• Anonym (Patient)

    Ni inom vården, varför så otrevliga mot patienterna?

    Jag förstår att vården idag är pressad och att man som patient ofta visar sina allra sämsta sidor när man är rädd, har ont eller är ledsen. Men varför måste ni inom vården vara så otrevliga innan man knappt hunnit säga vad man heter?

    Exempel: Man ringer till vårdcentralen och vill beställa tid för ett icke-akut men ändå besvärande problem som varit länge och som inte kan botas med Alvedon. T.ex. ögoninflammation som förhindrar linsbärande. Besvärligt men egentligen inte farligt.

    Snäsig sköterska svarar och undrar varför man ringer dit när man inte bor i upptagningsområdet. Påpekar att det är fritt vårdval och att vi tyckte de var bra och ville lista oss där. Sköterskan grymtar och bokar motvilligt in tid.

    Exempel: Man åker in till akuten för en urinvägsinfektion från helvetet som gör så ont att man inte kan stå. Får lämna urinprov som är illrött av blod. Får frågan av sköterskan om man är helt säker på att det inte bara är mensblod. 

    Eftersom man som30+-kvinna fortfarande troligtvis inte kan skilja på snippan och urinröret och känna varifrån saker kommer?

    Exempel: Vattnet går när man är i vecka 39. Man ringer till förlossningen, får på nåder åka in och sätta sig i ett väntrum. Ber om en icke-stoppad stol eftersom man kommer blöta ner tyget. Får frågan av snäsig vårdpersonal om man är helt säker på att det är vattnet och att man inte har kissat på sig eller har kraftiga flytningar (på några deciliter per timme?)

    Exempel: Efter en jättestor operation kommer hurtig sköterska och ska ha upp en ur sängen för att det är så bra att röra på sig. Patienten får extremt blodtrycksfall men sköterskan säger att det är normalt och säger att man måste kämpa lite. Patienten tokkräks då över hela rummet och svimmar och först då kan sköterskan förstå att patienten kanske inte bara fejkade.

    Exempel allmänt: När man ringer till växel inom vården kopplar de vidare. Antingen till telefonsvarare eller till fel avdelning som ofelbart har en snäsig livstrött sköterska i växeln. "Varför ringer du hit, du ska inte ringa hit om du har problem med XX, det har inte vi hand om". Att växeln kopplade dit var tydligen mitt fel.

    Ytterligare exempel: Är på specialistäkarbesök och sitter i väntrummet till mottagningen. Blir hämtad av läkare i väntrummet och blir undersökt. 

    Återkommer två veckor senare för uppföljande undersökning som kliniken själva kallat till. Sätter mig i samma väntrum som förra gången. Väntar tills 10 minuter efter att läkartiden skulle börjat och råkar sedan av en slump hitta läkaren som surt undrar varför jag sitter i det väntrummet, där sitter ju ALDRIG deras patienter.

    O.s.v. o.s.v. 

    Den allmänna seden inom vården är lite som att konvertera till judendomen (enligt vad jag sett i Sex&The City när Charlotte skulle bli jude). Man måste knacka på flera gånger först och bli nekad. Orkar man fortsätta så förstår de att man verkligen menar det.

    Först snäser man av patienten rejält redan i telefonen med ett extremt uttråkat och otrevligt tonfall och meddelar att de kan få en tid på nåder men att det absolut inte är enligt deras rutiner att ge tider åt folk som ringer efter kl 8 på morgonen.

    Sen får man kanske prata med en läkare som totalignorerar symtomen och säger till en att komma tillbaka två veckor senare om det inte blivit bättre. Då kanske man får ta ett blodprov eller så.

    Även när man ligger inlagd på sjukhus och uppenbarligen är nyopererad för bara några timmar sedan så tror inte sköterskorna på att man mår dåligt på allvar utan det är bara upp och hoppa tills man kan bevisa att man störtblöder, kräks eller svimmar.

