• Varghona75

Hur länge kan min dotter ha sin 16-tums cykel?

Har nyligen köpt en 16-tums cykel till min dotter. Hon är 5,5 fyller 6 i januari. Hon håller på att lära sig cykla. Hon har bara haft cykel med stödhjul innan men är på god väg att lära sig nu. Frågan är nu hur länge hon kan ha den innan det är dags för en större? Jag vet att det är svårt att säga men nån som kan råda mig ändå? Har nämligen fått erbjudande om att köpa en fin, billig 16-tums pojkcykel av en arbetskamrat och har en son som är 3 år nu. Han fyller om några veckor. Vad tror ni ska jag satsa på att sonen övertar dotterns cykel om 2 år? Då är han 5 år och hon är 7,5. Nån som har erfarenhet av när ni bytte till 20-tums. Eller kan hon behålla den längre? Isåfall får jag ju sats på att köpa cykeln till lillebror. Men känns ju onödigt att stå där med två cyklar sen. Speciellt eftersom dotterns cykel var ganska dyr. Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur länge kan min dotter ha sin 16-tums cykel?
  • strojes

Vi bytte cykel till 20-tums för vår äldsta förra året och då var hon 7,5 år och drygt 120 cm lång. De är ju lite mer cykelvana då och att cykeln är något för stor i början gör ju inte så mycket längre (inte som när de var alldeles nybörjare).

• Vinterankan

Du kan ju köpa en 12" till småsyskonet och den lär han växa ur ungefär samtidigt som storasyster växer ur sin 16" så får de alltid ha cyklar av rätt storlek.

• pigglet

Vi bytte till 20" nu när sonen är 6,5 år. Den är kanske i största laget, han kunde säkert fortsatt ha 16" ett år till.

• Dr Mupp

Beror ju på hur långt barnet är.

Mina stora barn på ca 130-135 cm har 20" cyklar och de är i minsta laget, så jag letar 24" till dem.
    Min mellangrabb på ca 120 cm har 16" och jar räknar med att han kommer behöva 20" nästa sommar. Skulle kunna använda 20" redan nu, men det finns ingen ledig till honom. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Busbellan

Beror inte bara på tum utan även ramstorlek varierar mellan olika cyklar.
    Min dotter på snart 6 år är 116 cm lång och hon bytte nu i vår till en 20 tum. Tror dock att 16 tum hade funkat det också detta året egentligen men vi hade en större stående och hon klarade cykla på den så därför bytte vi 

Mamma till Nora, August och Ella
  • dimi

Vår 5 1/2 åring är 120 cm lång och har cyklat utan stödhjul i 1år nu. Hon fick en 20" cykel nu i maj. Den kändes lite stor i början, men nu kan hon hantera den utan problem och tycker att den är roligare att cykla på än sin lilla cykel.

• cosinus

Min dotter fick en 20-tums cykeln i slutet på ettan och hon var då 7 år ganska precis. Hon är kort för sin ålder.

Lillebror fick sin 20-tums cykel när han var ganska precis 6, han ligger på normalkurvan på längden.

Sen beror det på hur ramen är också, dottern som nu är 9 har nu en 24-tums sjösala och den funkar bra men en 24-tums cresent (som 20-tummaren är) skulle bli för stor.

Jag hade räknat med att lillebror kan ärva såvida han inte lär sig väldigt fort och storasyster är kort. Vi har dubbla 16-tums cyklar för när storasyster var 5 och lillebror 4 behövde båda den storleken.

Nu är minsta killen 5 och lillasyster 3 och vi får se om det blir dubbelt på 16-tum igen för 5-åringen är verkligen kort för sin ålder.

• cloudberry79

Det beror väl på barnets storlek?? Min sexåring är  110 lång och föredrar sin 16-tummare, även om han klarar en 20-tummare. Hade han varit tio centimeter längre hade han nog föredragit den senare.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Simben

Båda mina tjejer har 20 tum nu, de är 5 1/2 snart och 7. Den stora kunde ha 24 egentligen men hon får det nästa sommar när hon är 8 istället. Så jag skulle säga att nästa sommar behöver din dotter en 20 tum och din son kan ta 16 tum cykeln. Mina flickor är 116 cm och 133 cm cirka långa. Jag trodde min lilla skulle ha 16 tum i sommar med men när hon hittade storebrors gamla 20 tum i garaget ville hon ha den istället min stora tjej har haft 20 tum två somrar nu och lite i slutet på den sommaren när hon hade fyllt fem oxå.

• Anne69

Min äldsta är 6½ och cyklar alltjämt på sin 16-tummare. Men till nästa år blir det 20 tum.

• Nape

Vi har precis köpt cykel åt vår 5,5-åring, en 16-tummare. Vi provade olika storlekar, men denna passade bäst. Han kommer få cykla på den fram till nästa sommar i alla fall, då får vi se om vi byter storlek.

Vi tänkte att hellre precis lagom nu, än lite för stor. Han cyklar utan stödhjul, lärde sig precis.

I de här storlekarna är cyklarna ju inte så dyra. 700 fyndade vi vår för på Stadium och om vi säljer den nästa år kan vi säkert få 3-400 att lägga på nästa cykel.

Svar på tråden Hur länge kan min dotter ha sin 16-tums cykel?