Glasögonen gör mig arg och illamående
Jag fick för en vecka sedan mina första glasögon och jag kan säga att det går inte bra för mig alls!
Jag har förstått att det kommer innebära en viss ovana att bära glasögon första gången men i mitt fall så vet jag inte...och jag köpte dessa inte bara för att bryta trenden med dålig syn men främst för att jag ska börja övningsköra snart.
Optikern sa till mig att jag har brytningsfel (ser dåligt på avstånd) och därför ser jag suddigt.
Sen jag fick mina glasögon så kan jag se allt mycket bättre men det blev konstigt i periferin genom att det "svajjar" mycket runt omkring mig. Optikern sa bara att det vänjer man sig vid.
Problemet är att någon dag efter så märkte jag att det inte bara svajjar, utan mitt djupseende är helkonstigt!
Saker på avstånd ser ut att vara närmare medans saker nära mig har ett ökat avstånd i glasögonen.
Så jag har blivit extremt klantig hemma genom att jag bedömmer avståndet fel och slår i saker hela tiden, förstör porslin, glas m.m. vilket har börjat gå mig riktigt på nerverna. Och det här låter farligt eftersom jag ska börja övningsköra med dom snart!!
Men när jag tar av mig glasögonen så blir det extra jobbigt då jag får dubbelseende vilket tyder på att glasögonen ändrar mina ögon fysiskt...åtminstonde så som det känns. Alltså om jag har förstått det hela rätt, eftersom jag har brytningsfel, så sker det inuti ögat och inte har med hur ögonen pekar fysiskt. Men det känns som om glasögonen påverkar mina ögon fysiskt att se i en speciell vinkel...jag har ju för helsike inte ögon som Marty Feldman! Eller är min tankegång fel här?
En annan sak som också är helt "gefängt" är att alting runt omkring vrider sig hela tiden i orealistiska proportioner.
Bild A och B är vad vi normalt ser när vi håller något objekt framför oss (A) och när vi vrider det åt sidan (B).
Men för mig när jag vrider något så blir bild B som bild C i mina glasögon...snacka om att man är Alice i underlandet nu!
Så efter allt mitt avreagerande i denna text, vad tror ni? Har optikern eller min kropp strulat till det ordentligt?
Ni som började/har börjat med glasögon...har ni upplevt detta?
Vad ska jag göra...härda ut mer (fy fansiken) eller prata med en annan optiker?
En ilsken man.