• Anonym (orkar inte)

Bryter ihop

Orkar inte mer. Vi har försökt få barn i 2 år utan en enda graviditet. Läkarna hittar inget fel på oss men då ska det ju gå!
    Vi kämpar och kämpar utan resultat, provat hormonbehandling osv men nej.

Min allra bästa vän har precis fått sin bebis som de inte ens försökte bli gravida med och jag träffade dom häromdagen. Bröt ihop totalt när jag kom hem. Det kändes så orättvist så det är inte sant, jag skulle ju få före henne. Vi som försökt så länge...
    men självklart är jag glad för hennes skull. Men just nu orkar jag inte....jag undviker dom. Måste...för min egen skull...annars kommer jag falla ihop totalt.

Om jag bara fick bli gravid...och föda ett barn.

• Svar på tråden Bryter ihop
  • Anonym (3 år)

Jag och maken har försökt i 3 år, senaste året med ivf, tre återföringar som resulterade endast i ett missfall vecka 6, fick någon vecka senare reda på att en av mina bästa vänner är gravid, med nästan samma bf jag skulle ha haft. Det gör ont och det är jobbigt men jag är glad för deras skull ändå och försöker att inte visa min sorg över det som aldrig blev.

Nu ska vi snart börja utredning för adoption, vi ska bara göra ett frysförsök först med de embryon vi har kvar, vill inte slänga de men egentligen vill jag inte försöka mer utan satsa på adoption istället för det känns så bra nu när vi är på gång. Det är väl ett sätt att försöka skydda mig själv, med en adoption vet jag i alla fall att det kommer ett barn i slutet av väntan och det är lättare att hantera än att vänta på ett barn som kanske aldrig ens bli till. Den biologiska biten känns mer och mer oviktig, likaså om vi får en bebis eller en 3 åring, vi vill bara ha ett barn och bli en familj. Men adoption kanske inte är rätt val för alla, man måste känna sig klar med egna försök först innan man kan ta till sig det ordentligt.

Hoppas ivf går bättre för er, man önskar ju verkligen ingen annan att behöva gå igenom detta men samtidigt är man glad att man inte är ensam om det.

• Anonym (Gravid med IVF)
    Musik skrev 2013-07-07 15:09:58 följande:
    Det var stressen jag var ute efter i mitt inlägg. Om saknaden och fokus på avsaknaden skapar en inre stress så är det knappast en gynnsam miljö för kroppen.

Jag är ju inte kvinna så jag kan inte mycket om det här men jag har för mig att man hör talas om att de som har försökt bli gravida på naturlig väg länge, har snabbt blivit gravida efter första barnet som man fick på konstgjord väg. Inte för att det skulle vara hur vanligt som helst, men det händer.

Jag fick bara en känsla av att ts var stressad i kroppen över hennes situation och då ville jag bara säga att det troligtvis kommer stjälpa henne. Min intention var god men blev nog inte uppskattad. Ber om ursäkt för detta. 
    Att gå igenom en graviditet är självklart omskakande för kroppen! Bara en sån sak som att livmodern, som är den plats där embryot ska landa och fästa och stanna kvar, har varit uttöjd för att rymma en bebis. Det händer saker med hela kroppen, finns mycket att läsa om detta. Alla förändringar går inte tillbaka när barnet är fött.

Din hypotes är en gammal myt som ofta kommer upp här på familjeliv, vilket är lite trist eftersom vi som har läst på och varit i kontakt med fertilitetsläkare vet att det inte stämmer. Stress kan minska fertiliteten, men då ska stressen vara så stark att den påverkar menscykeln. Barn blir till i krig och vid våldtäkt... Bland oss som sökt hjälp är det många som får en förklaring till varför det inte funkar att bli gravid hemma, sedan är det vissa (jag t.ex.) som inte får någon förklaring vid utredning men även för oss kan man ofta börja ana vad problemet är när man gör några försök med IVF. Ibland tydliga saker som att spermierna inte kan ta sig in i äggen, ibland mindre tydliga saker som att de befruktade äggen stannar av i utvecklingen, vilket bara upptäcks om man gör IVF med längre odling mellan äggplock och återförande.

