• Anonym (Pojkvän)

    Har min flickväns föräldrar rätt att göra såhär?

    Hej,

    Min flickvän och jag har varit tillsammans i 1,5 år, inga som helst problem i vårat förhållande och vi älskar varandra oerhört mycket. Vi är båda 18 år och studerar utan något slag av inkomst bortsett från studiebidrag.

    Jag trivs inte att vara hos min flickvän, jag känner mig utfryst där, föräldrarna vägrar prata med mig trots att jag respekterat och varit vänlig mot dem från dag ett. De bor dessutom utanför staden så jag kan inte sköta gym, intressen och dylikt när jag är där mer än en dag som jag vill.

    När vi är där känner jag mig också tvingad att vara och umgås med hennes familj trots att jag blir ignorerad, även om jag försöker ta kontakt så svarar de knappt, vänder bort huvudet och undviker någon som helst social kontakt med mig. När vi umgås på hennes rum "för mycket" (några timmar på kvällen) så blir de arga på min flickvän och går in i något slags passivt aggressivt tillstånd och straffar henne på så vis, de fryser ut henne helt enkelt. Min flickvän är väldigt känslig, hon gråter när det inträffar och blir väldigt nedstämd.

    Således har det blivit att vi nästan bara är hos mig då jag känner att vi får vara ifred här hemma utan bråk och drama, alla kan vara lyckliga här utan hinder.

    Till problemet, min mamma är ensamstående och försörjer mig själv på en normal lön, jag väljer bort saker som kostar pengar för att underlätta för henne och hjälper henne så bäst jag kan, när min flickvän varit här väldigt ofta har det blivit att min mor fått betala en massa pengar för henne i matväg.

    Min mamma bad min flickväns föräldrar snällt om de kunde bidra med att skicka med en slant så vi kan fixa käk för henne, alternativt ta med matlådor.

    De reagerade rätt märkligt, de vägrade att göra det mamma bad om och deras svar var att "det hör till" att man får mat hos andra och att "det är töntigt" att de ska behöva skicka med pengar/mat när min flickvän är hos mig. Det var deras argument, that's it.

    Så som följd tvingar de min flickvän att vara hemma, hon får inte komma och hälsa på mig (för hennes mamma, min har inget emot flickvännen öht) för de känner att min mor är arg på dem för att hon bad dem att bidra med mat för deras dotter.

    De betalar alltså PRECIS LIKA MYCKET PENGAR i mat för min flickvän nu när de tvingar henne vara hemma som om de skulle skicka med något, det enda som skiljer är platsen maten konsumeras på.

    Värt att tillägga att de också straffar min tjej med passivt aggressivt beteende eller utfrysning när hon "är här för mycket", vilket skulle kunna vara typ 3-4 dagar i veckan, då menar de på att hon inte bryr sig om hennes familj och kallar henne diverse saker. Min flickvän gråter hela dagar då för att hon tar väldigt illa upp och de får henne att känna sig dålig, samtidigt som hon vill umgås med mig.

    Min flickvän vågar inte säga ifrån heller, hon är rädd då hennes föräldrar hotar med att frysa ut henne om hon trotsar deras krav på att hon ska vara hemma som helt och hållet saknar argument. När hon väl är hemma så händer det ingenting, alla sköter sitt eget och hon spenderar mest tiden för sig själv.

    Så för att sammanfatta:

    -Min flickvän och jag umgås nästan bara hemma hos mig för att jag vantrivs hos henne

    -Min ensamstående mamma med normal lön bad hennes föräldrar om hjälp för att betala min flickväns mat när hon är här (deras familj har en skapligt fet inkomst)

    -De vägrar gå med på det och tvingar som följd min flickvän att vara hemma

    -De beter sig respektlöst och får min flickvän att må så dåligt så att hon gråter för att hon vill träffa och vara med mig

    Är det rätt? Överreagerar jag? 

  • Svar på tråden Har min flickväns föräldrar rätt att göra såhär?
  • Anonym (Jobba?)

    Jag förstår att ni upplever det som orättvist, men jag kan förstå hennes föräldrar. Jag hade faktiskt inte betalat maten för mitt barn hos en annan familj, utan då hellre sett till att hon åt hemma. Familjen kanske tycker att hon tillbringar för mycket tid hos dig och vill träffa henne mer hemma, det är ju inte så konstigt om man vill umgås med sitt barn/syskon ibland.

    Ni är 18 år. Ni får arbeta då ni är myndiga. Mitt förslag är att ni skaffar er extrajobb så behöver ni inte be om pengar från din tjejs föräldrar.

  • Lena

    Har ni funderat på extrajobb och flytta ihop hos din mamma och betala för er?

  • KaSaM

    Hon har ett hem och har all möjlighet i världen att äta m

  • DandelionDust

    Nej jag tycker inte de behandlar henne rätt, men hon är 18 år (myndig) och bor under deras tak, så det finns nog inte så mycket ni kan göra. De bestämmer helt enkelt hur de vill försörja henne.

    Kanske både du och din flickvän kunde skaffa er varsitt extrajobb? Bara jobba en helg kan ge en person en tusenlapp eller två, då har ni egna pengar till mat och annat ni kan behöva.

  • KaSaM

    Middag och andra måltider hos sina föräldrar, varför ska de betala för att hon äter någon annanstans? För mig är det obegripligt.

  • Anonym (mhm)

    Du borde stå för hennes matkostnader själv om din mor har inte råd.

    Det att du blir ignorerad kan bero allmänt på att hennes familj är bara sådan. Kanske blir även hon utfryst ofta.

  • Anonym (Pojkvän)
    Anonym (Jobba?) skrev 2013-07-04 20:18:28 följande:
    Jag förstår att ni upplever det som orättvist, men jag kan förstå hennes föräldrar. Jag hade faktiskt inte betalat maten för mitt barn hos en annan familj, utan då hellre sett till att hon åt hemma. Familjen kanske tycker att hon tillbringar för mycket tid hos dig och vill träffa henne mer hemma, det är ju inte så konstigt om man vill umgås med sitt barn/syskon ibland.

    Ni är 18 år. Ni får arbeta då ni är myndiga. Mitt förslag är att ni skaffar er extrajobb så behöver ni inte be om pengar från din tjejs föräldrar.
    Vi studerar och har ingen tid till jobb för nuvarande.

    Varför hade du inte gjort rätt för dig och betalat maten för ditt barn om du ändå skulle få betalat samma summa för henne om du sett till att hon åt hemma?

    Problemet är att de inte respekterar att hon vill umgås med mig och bestraffar henne om det så inträffar. Att tvinga sitt barn vara hemma för att man själv vill umgås med sitt vuxna barn är bara egoistiskt, borde inte föräldrar agera vuxna? 
  • Anonym (Pojkvän)
    Anonym (mhm) skrev 2013-07-04 20:24:43 följande:
    Du borde stå för hennes matkostnader själv om din mor har inte råd.

    Det att du blir ignorerad kan bero allmänt på att hennes familj är bara sådan. Kanske blir även hon utfryst ofta.
    Jag spenderar hela mitt studiebidrag på henne för det mesta. Självklart erbjuder jag mig själv att betala hennes kostnader då hennes föräldrar vägrar göra rätt för sig.

    Men ska det behöva vara så? 
  • Solrosens

    Men är du på riktigt? Ber du hennes föräldrar om pengar för att deras dotter ska kunna äta hemma hos din mor? Ja jag hade nog inte fillar dig heller. Fy vad lågt. Tjejen måste ju känna sig totalt ovälkommen hos er.

Svar på tråden Har min flickväns föräldrar rätt att göra såhär?