• Jackie85

Hur skall jag få dottern att ta flaskan?

Jag helammar min dotter men behöver verkligen få henne att ta flaskan eller alternativt äta gröt eller liknande så jag har möjlighet att lämna hemmet i mer än 1,5 timmar per gång. Hon är 4½ månad och hon fullkomligt VÄGRAR flaska oavsätt om det är ersättning eller bröstmjölk. Hon blir förbannad och vägrar. Vi har testat Mam, Tommee Tippee, Avent, Esska, Medelas flaska Calma, Pipmuggar av varierande modeller etc. Jag har testat att ge på sked, men det rinner bara ut igen. Har testat att koppmata henne, men samma sak där...allt rinner ut och man märker verkligen att hon inte ens försöker svälja det. Vi har försökt ge henne gröt nu i 2 veckors tid, men hon trycker bara ut det igen med tungan och hulkar. Fick rådet av BVC att hälla i lite vaniljpulver i gröten eller fruktpuree, men det funkar inte heller. Har nu på fullaste allvar gått igenom HELA Sempers och Nestles samt vissa saker från Ellas Kitchen och hon ratar ALLT! Kommer hon någonsin att äta annat än tutten? Jag behöver verkligen komma loss från hemmet och träna etc då jag behöver få mer energi. Några tips?

• Svar på tråden Hur skall jag få dottern att ta flaskan?
  • Sweet life

Vissa barn vill helt enkelt inte ta flaskan och då är det inget man kan göra.. Du kan ju inte tvinga. Samma sak med gröten. Rekomenndationerna är smakportioner från 6 månader och hon är 4,5. HON är inte redo, sluta stressa med det då.

• Lena

Sen spring direkt från hemmet då hinner du med en timmes träning mellan matningarna

• aysn

Jadå, hon kommer att äta annat, men det är viktigt att ta det i hennes takt. Mina har börjat med smakportioner vid 6 månaders ålder, men har inte varit redo att verkligen svälja och vilja ha lite mer förrän vid ca 8-9 månaders ålder. Din bebis är ju väldigt liten, jag tycker verkligen inte att ni ska stressa med maten. Om några månader kommer du att ha mera tid att komma iväg och träna.

• faithfully

Det är inte alls alla som är intresserade så tidigt. Vår dotter började med smakportioner vid närmare 6 månader. Hade dock problem att ge flaska till henne, men vi hade lite banangröt (4 mån) i ersättningen så den skulle smaka bättre. Låg mitt emot henne som vid liggamning i ett mörkt rum, nära och gav flaska (mam) vi hade försökt på många sätt, men det var just så här det gick till när hon började dricka ordentligt.

• Jackie85

Hon har börjat avvika från sin kurva och gå ej upp i vikt som hon skall längre. Jag är i behov av att kunna börja ta medicin som jag ej får ta vid amning etc så det är ganska akut då hon verkligen behöver kunna ta flaskan snart. 

Skall testa det där med ett mörkt rum och att försöka få henne att ta flaskan då. Använde ni stl 1 eller två på dinappen? 

• faithfully
    Jackie85 skrev 2013-07-07 20:19:04 följande:
    Hon har börjat avvika från sin kurva och gå ej upp i vikt som hon skall längre. Jag är i behov av att kunna börja ta medicin som jag ej får ta vid amning etc så det är ganska akut då hon verkligen behöver kunna ta flaskan snart. 

Skall testa det där med ett mörkt rum och att försöka få henne att ta flaskan då. Använde ni stl 1 eller två på dinappen? 
    Vår dotter var äldre men vi hade 2 kanske till att börja med... bara lite banangröt i, inte så det blir tjockt som välling (om du vill prova det)!
  • CamillaSohlberg

Gud jag hade samma problem inte förrän min dotter var 7 månader började hon äta gröt mm så jag kunde åka hemifrån utan att få panik, hon tog aldrig flaskan, inte häller napp.... Vi provade allt idag är hon 9 månader och har precis slutat ammat men napp frånstår hon fortfarande... Förstår ditt problem men har tyvärr inget tips, jag lyckades aldrig...

• Ellie

Jag har inte haft behov av att min dotter skall ta flaskan snabbt, men en vän till mig löste det med hjälp av sprutor - utan själva sprutspetsen. Hennes son tyckte det fungerade att suga i sig maten med hjälp av dessa. Det finns i olika storlekar som ger olika sugmotstånd. Kanske fungerar det inte alls, men kanske värt att prova?
    Jag menar sådana här:
    http://s18.postimg.org/3ri2x21op/112250.jpg

• Queeroverhere

Det är ju inte alltid så gott i de nedre åldrarna, och jag förstår verkligen inte varför du vill att en så liten person skall ta flaskan, men jag är inte här för att döma.