    Och alltid har man gjort fel eftersom deras organisation är upplagt på ett speciellt sätt som vi patienter bör känna till. Det är ju avdelning 33 och inte 34 som pysslar med det man vill fråga om, så varför ringer man dit?

    Plus att man som vuxen kvinna självklart måste ifrågasättas om man verkligen vet vilka vätskor som brukar komma från snippan resp. urinröret. Det verkar vara rätt vanligt att man utvecklar spontaninkontinens i vecka 39 av graviditeten.                    

                   

  • Svar på tråden Ni inom vården, varför så otrevliga mot patienterna?
  • Anonym (ssk & bm)
    city cat skrev 2013-07-07 22:14:40 följande:
    Dags att byta jobb?

    ja, alla patienter har rätt att klaga så mycket de vill och de förtjänar såklart gott bemötande och all vård och omsorg de behöver och även det extra som deras klagande ger dom. som personal måste man tåla att ta emot klagomål och ge ännu lite mer service och omtanke tillbaka, men det gäller också att inte glömma bort de som inte klagar. speciellt som det oftast är de som behöver mest tid och omsorg, tid som så lätt försvinner till att be om ursäkt försöka gottgöra de som Humlan88 omtalar som 'gnällspikarna'.
  • Anonym (ssk & bm)
    vampyria2 skrev 2013-07-08 08:58:17 följande:
    Jag har en ganska tät kontakt med läkarvården pga vissa omständigheter, jag har fött fyra barn, har en pappa som var sjuk under många månader innan han dog och tillbringade dem på olika sjukhus och sjukhem....jag känner inte alls igen det du beskriver TS, kan det vara något du själv gör som gör att folk beteer sig så mot dig? Kan ju vara bra för dig att ta reda på så att du kan göra annorlunda i framtiden och kanske bli bättre bemött? 

    vad skönt att höra att det finns människor som haft kontakt med läkarvården och känner sig nöjda.

    vill bara säga att även om det är en intressant frågeställning, är det att likställa med en dödssynd att på något sätt skuldbelägga en patient för dennes negativa upplevelse av vård el vårdpersonal. ute i samhället, är det säkerligen så att det där gamla ordspråket om att 'du ska bemöta andra så som du själv vill bli bemött' gäller, men inte i sjukvården. som patient befinner man sig i en känsligt och utsatt tillstånd. en patient som ev beter sig illa verbalt el fysiskt gör det pga rädsla, oro, inadekvans, sjukdom. någon enstaka gör det kanske av elakhet, men det betyder ingenting. personalen ska ändå alltid vara professionell, ta emot och bortse från det och alltid bemöta patienten med vänlighet.
  • Anonym (ssk & bm)
    Anonym (skit) skrev 2013-07-08 00:26:04 följande:
    I mitt fall var det det sistnämnda. Jag blev förbannad och stack inte under stol med det heller.
    En kombo av rädsla och frustration över hur lite läkaren brydde sig om mina känslor. 

    du har självklart rätt att tro vad du vill om läkaren, även om dennes intention med vad han sa var den motsatta effekten av vad det fick på dig. kanske för att patienten innan dig reagerade likadant och sa att han önskat att läkaren sagt till henne vad han nu sa till dig. som vårdpersonal är det alltid en utmaning att försöka uttrycka sig på rätt sätt, så som individen man har framför sig önskar att få det levererat. någon kan argumentera ifall det nu är så svårt att få det rätt har man kanske valt fel yrke, och visst, då är det väl så. hur man än gör, hur goda intentioner kan det alltid bli fel.
  • Anonym (ssk & bm)
    Anonym (skit) skrev 2013-07-08 13:29:09 följande:
    Så var det väl och hans taskiga attityd påverkade också. 

