, men det är på populationsnivå. På individnivå ser man inga sånna skillnader.  

Hur kan det vara skillnad på "populationsnivå" och "individnivå"? Om riskerna är större statistiskt sett så är riskerna också större för varje barn. Varför ta onödiga risker? Ersättning innebär större infektionsrisk till exempel, vilket betyder att det är troligare att just ditt barn drabbas av en infektion om han/hon får ersättning än om du ammar. Skulle du välja att röka i närheten av ditt barn bara för att riskerna med cigarettrök bara syns på "populationsnivå"?
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-12 21:59:31 följande:
    Risken är så små att det inte går att se på individnivå. Det är först när man kommer upp i tex 1000 barn som man ser små skillnaden i tex antalet infektioner mellan ammade och flaskade barn. Tar du tex 100 barn så syns ingen skillnad. 

Jaha, det är SÅ ni tänker som inte har några problem med den ökade risken ersättning för med sig för typ allt? Du verkar ha missat hur statistik fungerar. Det är klart att man inte kan se skillnader på enstaka individer. Det går inte att säga att den bebisen blev tjock för att han flaskmatades eller att den bebisen blev allergisk för att hon inte ammades. De kanske hade blivit tjocka eller allergiska ändå. Därför måste man titta på många bebisar för att se att fler i gruppen flaskmatade bebisar får överviktsproblem än de i den ammade gruppen.

Det går inte att se skillnad på 100 bebisar enbart eftersom trenden drunknar i standardavvikelsen (ett statistikbegrepp som anger hur troligt det är att det bara var ett sammanträffande). För att minska standardavvikelsen måste man använda större grupper.

Det är ju samma med rökning som sagt, men tror du att rökning är ofarligt "på individnivå"? Eller tror du att man inte löper högre risk för hudcancer om man inte använder solkräm? Sätter du inte cykelhjälm på ditt barn eftersom risken att det händer en olycka ändå är så liten?

Det verkar bara så onödigt att aktivt välja det alternativ som medför så många risker och diverse negativa effekter.
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-13 14:36:05 följande:
    Klart det påverkar på individ nivå men skillnaden är fortfarande så små att det inte kommer göra nån verklig skillnad för barnet. Rökning ser man skillnader på indivinivå. Att köra omkull med och utan hjälm så ser man skillnader på individnivå.

Och du verkar ha missat att jag har ammat mina barn, troligtvis även längre än vad du gjort. Jag ser dock ingen vits med att kalla flaskmatare för dåliga föräldrar som inte bryr sig om sina barn.  

Du verkar ha missat att jag aldrig nämnt just dig som exempel; jag pratar om att välja ersättning i allmänhet. Och jag har inte heller sagt att det är dåliga föräldrar som flaskmatar sina barn; jag är mest förundrad över hur någon kan välja ett mycket sämre alternativ när de inte egentligen behöver göra det.

Ett barn som flaskmatas har 2,5 gånger så stor risk att vara överviktiga vid två års ålder och ett barn som både flaskmatas och ammas löper 2 gånger så stor risk som ett som helammas till sex månaders ålder. Hur stor tycker du att risken behöver vara för att märkas på individnivå? 100%?
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-13 16:49:24 följande:
    Varför bosätter man sig i stan när man vet att det ökar risken för astma och allergier? Varför ger man snabbmat ibland? 

Alla gör vi avvägningar om vad som är viktigt och vad som inte är det. Du gör säkert saker som andra anser är helt vansinnigt eftersom det ökar risken för nått. 

Vilket bra exempel! Att ge ersättning är ju som att ge snabbmat. Hur många föräldrar skulle välja att ge sina barn snabbmat från frysdisken varje mål varje dag (och skulle de anses vara bra föräldrar?)?
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-22 15:10:55 följande:
    Nej... skillnaden på ersättning och amning är inte så stor som lagad vanlig mat från grunden vs. snabbmat. Det var ett oerhört dåligt sätt att jämföra på.

