• monika84

    En pojke på fyra år

    Hej på er jag måste bara tala ut om en händelse som hände för en vecka sedan. Jag är godmor till Esajah på drygt fyra år. Han är en helt underbar unge och för en vecka sedan ringde telefonen och jag hörde ord som jag aldrig egentlige skulle vilja höra. Att hans föräldrar omkom i en bil olycka. Fråga nummer ett var om vad som skulle hända med Esajah. Jag tackade jag till förslaget om att ta hem honom och skapa en adoptiv familj åt han. Men än så länge så är vi bara med honom och hjälper han att bearbeta allt de som har hänt. Jag har två barn sen innan Kaylee på tre år och Keira på två månader. Samt gravid i vecka 7. Hur kommer det blir ? på ett sätt måste jag ta hand om honom eller hur?

  • Svar på tråden En pojke på fyra år
  • Queenie70

    Juridiskt har du ingen skyldighet. Och det är inte heller bara att "ta över" barnet. Först måste du ju utredas och godkännas av myndigheten.

  • caaroline

    Har jag tagit på mig ett ansvar som gudmor så skulle jag göra allt som krävs för att ge barnet det bästa, även om mitt liv kanske skulle vara stressigt eller något liknande för tillfället så skulle jag kämpa för det stackars barnet vid ett såntdär tillfälle.

    Har du bra kontakt med barnet? Isåfall kanske du kan ställa upp åtminstonde tillsvidare, tills den värsta sorgen har lagt sig och försök samtidigt skapa en sån bra vardag som möjligt för er alla, låt barnet vara delaktig osv. Prata med soc och se vad dom säger, jag skulle iallafall ta ansvaret. Föräldrarna valde dig av en anledning, eller hur? Du är säkert en bra människa. Kramar till er!

  • monika84
    caaroline skrev 2013-07-08 00:33:14 följande:
    Har jag tagit på mig ett ansvar som gudmor så skulle jag göra allt som krävs för att ge barnet det bästa, även om mitt liv kanske skulle vara stressigt eller något liknande för tillfället så skulle jag kämpa för det stackars barnet vid ett såntdär tillfälle.

    Har du bra kontakt med barnet? Isåfall kanske du kan ställa upp åtminstonde tillsvidare, tills den värsta sorgen har lagt sig och försök samtidigt skapa en sån bra vardag som möjligt för er alla, låt barnet vara delaktig osv. Prata med soc och se vad dom säger, jag skulle iallafall ta ansvaret. Föräldrarna valde dig av en anledning, eller hur? Du är säkert en bra människa. Kramar till er!
    Ja Esajah bor hemme hos oss för tillfälle. Och jag tror att de hade vart bäst ifrån min sida att ta han om han. Vi hade kontakt varje dag så han känner till min familj. Det är bara en dröm att han ska må bra. Allt ska bli så svårt när jag egentligen fick min lilla Keira hem ifrån sjukhuset :(
  • caaroline

    Jag kan inte säga att jag vet hur allt känns för de vet jag inte men däremot kan jag tänka mig, och bara av det så kan jag verkligen ana att det är jobbigt för er alla just nu, jag beklagar verkligen. Försök att tänka lite på grabben i första hand bara, just nu behöver han nog det. Självklart ska du inte lämna din egna familj åt sidan men jag hoppas du förstår vad jag menar!

    Jag tror nästan att speciellt han skulle må bäst av att stanna hos någon som känner han väl, någon som han enkelt kan prata med osv.. Just nu behöver han nog det! Det låter som en hemsk historia allihopa, och detta är nog aldrig något som ni någonsin kommer att lyckas glömma, men däremot lär ni er att hantera allt. Det kan ta tid och man måste vara stark, försök att vara det för det stackars barnet! :/

  • monika84
    caaroline skrev 2013-07-08 00:48:02 följande:
    Jag kan inte säga att jag vet hur allt känns för de vet jag inte men däremot kan jag tänka mig, och bara av det så kan jag verkligen ana att det är jobbigt för er alla just nu, jag beklagar verkligen. Försök att tänka lite på grabben i första hand bara, just nu behöver han nog det. Självklart ska du inte lämna din egna familj åt sidan men jag hoppas du förstår vad jag menar!

    Jag tror nästan att speciellt han skulle må bäst av att stanna hos någon som känner han väl, någon som han enkelt kan prata med osv.. Just nu behöver han nog det! Det låter som en hemsk historia allihopa, och detta är nog aldrig något som ni någonsin kommer att lyckas glömma, men däremot lär ni er att hantera allt. Det kan ta tid och man måste vara stark, försök att vara det för det stackars barnet! :/
    jag har två barn och är styv mor för min mans två barn ifrån gamla förhållande. Dock har dom inte kontakt med pappan. Det finns plats för lilla Esajah allt hos oss. Jag är bara rädd att jag inte ska lyckas att skapa en bra familj åt honom
  • caaroline

    Du kan bara du vill, det lovar jag. Jag kan tänka mig din rädsla nu i början, att inte göra eller tänka rätt och hela dendär biten men inom kort kommer allt bara att gå till det bättre och då inser du bara mer och mer att det var bra att du kämpade!

    Du kommer lyckas skapa en fin och bra familj åt grabben, följ bara ditt hjärta! Lycka till med allt, sänder en stor kram till er!

  • monika84
    Ramlösa skrev 2013-07-08 05:11:20 följande:
    Har du och din familj utredits och godkänts som ny familj åt han redan?
    Inte än men vi har ansökt om att bli föräldrar till honom. Än så länge får han bo hos oss 
  • Loriyana

    Jag hade som gudmor tagit på mig ansvaret. Jag har också valt gudföräldrar till min dotter som jag räknar med tar hand om henne om något händer mig. Detta vet de också om.

    Men jag tror inte alla tar det här med gudföräldrar lika seriöst.  

Svar på tråden En pojke på fyra år