    Men jag har upplevt att en del specialistläkare och läkare överlag har liksom förlorat den empatiska sidan. Som att dom på nåt vis "stänger av."
    Förlorar man det så borde man tänka om eller fräscha upp kunskapen i vårdpedagogik. 

    ja, även om det saknas underlag för kritik mot behandlingen och omvårdnaden i sig (kanske för att det gjorts korrekt), är en vårdpersonals attityd och bemötande av patienten alltid öppet för kritik. det är något som var och en gör sig en subjektiv uppfattning om, kan aldrig ifrågasättas. kan bara förklaras med att vårdpersonalen misslyckats i att vara lyhörd nog för patientens behov.
  • Anonym (ssk & bm)
    babyfreeze skrev 2013-07-08 08:43:06 följande:
    I så fall är det ju du som är empatilös! Om du inte har den minsta förmåga att se din egen rädsla och smärta i perspektiv till hur många andra som gått igenom exakt samma sak så har du en väldigt låg medkänsla...

    som sagt, en patient skall aldrig skuldbeläggas...
    med andra ord, det kan aldrig vara patientens fel. alltså måste felet ligga hos personalen. det är så verkligheten ser ut. 
  • vampyria2
    Anonym (ssk & bm) skrev 2013-07-08 13:46:09 följande:

    vad skönt att höra att det finns människor som haft kontakt med läkarvården och känner sig nöjda.

    vill bara säga att även om det är en intressant frågeställning, är det att likställa med en dödssynd att på något sätt skuldbelägga en patient för dennes negativa upplevelse av vård el vårdpersonal. ute i samhället, är det säkerligen så att det där gamla ordspråket om att 'du ska bemöta andra så som du själv vill bli bemött' gäller, men inte i sjukvården. som patient befinner man sig i en känsligt och utsatt tillstånd. en patient som ev beter sig illa verbalt el fysiskt gör det pga rädsla, oro, inadekvans, sjukdom. någon enstaka gör det kanske av elakhet, men det betyder ingenting. personalen ska ändå alltid vara professionell, ta emot och bortse från det och alltid bemöta patienten med vänlighet.
    Absolut har du helt rätt i det du skriver
    Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg och skrev knasigt...vad jag menar är hur man själv uppfattar situationer tex en del av sakerna som TS har tagit upp skulle jag inte ta som något negativt utan bara som normala frågor som vårdpersonal ska ställa tex om ett urinprov är blodrött så är det väl egentligen inte någon  konstig fråga att fråga om denne inte har mens, jag skulle inte ha tagit det som något negativt.

    Jag själv har fött fyra barn som sagt och jag är osäker på om jag skulle känna någon skillnad på om vattnet har gått eller om jag har råkat läkt, det är vanligt att man i senare delen av en graviditet läker om tex barnet sparkar till urinblåsan, jag skulle tycka att det är en normal fråga att ställa och inte tro att BM försöker dumförklara mig.

    Hon på VC som frågade om man visste att man inte tillhör den VC skulle jag uppfatta som att den undrade för att jag inte kanske visste att det fanns en VC som var närmare för mig, inte för att jäklas med mig osv

    Man kanske inte ska tro att alla är ute efter att vara dumma och elaka utan att de faktiskt sköter sina jobb, de har varit med om en hel del och vet att vissa saker är relativt vanliga och därför fågar de en massa saker som vi andra kan uppfatta som att de dumförklarar oss men det tror jag faktsikt inte att de vill Drömmer 
  • Anonym (ssk & bm)
    vampyria2 skrev 2013-07-08 14:23:38 följande:
    Man kanske inte ska tro att alla är ute efter att vara dumma och elaka utan att de faktiskt sköter sina jobb, de har varit med om en hel del och vet att vissa saker är relativt vanliga och därför fågar de en massa saker som vi andra kan uppfatta som att de dumförklarar oss men det tror jag faktsikt inte att de vill Drömmer 
    ja, vad skönt det vore och hur mycket enklare jobbet skulle bli ifall fler faktiskt vågade tro som dig.
  • Anonym (skit)
    Anonym (ssk & bm) skrev 2013-07-08 14:08:17 följande:

