• Anonym (Orolig)

Gravid och äter dåligt, risk för barnet?

Är gravid i v.29 och har under en tid ätit väldigt dåligt. Dels har jag inte mått bra psykiskt, dels har jag det ganska jobbigt med den blivande pappan då han tyvärr inte beter sig så bra mot mig alltid. Jag känner mig trött och likgiltig och matlagning känns tyvärr som ett jätteprojekt. Därför kan en dag se ut ungefär såhär: Morgon (innan jobbet): en macka med ost, ett glas juice Kl.08: ett äpple eller en macka med ost eller en risifrutti Kl. 10: två mackor med ost Kl. 13: två mackor med ost, en tallrik fil och flingor. Kl.17: en tallrik fil med flingor Senare på kvällen: fiberberikad pasta och kokta grönsaker t ex broccoli. Alternativt havregrynsgröt med sylt och mjölk, två ägg samt en-två frukter. En macka med ost. + en kapsel niferex och två aco gravidtabletter varje dag. Det är ungefär såhär varje dag och det är inte lätt att ändra på då mycket av min ångest handlar om mat. Kalorimässigt sett får jag ju i mig tillräckligt men middagar blir det ju inte så mycket av.. Fisk är jag allergisk mot och kött ger mig panik. Skadar jag barnet genom att äta såhär? Min sf- kurva var normal nu senast.

• Svar på tråden Gravid och äter dåligt, risk för barnet?
  • Anonym (Orolig)

Funderar på att komplettera med någon näringsdryck från apoteket någon gång i veckan, bara för näringens skull. Någon som vet om det är okej att dricka sådana som gravid?

• Anonym (prata)

Prata med din bm om hur du känner! (tror inte att ditt barn tar direkt skada, men visst är det bättre om du försöker äta lite mer varierad kost).

• Zayco

Jättevanligt att man får aptitstörningar under graviditeten, jag kunde i princip inte få i mig nåt pga illamåendet. Bebisen tar bara en väldigt liten del av vad du äter, kanske kan du komplettera med tabletter från hälsokostbutik/apotek för gravida? som sagt, många kvinnor får avsmak för mat, kött och sånt och äter sämre under graviditet  

• Anonym (Orolig)

Jag har pratat med bm och även varit på extrabesök med anledning av detta. Dom gör inte så mkt då sf-kurvan var normal. Har även haft kontakt med kurator sedan v.16 men det går liksom inte framåt. Sen tynger oron för barnet mig ännu mer. 😕

• Anonym (Orolig)

Jag har gravidtillskott från apoteket, aco. Det är klart att jag bör äta bättre men har fått sån onormal oro för toxoplasmos/listeria och trots att jag vet hur ovanligt det är så kan jag inte få bort det ur huvudet. Även jordiga rotfrukter och grönsaker ger mig panik och jag hittar inga recept som är nyttiga men varken innehåller kött eller såna grönsaker.

• Anonym (Orolig förstföderska :()

Hej! Känner igen mig så mycket i det du säger. är i v. 33 nu och äter betydligt mkt bättre än vad jag gjorde i andra trimestern men jag går runt med en ständig oro och könner mig nästan övertygad att jag skadat bebis pga. järnbrist. Att den ska ha fått hjärnaskador. Kurvan är normal så storleksmässigt är det inga fel men oron för skador på hjärnan äter upp mig. Kl. Är 04.42 och jag kan inte sova på geund av det :( När jag försöker komma över det så tänker jag att stressen jag upplevt har påverkat fostret oxh hur mkt än jag försöker tänka positivt landar jsg till slut i att - bara för jag tänker dåligt kommer det gå dåligt :( 
    ville bara höra hur det gått för dig? Fick du en frisk bebis? Hur mår den idag Och hur mår du idag.? 

• Anonym (Lägg till grönsaker)

Hur gick det för dig TS?

Man kan ju göra några mindre justeringar för att göra kosten mer näringsrik, om man har svårt att lägga om kosten helt.

Tex när du äter fil och flingor så strösslar du över chiafrön, som bland annat är rika på Omega 3 men som knappt smakar något. När du äter dina ostmackor så har du på avokado ibland, paprika ibland, tomat ibland. Variera grönsakerna, men lägg på något mer på mackan. När du äter din pasta med kokta grönsaker kan du köpa färdiga påsar med bladspenat och grönkål och lägga till.

Små justeringar behöver inte vara så svårt, utan köp hem chiafrön och grönsaker och spenat så att det finns hemma och blir lätt att lägga till.

• Anonym (Tidig bebis)

Prata med din barnmorska är rådet .
    När jag väntade barn för ca 20 år sedan borde jag ha pratat medicin barnmorska om min dåliga kosthållning är absolut säker på att det är därför min barn föddes i v33 . Att Barnen inte fick tillräckligt med näring .
    Barnen mådde bra och är nu en vuxen .

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-05 00:40:29 följande:

Jag har gravidtillskott från apoteket, aco. Det är klart att jag bör äta bättre men har fått sån onormal oro för toxoplasmos/listeria och trots att jag vet hur ovanligt det är så kan jag inte få bort det ur huvudet. Även jordiga rotfrukter och grönsaker ger mig panik och jag hittar inga recept som är nyttiga men varken innehåller kött eller såna grönsaker.

Hej TS. Sympatiserar med dig.

Jättebra att du ta kosttillskott! Och mycket av det du äter är bra.

Försök börja med små förändringar. Som någon sa chiafrön i gröt, du kan även lägga till frön och torkade bär (goji, tranbär, russin etc). Om du kan lägga till ett par skivor tomat/gurka/paprika på mackorna vore det också bra.

Jag tror det är bättre för barnet om du äter välsköljda grönsaker (minst 20 sekunder och gnugga/skär bort eventuell smuts) och välsköljda tillagade rotfrukter än om du äter en begränsad kost. Men går det inte så går det inte. Sen har jag fått det förklarat för mig att näringen i första hand går till fostret/barnet, så modern får näringsbrist i första hand vid alltför begränsad kost.

Jag äter inte kött själv (men det ska vara säkert om det är genomvarmt), men försöker få i mig gärn genom tofu (speciellt på lunchrestaurang), broccoli, ärtor, spenat, linser. Fullkornprodukter är också bra. Jättebra att du äter ägg och broccoli!

Har du en familjemedlem eller vän som kan finnas där som stöd och kanske komma förbi med en matlåta eller laga mat med dig nån gång ibland?

Önskar dig det bästa och tror det kommer gå bra för dig <3

• Anonym (Linnea)

Glömde slå ett slag för kikärtor, bönor och torkad frukt (särskilt aprikos) också. Hoppas det hjälper!

Svar på tråden Gravid och äter dåligt, risk för barnet?