• Ullis42

Juridisk rådgivning vid skilsmässa

Hej,

Jag är i stort behov av juridisk rådgivning, men har knappt någon inkomst så jaghar svårt att betala arvodet. Ngn som vet hur det går till med rättshjälp? Var söker man det?

Ligger väldigt risigt till ekonomiskt eftersom vi har äktenskapsförord och nu vill min man skiljas. Galet med äktenskapsförord på 2000-talet, jag vet särskilt som det är jag som har valt att vara hemma/jobba deltid/plugga under barnens första år. Snacka om dumkepsen på! Men det  är lite sent nu - jag har försökt att prata om att upphäva äktenskapsförordet tidigare men det har alltid pratas bort (dum igen, jag vet!). Jag vet att jag inte har några som helt juridiska rättigheter till huset o övrigt, men skulle ändå vilja prata med en jurist om vilka möjligheter det finns att åtminstone skriva ett nytt avtal, som ersätter det andra innan skilsmässan går igenom (förutsatt att mannen går med på det såklart...). Någon med liknande erfarenheter?

Usch det är så sorgligt med skilsmässor... Från att ha varit överens om det mesta under över 20 år så upptäcker man att det är så mycket man inte vet. Hur kan man bara förändras så från den ena dagen till den andra (lite väl drastiskt beskrivet bara, men under en kortare period iaf)?       

• Svar på tråden Juridisk rådgivning vid skilsmässa
  • Ramlösa

Ingen vet vad som rör sig inom den andra så rent så kanske det inte är en kortare period även om det är för. De flesta ombud har gratisrådgivning och då kan man ta upp ekonomin och ev rättsgjälp.

• KaSaM

Vill din man skiljas tror jag knappast att han går med på att skriva om ett äktenskapsförord till sin egen nackdel. Han skulle ju förlora på det och är det han som driver på om skilsmässa så...

Kolla på lawline.se om liknande frågor dykt upp där.

• Ullis42

Nej, du har kanske rätt, men som det är nu så säger han att jag inte behöver oroa mig för ekonomin - han kommer att se till att jag och barnen har det bra. Fast jag vill ju såklart klara mig på egen hand så fort som möjligt och jag förstår ju att han när som helst kan ändra sig! Men med det i bakhuvudet så kan det kanske finnas möjlighet att skriva ett nytt avtal där man specar en summa som han hade med sig in i äktenskapet men att allt efter det är gemensamt.  Även om det just nu är svårt att kommunicera så är han en "normal" och ansvarsfull person som vill att barnen ska ha det bra.

Tack för tipset om lawline! 

• elinaehn

Om du pluggar just nu kan det finnas en paragraf som säger att han ska hjälpa till ekonomiskt till du är färdig. Ja du ska prata med jurist. Fråga om detta!!

• Ullis42

Studerandeparagrafen kände jag inte till - TACK!
    Och tack även för tel nr till lawline! Egen erfarenhet? 

• Grappa
    elinaehn skrev 2013-07-08 07:05:06 följande:
    Om du pluggar just nu kan det finnas en paragraf som säger att han ska hjälpa till ekonomiskt till du är färdig. Ja du ska prata med jurist. Fråga om detta!!
     Berätta mer om det, har aldrig hört talas om en sån paragraf.
  • Kjell2

Att skriva om eller ändra äktenskapsförordet kräver att han är med på det. Skulle han göra det i anslutning till en skiljsmässa?

Ring till någon lokal jurist/advokat som jobbar med familjerätt och berätta preics som det är. De kan sen ge dig råd om rättshjälp mm.

• Ullis42
    Kjell2 skrev 2013-07-08 10:49:19 följande:
    Att skriva om eller ändra äktenskapsförordet kräver att han är med på det. Skulle han göra det i anslutning till en skiljsmässa?

Ring till någon lokal jurist/advokat som jobbar med familjerätt och berätta preics som det är. De kan sen ge dig råd om rättshjälp mm.
    Jo, självklart måste han vara med på det - båda måste ju skriva under. Han har bett mig att ta fram ett förslag (men om han sedan godtar det är ju en helt annan femma... Måste göra ett försök iaf).

Har mailat en fråga till lawline, men sedan måste jag nog ändå göra precis som du skriver, Kjell. Vill bara inte bli skinnad på pengar som jag inte har...  
  • Kjell2
    Ullis42 skrev 2013-07-08 11:27:07 följande:
    Jo, självklart måste han vara med på det - båda måste ju skriva under. Han har bett mig att ta fram ett förslag (men om han sedan godtar det är ju en helt annan femma... Måste göra ett försök iaf).

Har mailat en fråga till lawline, men sedan måste jag nog ändå göra precis som du skriver, Kjell. Vill bara inte bli skinnad på pengar som jag inte har...  
    Om du för jurist/advokat förklarar precis hur läget är avssende pengar och inte accepterar någon form av debitering utan att du säger ok kan du i alla fall få ett ja eller nej på om de vill jobba åt dig.

• Kjell2
    Ullis42 skrev 2013-07-08 12:26:58 följande:
    Tack!

Sen kanske det är värt några tusenlappar på ett advokatarvode om det ger ett flertal tiotusenlappar mer till dig i bodelningen.

Klienter med dålig ekonmi är något familjrättsjurister är vana vid,
  • Ullis42
    Kjell2 skrev 2013-07-08 12:44:31 följande:

Sen kanske det är värt några tusenlappar på ett advokatarvode om det ger ett flertal tiotusenlappar mer till dig i bodelningen.

Klienter med dålig ekonmi är något familjrättsjurister är vana vid,

Jo, det har du helt rätt i!
  • elinaehn

Jag tror det är i äktenskapsbalkrn det står att man som make/maka under vissa omständigheter vid skilsmässa ska få möjlighet att skaffa en utbildning med rimliga förutsättn för inkomst. Tror den kommer sig av alla hemmafruar som stått utan...

• Paragraf

Har du hört efter med en bodelningsman? Ring en sådan på en gång även om ni har förord.!

Svar på tråden Juridisk rådgivning vid skilsmässa