    ja, även om det saknas underlag för kritik mot behandlingen och omvårdnaden i sig (kanske för att det gjorts korrekt), är en vårdpersonals attityd och bemötande av patienten alltid öppet för kritik. det är något som var och en gör sig en subjektiv uppfattning om, kan aldrig ifrågasättas. kan bara förklaras med att vårdpersonalen misslyckats i att vara lyhörd nog för patientens behov.
    Jobbar själv inom vården och att vara lyhörd är A och O i kontakten med en patient tycker jag själv.
    Det är inte mycket begärt. 
  • Anonym (ssk & bm)
    Anonym (skit) skrev 2013-07-08 14:49:15 följande:
    Jobbar själv inom vården och att vara lyhörd är A och O i kontakten med en patient tycker jag själv.
    Det är inte mycket begärt. 

    såklart inte. ibland kan det vara svårt att leva upp till kraven. kan ibland tyckas som att det finns inga begränsningar på hur stor lyhördhet som behövs. ju mer som ges, desto mer efterfrågas osv osv och patienten har förstås all rätt till detta.
  • Plinkington

    Blev själv vägrad recept på hjälpmedel till min diabetes.
    Jag förklarade när jag ringde in för receptet att de hade ändrat kontakter på slangen och att jag fortfarande använde de gamla så om det var ett problem behövde jag både nya nålar med det nya fästet och nya reservoarer.
    Jag förklarade också att jag fått fel sist men att det inte gjort något eftersom jag hade slangar med det gamla fästet kvar som jag hade använt.
    Blev tillsagd att jag inte kunde hålla på att slösa med sjukhusets resurser och få fel recept på det sättet. Försökte då rätta till det genom att läsa upp de olika nummerna på förpackningen så att det skulle bli rätt varpå hon säger att om jag inte vet vad jag ska ha själv så kan hon inte skriva ut något för det kan blir fel och då har man slösat med resurser och det måste jag ju förstå att så kan man inte göra.
    Fick aldrig något recept och gick över till sprutbehandling tills jag fick ny läkare och ny diabetessköterska pga. en flytt.

    När min insulinpump gick itu så började de skicka runt mig mellan olika kommuners sjukhus, tillslut blev jag tillsagd att jag skulle bytt den för 8 år sedan, tyckte själv det var onödigt att byta något som var fullt fungerande och som kostar skattebetalarna mycket pengar men tydligen blev det krångligt för dem om man inte gjorde det inom en 4:a månaders period. 
    Fick rådet att flytta för då kunde mitt nya sjukhus säkert hjälpa mig.Blev aldrig någon ny pump där men har lagat den gamla med silvertejp och har faktiskt flyttat och fått hjälp på det nya stället så ny pump är på g nu.

     Har haft en del andra otrevliga upplevelser från sjukhus och apotek men dessa var nog de värsta.

  • Anonym (ssk & bm)
    Plinkington skrev 2013-07-08 15:05:47 följande:
    Har haft en del andra otrevliga upplevelser från sjukhus och apotek men dessa var nog de värsta.
    stackars dig, så illa bemött. jag hoppas det känns lite bättre för dig när jag säger att detta är helt oacceptabelt, ingen borde bli så dåligt behandlad som du blev, jag hoppas att de som utsatte dig för det får de skarpaste reprimanderna för det och verkligen fick skämmas för sina beteenden.

    tror heller inte att vi skulle ha en enda missnöjd patient ifall alla fick känna att vårdpersonal rullade ut röda mattan för dom, studsade upp på tå vid minsta vink. verkligen fick patienten att känna att vi är där för dom, oavsett hur sjuka de än är, oavsett hur dåligt de svarar på behandling. som sagt, bemötande är a och o.
  • asta66
    Linnéa S skrev 2013-07-07 18:27:00 följande:
    Absolut och det håller jag med om. Det finns ingenstans inom vården där personalen får vara otrevlig mot patienterna.  Nu vet jag inte var i Sverige du bor, men i vissa delar av landet råder det kalabalik på förlossningen pga plats-och personalbrist och när allt handlar om liv och död så kommer en del patienter att bli avsnästa på ett otrevligt sätt.  
    Men då tvingas personalen göra strikta medicinska bedömningar.
  • babyfreeze
    Anonym (ssk & bm) skrev 2013-07-08 14:10:52 följande:

    som sagt, en patient skall aldrig skuldbeläggas...
    med andra ord, det kan aldrig vara patientens fel. alltså måste felet ligga hos personalen. det är så verkligheten ser ut. 
    Jag håller verkligen inte med. Personalen kan ha gjort allt som var fysiskt möjligt och ändå är patienten inte nöjd.
    Behöver inte ens handla om skuld öht.
    Jag anser inte heller att vårdpersonalen ska kyssa mina fötter och dyrka marken jag går på oavsett hur illa jag beter mig. Ja, jag kanske är upprörd och orolig när jag söker vård, men jag är fortfarande en vuxen människa som har ansvaret för mina känslor. Jag vet ärligt talat INGEN som har alla de egenskaper som du argumenterar för att vårdpersonal måste ha, så vem ska jobba inom vården?
  • asta66
    babyfreeze skrev 2013-07-08 17:21:58 följande:
    Jag håller verkligen inte med. Personalen kan ha gjort allt som var fysiskt möjligt och ändå är patienten inte nöjd.
    Behöver inte ens handla om skuld öht.
    Jag anser inte heller att vårdpersonalen ska kyssa mina fötter och dyrka marken jag går på oavsett hur illa jag beter mig. Ja, jag kanske är upprörd och orolig när jag söker vård, men jag är fortfarande en vuxen människa som har ansvaret för mina känslor. Jag vet ärligt talat INGEN som har alla de egenskaper som du argumenterar för att vårdpersonal måste ha, så vem ska jobba inom vården?
    Men det är ju ett kall och då ska man vara ängel. (ironi)
  • babyfreeze
    asta66 skrev 2013-07-08 17:25:59 följande:
    Men det är ju ett kall och då ska man vara ängel. (ironi)
    Ja precis. Och om arbetsvillkoren inte passar, ja då är det ju bara att skaffa ett annat jobb.
    På allvar så vet jag flera sjuksköterskor och lärare som på allvar överväger alternativa yrkesvägar trots att de egentligen är helt fantastiska i sitt yrke. Är det så det ska vara? Ska inte dessa människor kunna känna trygghet och stolthet när de går till jobbet? Är de inte viktiga längre?
  • asta66
    babyfreeze skrev 2013-07-08 17:40:09 följande:
    Ja precis. Och om arbetsvillkoren inte passar, ja då är det ju bara att skaffa ett annat jobb.
    På allvar så vet jag flera sjuksköterskor och lärare som på allvar överväger alternativa yrkesvägar trots att de egentligen är helt fantastiska i sitt yrke. Är det så det ska vara? Ska inte dessa människor kunna känna trygghet och stolthet när de går till jobbet? Är de inte viktiga längre?
    De är de viktigaste personerna vi har i Sverige. Det är de som tar hand om alla andra när det gäller. Ädnå är villkoren så usla och blir bara sämre.
  • Anonym (ssk & bm)
    asta66 skrev 2013-07-08 17:41:19 följande:
    De är de viktigaste personerna vi har i Sverige. Det är de som tar hand om alla andra när det gäller. Ädnå är villkoren så usla och blir bara sämre.

    det anser få eller ingen vara en ursäktande omständighet , speciellt inte en patient som är missnöjd med en vårdpersonals bemötade.
  • asta66
    Anonym (ssk & bm) skrev 2013-07-08 18:21:03 följande:

    det anser få eller ingen vara en ursäktande omständighet , speciellt inte en patient som är missnöjd med en vårdpersonals bemötade.
    Visst är det ingen ursäkt. Men som nån skrev så klokt så är man vuxen och har ett ansvar själv hur man agerar även som patient och anhörig.
Svar på tråden Ni inom vården, varför så otrevliga mot patienterna?