Väldigt många kvinnor är "fixerade" vid att bli gravida när de börjar försöka få barn. De allra flesta lyckas bli gravida på ett år, trots att de tänker på det hela tiden. Vi är många som började bebisverkstan med helt realistiska förhoppningar om att det skulle ta sig första året, och som sedan självklart blev oroliga och stressade när det var dags att söka hjälp efter 1-1,5 år. När man läser de trådar ofrivilligt barnlösa startar så får man naturligtvis intrycket att det är mycket stress, men det var ju inte så i början utan det är något som kom när man upptäckte att vägen till barn skulle bli längre än för de normalfertila.

Till TS och ni andra som kämpar på vill jag bara säga att ni ska fortsätta kämpa! Ställ upp er i adoptionskö snabbt, även om det inte känns som rätt alternativ idag så vet man ju aldrig vad som kommer hända känslomässigt framåt. För oss var den där köplatsen guld värd när åren med IVF tickade på (gjorde inte så många behandlingar men med långa mellanrum pga annat i livet som hindrade). Vi kommer behålla köplatsen nu trots att jag blivit gravid, man vet aldrig vad som händer och jag tror att jag vill ha mer än ett barn.
  • Anonym (gisa)
    Anonym (Gravid med IVF) skrev 2013-07-10 10:19:52 följande:
    Att gå igenom en graviditet är självklart omskakande för kroppen! Bara en sån sak som att livmodern, som är den plats där embryot ska landa och fästa och stanna kvar, har varit uttöjd för att rymma en bebis. Det händer saker med hela kroppen, finns mycket att läsa om detta. Alla förändringar går inte tillbaka när barnet är fött.

Din hypotes är en gammal myt som ofta kommer upp här på familjeliv, vilket är lite trist eftersom vi som har läst på och varit i kontakt med fertilitetsläkare vet att det inte stämmer. Stress kan minska fertiliteten, men då ska stressen vara så stark att den påverkar menscykeln. Barn blir till i krig och vid våldtäkt... Bland oss som sökt hjälp är det många som får en förklaring till varför det inte funkar att bli gravid hemma, sedan är det vissa (jag t.ex.) som inte får någon förklaring vid utredning men även för oss kan man ofta börja ana vad problemet är när man gör några försök med IVF. Ibland tydliga saker som att spermierna inte kan ta sig in i äggen, ibland mindre tydliga saker som att de befruktade äggen stannar av i utvecklingen, vilket bara upptäcks om man gör IVF med längre odling mellan äggplock och återförande.

Väldigt många kvinnor är "fixerade" vid att bli gravida när de börjar försöka få barn. De allra flesta lyckas bli gravida på ett år, trots att de tänker på det hela tiden. Vi är många som började bebisverkstan med helt realistiska förhoppningar om att det skulle ta sig första året, och som sedan självklart blev oroliga och stressade när det var dags att söka hjälp efter 1-1,5 år. När man läser de trådar ofrivilligt barnlösa startar så får man naturligtvis intrycket att det är mycket stress, men det var ju inte så i början utan det är något som kom när man upptäckte att vägen till barn skulle bli längre än för de normalfertila.

Till TS och ni andra som kämpar på vill jag bara säga att ni ska fortsätta kämpa! Ställ upp er i adoptionskö snabbt, även om det inte känns som rätt alternativ idag så vet man ju aldrig vad som kommer hända känslomässigt framåt. För oss var den där köplatsen guld värd när åren med IVF tickade på (gjorde inte så många behandlingar men med långa mellanrum pga annat i livet som hindrade). Vi kommer behålla köplatsen nu trots att jag blivit gravid, man vet aldrig vad som händer och jag tror att jag vill ha mer än ett barn.
    Fast det är ju känt att stress påverkar kroppen. Och kan självklart påverka fertiliteten. Det behöver du inte vara raketforskare för att förstå.
    Anonym (gisa) skrev 2013-07-10 12:20:44 följande:
    Fast det är ju känt att stress påverkar kroppen. Och kan självklart påverka fertiliteten. Det behöver du inte vara raketforskare för att förstå.
    Ja som jag skrev, stark stress kan påverka menscykeln.