Du menar alltså att om ett barn fick hemlagad mat varje dag hela dagen, och ett annat bara snabbmat, så skulle det inte synas skillnad på dessa barn på individnivå utan krävas minst 1000 barn för att säkerställa en skillnad beroende på födointaget?

Knappast. Det skulle räcka med två barn, givetvis.

Det är alltså inte öht en vettig jämförelse. 

Det skulle det ju inte. Hur vet du att skillnaderna inte beror på att det ena barnet bor på ena sidan järnvägen och det andra på den andra? Eller på att det ena barnet har rullgardin medan det andra inte har det? Eller på att det ena barnet badar varje dag och det andra två dagar i veckan? Givetvis krävs det en hel del barn (sisådär ett tusental) för att man säkert ska kunna säga att det är snabbmaten som är problemet.

Jag förstår inte varför folk attackerar det faktum att statistiken är trovärdig (dvs många barn har använts i studierna). Det är ju löjligt. Själv hade jag attackerat en studie om de bara använt två barn.
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-22 22:32:54 följande:
    Jag köper argumentet att det är vettigt att ta till sig statistiken som individ, däremot inte att det är jämförtbart med att ge barnet snabbmat alla mål mat om dagen. Då tycker jag man är rejäääält överdriven i sin skepsism mot ersättning. 
    Det är väl tur för en stackars student som inte kan laga mat själv att det finns snabbmat att tillgå. Snabbmaten ger ju tillräckligt med protein, kolhydrater, fetter och till och med några vitaminer så att den stackaren kan överleva tills den finner en partner som kan laga riktig mat. Måhända lyckas snabbmaten inte tillgodose precis alla näringsbehov som studenten behöver och måhända tillsätter den lite extra som studenten absolut inte behöver. Måhända utsätter studenten sig för en ökad risk för att bli överviktig; måhända är portionerna lite större än vad studenten annars skulle ätit och måhända får studenten mindre motion tack vare gratis hemkörning. Men mat som mat va? Studenten känner inte att han mår sämre för det.

Jag tyckte att det var en riktigt bra jämförelse, jag. ;)

• malzac
    Repan skrev 2013-07-28 19:14:27 följande:
    Hela det där raljerande inlägget stärker inte jämförelsen utan gör den ännu sämre.

Förtydliga?
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-28 20:58:17 följande:
    Du kan inte jämföra näringsinnehållet i ersättning med snabbmat helt enkelt. Att man övermatar sitt barn har inte med ersättning att göra heller.

Det är en dålig jämförelse. Det är inte sån enorm skillnad på näringsinnehållet i ersättning vs. bröstmjölk (vilket också varierar kraftigt beroende på vems bröstmjölk vi talar om) att du kan jämföra ersättningen med skräpmat och bröstmjölken med nyttig, hemlagad mat från grunden.

Skillnaden är inte på den nivån. Det blir bara löjligt. Argumentera med verkligheten istället. Det finns en skillnad, men den är liten. Argumentera på den lilla skillnaden och vad som är viktigt i den - sluta hitta på! Det behövs inte! Och om inte ens barnmorskor och läkare håller med så känns det bara urlöjligt. De hade inte rekommenderat ersättning som "fullgott alternativ" om de överhuvudtaget skulle kunna skriva under på att ersättningen är = skräpmat.

I rena siffror så är det möjligt att näringsinnehållet inte skiljer enormt mellan ersättning och bröstmjölk (iaf de näringsämnen de upptäckt och lyckats mäta), men det är en enorm skillnad på typen av näring och hur väl barnet kan tillgodose sig den. Dessutom innehåller bröstmjölken antikroppar och annan hjälp till bebisens immunförsvar, något som inte kan finnas i ersättning. Det var detta skillnaden i "vitaminer" skulle representera i min liknelse.

