• SSKmamma

Lämna hund ensam i 1 vecka!

Mina grannar har åkt bort (vet ej vart) för ca 5 dagar sedan. De har lämnat sin lilla hund (2år gammal, mindre ras?) ensam i villan.
    En bekant till grannen rastar hunden 3-4ggr/dag men resten av tiden, inkl hela natten, är hunden ensam i huset.
    Är det okej?!
    Det är lite känsligt att anmäla en granne...kan man vara anonym eller hur funkar det?
    Känner inte grannarna speciellt bra, de är ganska nya.

• Svar på tråden Lämna hund ensam i 1 vecka!
  • Jimman

Beror ju på hur länge den rastas varje gång o om den som rastar stannar ett tag med den

• SSKmamma

Vet inte exakt hur länge den rastas men de stannar inte med hunden.
    Vart anmäler man?

• Aniiee

Anmäl till Länsstyrelsens djuerskyddshandläggare. Hundar ska inte lämnas ensama mer än 4timmar (säger lagen)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • cajsasmamma

Hunden bör rastas var sjätte timme under dag tid enligt jordbruksverket. Så om hunden kommer ut fyra gånger under en dag säg var fjärde- femte timme på en dag och om dom är ute 30-60min per gång så tror jag inte länsstyrelsen gör något.

• micromat
    cajsasmamma skrev 2013-07-04 20:21:11 följande:
    Hunden bör rastas var sjätte timme under dag tid enligt jordbruksverket. Så om hunden kommer ut fyra gånger under en dag säg var fjärde- femte timme på en dag och om dom är ute 30-60min per gång så tror jag inte länsstyrelsen gör något.

Man får inte lämna en hund ensam så lång tid.. Det är ca: 20h/dygn som hunden är ensam om dom är där 30--60min per gång några gånger på en dag
  • Jimman

Finns inget som säger att hunden inte får vara ensam en viss tid totalt på ett dygn , men den ska ha tillsyn o rastas var 4 de timme

• SSKmamma

Känns hemskt att dom får lämna hunden en vecka bara hunden rastas 4-5ggr/dag!

Svar på tråden Lämna hund ensam i 1 vecka!