Att leva helt normalt (normal sömn, mat, motion) men gå runt och oroa sig för att man inte blivit gravid på de genomsnittliga 7 månaderna är INTE stress för kroppen, trots det så är det den typen av stress som folk tror ska påverka. De som säger "slappna av så kommer det" eller "det har låst sig för att du vill för mycket" säger ju antingen så till folk som inte alls har svårt att bli gravida men som har börjat klaga (dvs försökt mindre än ett år) eller till folk som har konstaterat svårt att bli gravida och antagligen är stressade som en effekt av det, inte tvärtom.

Stress för kroppen, som har visat sig påverka fertiliteten (menscykeln, dvs inget mystiskt utan något kvinnan lätt kan upptäcka själv och antagligen sätter i samband med stressen ganska snabbt), är t.ex. extrema idrottssatsningar, extremt hög arbetsbelastning eller akut kris i familjen typ anhörigs död.

Det finns inga som helst bevis för att normal oro skulle minska fertiliteten, detta har det forskats på.
  • Anonym (ej stress!)

Jag genomick 3 miss fall under ca 1,5 år (var konstant gravid eller mellan missfall kändes det som) och många sa också så där till mig "det är säkert för att du är stressad, försök slappna av så ska du se att det går". Vilket kan översättas som att "det är ditt fel att det blir så här". Blev till slut arg och upplyste dem om att jag inte var mer stressad än någon annan och att fertiliteten inte påverkas av stress på annat sätt än att ägglossningen i särskilda fall kan utebli. De menade ju väl men jag fick nog efter ett tag av alla klämkäcka "bara slappna av" kommentarer. Efter mina tre missfall och utredning (som inte visade några konstigheter på varken mig eller mannen) blev jag gravid och dottern är nu nästan 2 år

Lycka till TS, förstår att din längtan är stor - på något sätt får ni ert barn till slut. Ge inte upp! 

• Anonym (gisa)
    Anonym (Gravid med IVF) skrev 2013-07-10 12:36:54 följande:

Att leva helt normalt (normal sömn, mat, motion) men gå runt och oroa sig för att man inte blivit gravid på de genomsnittliga 7 månaderna är INTE stress för kroppen, trots det så är det den typen av stress som folk tror ska påverka. De som säger "slappna av så kommer det" eller "det har låst sig för att du vill för mycket" säger ju antingen så till folk som inte alls har svårt att bli gravida men som har börjat klaga (dvs försökt mindre än ett år) eller till folk som har konstaterat svårt att bli gravida och antagligen är stressade som en effekt av det, inte tvärtom.

Stress för kroppen, som har visat sig påverka fertiliteten (menscykeln, dvs inget mystiskt utan något kvinnan lätt kan upptäcka själv och antagligen sätter i samband med stressen ganska snabbt), är t.ex. extrema idrottssatsningar, extremt hög arbetsbelastning eller akut kris i familjen typ anhörigs död.

Det finns inga som helst bevis för att normal oro skulle minska fertiliteten, detta har det forskats på.
    Nej, det behöver inte vara så stark stress så att menscykeln påverkas... utan stress i form av mycket oroliga tankar påverkar såklart kroppen. Som i sin tur påverkar fertiliteten.
    Det är liksom inget nytt under solen. 
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym (gisa) skrev 2013-07-12 14:16:10 följande:
    Nej, det behöver inte vara så stark stress så att menscykeln påverkas... utan stress i form av mycket oroliga tankar påverkar såklart kroppen. Som i sin tur påverkar fertiliteten.
    men HUR påverkar stressen fertiliteten om den inte påverkar just äl?
  • Anonym (gisa)
    Anonym (orkar inte) skrev 2013-07-12 14:21:03 följande:
    men HUR påverkar stressen fertiliteten om den inte påverkar just äl?
    Stress kan ta sig uttryck på många olika sätt... inte bara på menscykeln. Bara att googla.

• Tokstolla

Det är känt att stresshormoner gör det svårare att bli gravid men skit i det nu för tråden handlar om en kvinnas stora önskan om att få barn och hon säger att hon är "normalstressad" över situationen. Alltså inte besatt och uppslukad av oro.

