• SSKmamma

Lämna hund ensam i 1 vecka!

Mina grannar har åkt bort (vet ej vart) för ca 5 dagar sedan. De har lämnat sin lilla hund (2år gammal, mindre ras?) ensam i villan.
    En bekant till grannen rastar hunden 3-4ggr/dag men resten av tiden, inkl hela natten, är hunden ensam i huset.
    Är det okej?!
    Det är lite känsligt att anmäla en granne...kan man vara anonym eller hur funkar det?
    Känner inte grannarna speciellt bra, de är ganska nya.

• Svar på tråden Lämna hund ensam i 1 vecka!
  • Väggputs
    Jimman skrev 2013-07-04 21:01:12 följande:
    Ja var fjärde timme gäller dygnet runt ! Men jag har svårt att se att ts sitter o stirrar på grannens dörr o om det lyser mm dygnet runt
    Ursäkta en korkad fråga från en som inte själv har hund, och nej jag försöker verkligen inte vara spydig utan är genuint nyfiken:

Ni som har hund kanske kan svara även om det är lite OT- rastar ni er hund var fjärde timme även på nattetid?!?

Det har jag då aldrig sett grannarna bredvid oss göra som ändå är verksamma i brukshundsklubben. De går väl sista promenaden med jycken vid 23-snåret, sedan är de ute igen framåt kl 6 innan de gå till jobbet. Det blir väl en 7-8 timmar innan hunden får komma ut igen och pinka. Däremot är de ju hemma med hunden på nattetid så att den har sällskap.
  • Jimman

Beror ju på ålder på hunden om den behöver ut på natten , vår hund gick vi promenad vid 00.00 innan vi la oss sen ville den ut vid 5 o då släppte vi ut den o kissa på tomten en sväng sen promenad 06.00 när vi gick upp

• Solrosens
    Väggputs skrev 2013-07-05 09:55:22 följande:
    Ursäkta en korkad fråga från en som inte själv har hund, och nej jag försöker verkligen inte vara spydig utan är genuint nyfiken: Ni som har hund kanske kan svara även om det är lite OT- rastar ni er hund var fjärde timme även på nattetid?!? Det har jag då aldrig sett grannarna bredvid oss göra som ändå är verksamma i brukshundsklubben. De går väl sista promenaden med jycken vid 23-snåret, sedan är de ute igen framåt kl 6 innan de gå till jobbet. Det blir väl en 7-8 timmar innan hunden får komma ut igen och pinka. Däremot är de ju hemma med hunden på nattetid så att den har sällskap.

Hunden sover då med sin flock! Inga problem då den inte heller är ensam. En hund lär sig att hålla sig under natten eftersom vi alla sover då. Men ibland måste hunden gå precis som vi, kan bli dålig i magen eller så, då går man självfallet ut och rastar hunden, det är bara att hasa sig upp och gå en runda, inga problem, bara att lägga sig igen och somna om sedan! Ut igen på morognen igen :) Men hunden är ju inte ensam! Det är där skon klämmer att lämna flockdjur vind för våg och gå på semester!!!
  • Väggputs
    Solrosens skrev 2013-07-05 09:59:15 följande:

Hunden sover då med sin flock! Inga problem då den inte heller är ensam. En hund lär sig att hålla sig under natten eftersom vi alla sover då. Men ibland måste hunden gå precis som vi, kan bli dålig i magen eller så, då går man självfallet ut och rastar hunden, det är bara att hasa sig upp och gå en runda, inga problem, bara att lägga sig igen och somna om sedan! Ut igen på morognen igen :) Men hunden är ju inte ensam! Det är där skon klämmer att lämna flockdjur vind för våg och gå på semester!!!
    Tack för informativt svar!
  • Lotta82

Senast var för två år sen när vi åkte till Liseberg över en helg och hundvakten jobbade på dagarna. Det handlar om tre dagar och två nätter, nätterna var de hela tiden hos hundvakt, men på dagarna skulle hundvakten jobba så då var de i lägenheten de bor i för att de ska känna sig trygga. Sen hade jag en hundvakt som gick ut med dem under första och andra dagen då "natt hundvakten" var ledig den tredjedagen och givetvis var hundarna där tills jag kom hem och hämtade dem. På dig verkar det som jag lämnade dem hela semestern. Sluta vara så negativ och försöka trycka ner andra du verkar bara patetisk.

Solrosens skrev 2013-07-05 09:05:22 följande:
    OJ finns det folk som gör så med sina hundar? Lämnar de själva när de går på semmester? Det hade jag ALDRIG gjort ens klarat av att njuta på min semmester när jag vetat att mitt lilla hjärta är ensamt hemma, oavsett korta hundrastares besök! En hund är ett flockdjur och ska INTE lämnas så där ensam hemma. De trivs bäst med sin flock! Kan inte flocket så finns väl nära familj och vänner som ställer upp! När jag gått på semmester utomlands har min hund följt med oss (eu-pass) och när vi åkt på längre semmestrar har mina föräldrar passar min vovve hemma hos dem! De är mycket involverade i min hunds liv och älskar honom lika högt, så hunden betraktar alla oss som sin flock, sedan har jag syskon också som hade ställt upp också och har gjort många gånger. Vovven älskar att vara hos alla eftersom han känner dem sommsin flock!

• cajsasmamma
    GrodanHopp skrev 2013-07-05 08:11:34 följande:

Nej, det gäller enbart hundgård så länge den har godkända mått.
    Är du säker på det? För hundar på pensionat och hundstallar får ju lämnas ensamma om dom motioneras. 
  • flena

Man säger ju att man inte ska lämna iväg hundar alla till andra om de är under två år. Eftersom de kan bli nervösa av att flocken försvinner.
    Men att de blir tryggare om de är äldre.