Bröstmjölken anpassar sig efter om barnet är hungrigt eller törstigt, sjukt eller snuttigt. När man ger ersättning ger man samma antal kalorier per ml oavsett vad, så om barnet är törstigt får det i sig mer kalorier än om det hade ammat. Det var detta portionsstorleken anspelade på.

Själva akten att amma utvecklar även barnet fysiskt; det var detta motionen i min liknelse härmade.

Och självklart kan inte en barnmorska säga att "ja, du blir nog tvungen att ge ersättning, men du vet väl att det är sjukt mycket sämre för ditt barn". I stället fokuserar de på det "positiva", dvs att näringstabellen ser liknande ut.
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-29 10:52:11 följande:
    Läkare och professionella LJUGER inte för att det annars skulle låta illa. Det måste du ju inse. Självklart har bröstmjölken generellt saker som ersättningen inte har, däremot inte till så stor skillnad näringsmässigt som du försöker framhålla. Fortfarande, din jämförelse är grovt överdriven och hjälper inte alls din poäng.

Bröstmjölk kan också vara undermålig, det beror helt på kvinnan.

Det är inte "sjukt mycket sämre" med ersättning, det är bara inte riktigt lika bra som bröstmjölk. Du behöver inte överdriva för att kunna argumentera för att bröstmjölk är bra, fortfarande. Nu lämnar jag detta för vi upprepar bara samma saker om och om igen. 
    Tre förtydliganden bara:
    - Jag sa inte att de ljuger (vem är det som överdriver nu?), jag sa att de fokuserar på det positiva.
    - Förutsatt att barnet får i sig tillräckligt med bröstmjölk så får det också i sig tillräckligt med näring. Bröstmjölken blir inte undermålig bara för att man inte äter hälsosam kost om det är det du syftar på. Om man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen som mamma så får mamman problem, inte barnet, eftersom bröstmjölken prioriteras. Vi är designade för att överleva svältperioder, och för att våra ammade barn också ska göra det.
    - Jag överdrev kanske när jag skrev "sjukt mycket sämre", men ibland är överdrifter nödvändiga för att förtydliga en poäng. 
  • malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 11:06:44 följande:
    De studier som är gjorda där man jämfört vikt och sådant på ammande respektive icke-ammande barn. Har man då tagit hänsyn även till andra faktorer som också kan påverka? Och har man tagit hänsyn till hur ersättningen har getts (tänker då på om man har gett stora mängder vid få tillfällen eller om man har gjort mer som vid amning att man låter barnet själv styra mer? Jag har två barn där den ena har helammats i 8 månader och det andra har delammats i 2,5 månader. De följer exakt samma kurvor på både längd och vikt (yngsta är drygt 1 år nu). Men de har ju också fått exakt samma uppväxt vad gäller mat bortsett från just amningen. För att få säkra resultat så borde studier egentligen göras på syskonpar där bara amningen skiljer.
    Ja, man ser skillnader även när man neutraliserar andra faktorer. Men visst vore det bättre om man bara fokuserade på syskonpar, det har du absolut rätt i. Tyvärr finns det väl inte tillräckligt många sådana att tillgå.
  • malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 12:20:30 följande:
    En sak som jag funderat på nämligen är att vad jag förstår så är det vanligt att man ger ersättning på ett helt annat sätt än bröstmjölk. Att man mäter upp en exakt mängd som ska drickas och att man har speciella mattider. Till skillnad från amningen där det sker mer fritt helt beroende på barnet. Mina barn har fått mat på precis samma sätt även fast det fått olika mat. Har de verkat hungriga så har de fått bröst eller nappflaska och så har de fått äta tills de själva slutar. Vi har aldrig mätt eller kollat på någon klocka när vi hållt på med maten till det flaskmatade (mätt att det är rätt blandat såklart men inte att han ska ha en viss mängd).
    Det finns flera anledningar till varför viktökningen kan skilja. En av dem är hur man matar, men nuförtiden är det standard att rekommendera fri flaskning, liksom fri amning. Så det är ju bra.

