Vinterankan skrev 2013-07-29 12:20:30 följande:
En sak som jag funderat på nämligen är att vad jag förstår så är det vanligt att man ger ersättning på ett helt annat sätt än bröstmjölk. Att man mäter upp en exakt mängd som ska drickas och att man har speciella mattider. Till skillnad från amningen där det sker mer fritt helt beroende på barnet. Mina barn har fått mat på precis samma sätt även fast det fått olika mat. Har de verkat hungriga så har de fått bröst eller nappflaska och så har de fått äta tills de själva slutar. Vi har aldrig mätt eller kollat på någon klocka när vi hållt på med maten till det flaskmatade (mätt att det är rätt blandat såklart men inte att han ska ha en viss mängd).
Det finns flera anledningar till varför viktökningen kan skilja. En av dem är hur man matar, men nuförtiden är det standard att rekommendera fri flaskning, liksom fri amning. Så det är ju bra.
Men det finns andra, mer fysiologiska orsaker. Om du är nyfiken så kan du läsa här (varning: sidan är ganska anti ersättning så den kan framstå som lite militant emellanåt, men själva informationen och dess källor är bra):
www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feeding-and-obesity.html
Min summering av länken ovan:
1. Ersättning baseras på komjölk som är designad att öka kalvens vikt mycket snabbare än ett människobarn ska öka. Komjölken uppmuntrar till att för många fetceller skapas och dessa fetceller försvinner inte sedan.
2. En flaska portionerar ut ersättningen på ett annat sätt än mjölken portioneras under amning, så barnet får i sig fler kalorier. Dessutom förändras bröstmjölken under amningstillfället (för- och eftermjölk) och detta hjälper barnet att veta när det är mätt.
3. Det finns hormoner i bröstmjölken som reglerar aptit. Dessa finns inte i ersättning.
4. Ersättning ökar barnets IGF-1 (en grupp hormoner som påverkar tillväxthormonerna) - för gott.
Ersättning förändrar alltså hur samspelet i barnets kropp fungerar och gör att risken för övervikt är större. Dvs om dina barn börjar käka på McDonalds ofta som tonåringar så kan det hända att det äldre syskonet inte lägger på sig lika mycket som det yngre. Det kan vara viktigare för det yngre att hålla sig till en hälsosam kost än det är för det äldre (ur viktsynpunkt).