TS- Min mans bror och hans fru ska strax få barn. De är nu 40 år gamla och sist av deras vänner med att äntligen få barn. De hade försökt länge med flera missfall i bagaget och under tiden kom det sig så att hon var tvungen att operera bort en äggstock och trotts det kommer det en liten flicka till världen om ngr veckor. Allt tack vare IVF. De har även frysta ägg på lager så förhoppningsvis blir det ngt syskon om ngr år.

Jag ville bara berätta att du har flera vägar att gå innan ni ger upp. 

Lite dumt säkert (för du ger intrycket av att ha testat allt och vara påläst) men är du säker på när du har ägglossning och om du verkligen har det varje månad?  

Stora lyckoönskningar till dig! 

• Tokstolla
    Anonym (Gravid med IVF) skrev 2013-07-10 10:19:52 följande:
    Jättebra råd! =)
    Anonym (gisa) skrev 2013-07-12 14:16:10 följande:
    "Oroliga tankar påverkar såklart kroppen"... jovisst, lite lös i magen kan man bli av oro...

Det skulle vara intressant att läsa några av dina källor. Utgår från att det är artiklar publicerade i medicinska tidskrifter under senare år, och inte bara något "allmänt känt", eftersom detta allmänna kända som sagt är en myt. Enligt mina och många andras kontakter med fertilitetsläkare.

Jag har aldrig varit så orolig som när jag väl blev gravid med IVF. Satt i princip med hjärtklappning någon gång varje dag under hela behandlingen och ruvningen. Grät och hyperventilerade på kliniken när ultraljud visade att äggen var på väg åt samma håll som med vårt första, misslyckade, IVF. Tror inte oron och stressen är något unikt för mig utan så är det antagligen för de allra flesta som får hjälp. Ändå är det först då många lyckas. Chanserna att lyckas med IVF är ju ganska stora jämfört med chanserna om man bara fortsätter leva på som vanligt hemma, bland de ofrivilligt barnlösa som fortsätter leva ihop utan barn eller med adoptivbarn blir ca 3 % spontant gravida till sist (vilket bidragit till myten om att man skulle ha lättare att bli gravid efter en adoption).
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Gravid med IVF) skrev 2013-07-10 12:36:54 följande:

Fast läser man TS så är det inte normal oro hon känner. De flesta som inte blir gravida efter ett par år är inte normalt oroade, det är bara att läsa här på FL.
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-16 10:36:41 följande:

Fast läser man TS så är det inte normal oro hon känner. De flesta som inte blir gravida efter ett par år är inte normalt oroade, det är bara att läsa här på FL.
    Nej men exakt, jag har ju skrivit detta i tidigare inlägg.

Läser man trådar skrivna av oss som har svårt att få barn så är vi väldigt oroade, men den oron kom ju inte direkt när vi började bebisverkstan.

Det här med orsak och verkan är svåra saker...

• Anonym (xxx)
    Tokstolla skrev 2013-07-12 14:25:22 följande:
    Det är känt att stresshormoner gör det svårare att bli gravid men skit i det nu för tråden handlar om en kvinnas stora önskan om att få barn och hon säger att hon är "normalstressad" över situationen. Alltså inte besatt och uppslukad av oro.
    De två första meningarna i TS är: Bryter ihop. Orkar inte mer.
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-16 10:42:08 följande:
    fertilitetsguiden.com/alternativ/stress.php

Här kan man läsa lite om stress och feritlitet.
    Sidan, som för övrigt är skapad av en ofrivilligt barnlös FL-medlem som inte har vårdutbildning men samlat på sig info i sitt eget letande efter hjälp i Sverige och utomlands, skriver inget om att det skulle vara normal oro över barnlöshet som påverkar kroppen. Men nämner "extrem stress" och hur det påverkar olika funktioner i kroppen. Jag är helt inne på att extrem stress påverkar. Extrem stress är inte samma sak som att "vilja för mycket och inte slappna av". Observera att en del samband med fertilitet som nämns i artikeln inte är tillräckligt vetenskapligt belagda för att man ska arbeta efter dem i svensk sjukvård. Sedan om det beror på att svensk sjukvård ligger efter eller att man inte har lika höga krav på evidens i andra länder, det låter jag vara osagt eftersom jag inte vet.
Svar på tråden Bryter ihop