Men det finns andra, mer fysiologiska orsaker. Om du är nyfiken så kan du läsa här (varning: sidan är ganska anti ersättning så den kan framstå som lite militant emellanåt, men själva informationen och dess källor är bra):
    www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feeding-and-obesity.html

Min summering av länken ovan:
    1. Ersättning baseras på komjölk som är designad att öka kalvens vikt mycket snabbare än ett människobarn ska öka. Komjölken uppmuntrar till att för många fetceller skapas och dessa fetceller försvinner inte sedan.
    2. En flaska portionerar ut ersättningen på ett annat sätt än mjölken portioneras under amning, så barnet får i sig fler kalorier. Dessutom förändras bröstmjölken under amningstillfället (för- och eftermjölk) och detta hjälper barnet att veta när det är mätt. 
    3. Det finns hormoner i bröstmjölken som reglerar aptit. Dessa finns inte i ersättning.
    4. Ersättning ökar barnets IGF-1 (en grupp hormoner som påverkar tillväxthormonerna) - för gott.

Ersättning förändrar alltså hur samspelet i barnets kropp fungerar och gör att risken för övervikt är större. Dvs om dina barn börjar käka på McDonalds ofta som tonåringar så kan det hända att det äldre syskonet inte lägger på sig lika mycket som det yngre. Det kan vara viktigare för det yngre att hålla sig till en hälsosam kost än det är för det äldre (ur viktsynpunkt).
  • malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 12:52:40 följande:
    Ja det får väl framtiden utvisa. Än så länge är de båda lite underviktiga om man ska kolla på mått (normalviktiga men väldigt långa) och jag är uppväxt på ersättning (som jag antar var sämre för 30 år sedan) och har aldrig haft viktproblem så jag oroar mig inte speciellt.
    Så bra! Naturligtvis finns det andra saker som också spelar in. Gener till exempel. Flört
  • malzac
    cloudberry79 skrev 2013-08-02 10:15:04 följande:
    Jag har ammat en (aldrig gett flaska med något innehåll) och gett en ersättning. Ersättningsbarnet har kronisk förstoppning sedan spädbarnstiden och det ammade barnet har en välfungerande mage. Vi har delat lika på föräldraledigheten med båda och vi har delat på allt annat också. Amningen har varit miljoner gånger bättre för oss, även om det tog över två månader innan det funkade som det ska... Nu är hon över året och vi har inga planer på att sluta. Perfekt förpackad mat, alltid redo för intag och bästa trösten i världen. Blir hon sjuk behöver vi ingen vätskeersättning eller liknande, bara mer amning ett tag, jag önskar verkligen att jag hade vetat mer om amning första gången, så hade vi sluppit flaskan. Man ska vara lätt lågbegåvad om man inte klarar att leva jämställt och ändå skippa barnmatsindustrin.
    Bra jobbat med amningen! För att förtydliga: min fråga från början gällde egentligen om folk uppmuntrades till att sluta amma innan nio månaders ålder (till förmån för vanlig mat), inte om folk valde att ge ersättning istället. Och frågan gällde inte heller huruvida det går att både amma och dela lika på föräldraledigheten, utan om bonusen gjorde valet att sluta amma tidigare lättare.

Men jag har ju som sagt fått bekräftat att så inte är fallet.

Förresten, om man läser här på forumet så får jag känslan av att det är många som gärna hade vetat mer om amning när de fick sitt barn, trots att det trycks på om hur bra amningen är. Jag bor ju inte i Sverige så jag vet inte hur det är där, men känner du att det fokuseras för mycket på hur mycket bättre amningen är och för lite på faktisk information om hur det funkar? Eller är det så att man liksom blir döv inför informationen? Eller är där helt enkelt inte mycket lättillgänglig information trots allt? 
Svar på tråden Jämställdhet vs amning