Testa att blanda ut det med lite läsk. Fanta eller övrigt apelsintjafs brukar dölja smaken rätt bra.

Lycka till.

• faithfully
    Queeroverhere skrev 2013-07-08 18:41:56 följande:
    Det är ju inte alltid så gott i de nedre åldrarna, och jag förstår verkligen inte varför du vill att en så liten person skall ta flaskan, men jag är inte här för att döma.

Testa att blanda ut det med lite läsk. Fanta eller övrigt apelsintjafs brukar dölja smaken rätt bra.

Lycka till.
    Men läs. Hon kan inte amma längre pga medicinering. Elaka människa.
  • Jackie85

Lycka till.
    Vadå är du på riktigt? Tycker du på allvar att jag skall knapra medicin som man inte får ta när man ammar och fortsätta amma!!!! Inte så, men jag bryr mig om mina barn och skulle aldrig få för mig att riskera deras hälsa...men visst jag är inte här för att döma någon *harkel*.
  • Ellie

Lycka till.
    Läsk är inte att rekommendera att ge på flaska (eller överhuvudtaget)! Katastrofalt för tänderna och för framtida dryckesvanor. I övrigt har du fått svar på varför TS behöver ge flaska (tydligt om man läser tråden innan man skriver).
  • Queeroverhere
    Jackie85 skrev 2013-07-08 20:08:26 följande:
    Vadå är du på riktigt? Tycker du på allvar att jag skall knapra medicin som man inte får ta när man ammar och fortsätta amma!!!! Inte så, men jag bryr mig om mina barn och skulle aldrig få för mig att riskera deras hälsa...men visst jag är inte här för att döma någon *harkel*.
    Vad fick du medicin ifrån? Är det det diskussionen handlar om?

Jag ger bara ett råd i all välmening om hur man får det att smaka bättre. Jag förstår allvarligt inte varför du vill att dina barn skall ta till flaskan, tror att läsk är sundare att ge dem.
  • Cadencee
    Queeroverhere skrev 2013-07-08 21:12:34 följande:
    Vad fick du medicin ifrån? Är det det diskussionen handlar om?

Jag ger bara ett råd i all välmening om hur man får det att smaka bättre. Jag förstår allvarligt inte varför du vill att dina barn skall ta till flaskan, tror att läsk är sundare att ge dem.

Du är ju knappast på riktigt... min son helammades fram till någon dag sen (4,5 månad) men har fått flaska ibland med utpumpad mjölk så pappan kan vara själv. Nu är det dock ersättning som gäller för att min mjölk inte räcker. Menar du då att jah ska vägra min unge mat? Och läsk sunt? Ja du bor sannerligen under en stor sten eller bro....
  • SysterJ

Jag testade också alla märken på nappflaskor innan sonen då 4 månader tog flaskan. Den gången  han accepterade flaskan första gången satt han i babysittern vänd mot mig och drack upp allt. Tidigare hade jag försökt att ge honom flaskan sittandes i mitt knä men det förknippade han antagligen med amningen. Vi använde tillslut mam flaskor med newborn nappen. 

• SysterJ

Oj, såg nu att tråden var en månad gammal. Hoppas att det har löst sig för er.

• Jackie85

Hon har äntligen börjat ta flaskan och börjat äta annat. Tack för alla råden :) 

• Ellie
    Lycka till.
    Queeroverhere skrev 2013-07-08 21:12:34 följande:
    Cadencee skrev 2013-08-16 06:35:25 följande:
    Du är ju knappast på riktigt... min son helammades fram till någon dag sen (4,5 månad) men har fått flaska ibland med utpumpad mjölk så pappan kan vara själv. Nu är det dock ersättning som gäller för att min mjölk inte räcker. Menar du då att jah ska vägra min unge mat? Och läsk sunt? Ja du bor sannerligen under en stor sten eller bro....
    Jag tror att Queer är "lite lustig" och menar något helt annat (starkare drycker) med pratet om att "ta flaskan" :)

• Cadencee
    Ellie skrev 2013-08-16 19:25:33 följande:
    Jag tror att Queer är "lite lustig" och menar något helt annat (starkare drycker) med pratet om att "ta flaskan" :)

Smart... den kopplingen gjorde inte jag men förstod nu när du citerat dom inläggen xD
Svar på tråden Hur skall jag få dottern att ta flaskan?