Ansökan om lärarlegitimation
Hur länge har ni som ansökt om lärarlegitimationen fått vänta innan ni fått den?
Hur länge har ni som ansökt om lärarlegitimationen fått vänta innan ni fått den?
Jag ansökte i februari 2012 och väntar fortfarande. Jag har en kurskamrat som ansökte om sin legitimation så fort det bara gick att börja ansöka och det var väl i augusti 2011 och han väntar fortfarande.
Men jag har också flera kollegor som har ansökt om legitimation och som har fått den inom några månader.
Ja det verkar som det tar tid för många. En arbetskamrat väntade i ca 6 månader och en fd kurskamrat fick sin efter ca 3-4 månader. Jag skickade in min i februari, men uppfattade inte först att jag var tvungen att betala 1500:- för att de skulle göra en handläggning så jag gjirde om ansökningen för en månad sedan. Enligt Skolverket så ska alla ansökningar vara klara senast 1 dec 2013 om man ansökt senast i september i år. Får hoppas på det. Jag har ansökt om förskollärarlegitimationen, den legitimation som de anser går fortast att fatta beslut om.
Ansökte september 2011 och har inte fått svar än. Sökt till förskollärare och enligt Skolverket ska ju de ansökningarna mer eller mindre vara klara. Dock har jag utbildat mig under de åren som de på Skolverket anser är svårast att fatta beslut om. Det står däremot på mitt examensbevis att jag är behörig inom förskolan.
Ett år tog det för mig, ansökte januari 2012 och fick den tidigt i år. Är tidigarelärare.
Det tog 17 månader. Ansökte i februari 2012. Jag kontaktade Skolverket i maj och fick något slags standardsvar om att d inte kunde kommentera enskilda ärenden, men sen gick det fort, så jag åkte väl upp i högen ändå kanske.
Ja jag läste på deras hemsida att de hade tagit in extra hjälp för att få alla ansökningar som kommit in före september hanterade före 1 december i år, bara att hoppas på att de hinner. Men cheferna på arbetsplatserna vet väl förhoppningsvis hur läget är.