Hur gamla är hundarna. Berätta gärna vilka svar du får när du ringer och frågar.

• SSKmamma

Idag hämtade hundvakten hunden på morgonen och lämnade den kl 17. Inte mycket att klaga på idag.

• Aniiee
    SSKmamma skrev 2013-07-05 18:00:39 följande:
    Idag hämtade hundvakten hunden på morgonen och lämnade den kl 17. Inte mycket att klaga på idag.
    Tycker du inte? Jag skulle nog vilja säga att om hunden nu kommer vara ensam, innestängd i ett hus mellan kl 17 idag och hundvakten kommer tillbaka imorrn kl 7 så är det ganska mycket att klaga på......

Har du ringt länsstyrelsen? Vad sa de? 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Solrosens
    Lotta82 skrev 2013-07-05 14:12:19 följande:
    Senast var för två år sen när vi åkte till Liseberg över en helg och hundvakten jobbade på dagarna. Det handlar om tre dagar och två nätter, nätterna var de hela tiden hos hundvakt, men på dagarna skulle hundvakten jobba så då var de i lägenheten de bor i för att de ska känna sig trygga. Sen hade jag en hundvakt som gick ut med dem under första och andra dagen då "natt hundvakten" var ledig den tredjedagen och givetvis var hundarna där tills jag kom hem och hämtade dem. På dig verkar det som jag lämnade dem hela semestern. Sluta vara så negativ och försöka trycka ner andra du verkar bara patetisk.

Förkastligt att dissa sina hundar så där! Min åsikt, hade aldrig klarat av att ens åka på någon semester utan att ha familjemedlemmar som älskar min vovve lika mycket och som mer än gärn har honom i sitt hem och gör allt det där jag gör tills jag är hemma igen! Men thats me.
  • Flforum

Jag tycker att dessa hund dagis är så hemskt. Hur kan man utsätta dom för den stress det innebär att vara instängda med en massa stökiga hundar.

• Jimman

Vårat hunddagis här i stan har stora ytor inne o en stor gård ute att vara på

• vivla

Stackars hund. Har man djur har man skyldighet att ordna omsorg även under sin semester, tyvärr tänker inte alla djurägare på vad det innebär när man själv ska iväg och ber om hjälp. Man vill göra det så smidigt för alla parter (utan djuret) för att man inte vill vara till besvär. Varför fick inte hunden bo hos hundvakten? Eller hundvakten bo hos dom? Varför frågade de nte någon som hade semester? Lite kontaktnät måste man ju ha och lite sunt förnuft. 4-5 h ensam är MIN gräns för vad hunden ska vara själv. Sedan kan det NÅGON gång bli lite längre om det händer något akut eller man t ex ska iväg en sväng kvällstid, men djuren har man ju skaffat av kärlek för dom och bör därför tas om hand på ett vettigt sätt. Jag skulle nog tala med grannarna när de kom hem, alternativt lämna en lapp i brevlådan om det känns jobbigt. Skriva på lappen att ni märkt av situationen och det känns tråkigt för djurets skull!

• SSKmamma

Frågade hundpassaren om hunden var ensam, för i så fall kunde den bo hos oss.
    Han ha att hunden inte är ensam.
    Sedan dess har hunden varit hos honom!

• Malinka3

om den rastas,var fjärde timme dessutom förstår jag inte riktig vad som är så hemskt?

• cajsasmamma
    SSKmamma skrev 2013-07-06 16:03:24 följande:
    Frågade hundpassaren om hunden var ensam, för i så fall kunde den bo hos oss.

Han ha att hunden inte är ensam.

Sedan dess har hunden varit hos honom!

Bra!

Kan ju vara så att hunden bara äter hemma hos sig den är där och äter, hundägaren har katt, hamster eller kanin som dom även tar hand om.

FLare blir lätt hysteriska!
  • Sandra1990a
    SSKmamma skrev 2013-07-04 19:46:48 följande:
    Mina grannar har åkt bort (vet ej vart) för ca 5 dagar sedan. De har lämnat sin lilla hund (2år gammal, mindre ras?) ensam i villan. En bekant till grannen rastar hunden 3-4ggr/dag men resten av tiden, inkl hela natten, är hunden ensam i huset. Är det okej?! Det är lite känsligt att anmäla en granne...kan man vara anonym eller hur funkar det? Känner inte grannarna speciellt bra, de är ganska nya.
    Du kanske ska prata med grannen om det istället... ganska dumt att anmäla när du inte e riktigt 100 på saker.. hör först med grannen som sagt..
  • SSKmamma

Jag kan väl inte prata med grannen när dom är bortresta??
    Hunden var ensam hemma.
    Jag pratade med han som rastade hunden, då tog han hem hunden till sig.

• Sandra1990a
    SSKmamma skrev 2013-07-18 14:34:26 följande:
    Jag kan väl inte prata med grannen när dom är bortresta??
    Hunden var ensam hemma.
    Jag pratade med han som rastade hunden, då tog han hem hunden till sig.
    Jo men menade att du kunde prata med dom när de kom hem.. du sa ju att det var en som gick ut med hunden några ggr om dagen men var ensam på natten... en hund klarar sig en hel natt.. det e inge fel med det.. visst bra att han gjorde så ist men tänk lite.. det hade varit värre ifall de inte varit någon alls som gick ut med hunden.. eller hur?
    Men nu går dom ju ut flera ggr om dagen lixom så vad e promlemet?
Svar på tråden Lämna hund ensam i 1 vecka!