• Anonym (Fet)

Vad är en normal portion?

Jag är fet. Det är inget att hymla om. Anledningen är god mat, feta såser och alldeles för mycket unnande och kvällsgotter. Jag har helt tappat vad som är en normal portion och vad jag borde bli mätt på. Jag är inte ute efter en diet och mitt primära mål är inte att gå ner i vikt utan att lära mig äta rätt. Jag gör ett försök själv, min mat är inte så onyttig då både mannen och barnen håller sig smala på den utan det är mina portionsstorlekar och mumsandet när barnen sover. Godis, läsk och kakor blir bannlysta om det inte är kalas. Men vad jag verkligen behöver hjälp med är om min matdag är rimlig eller inte. Idag är planen att äta följande. Frukost två knäckebröd (Leksands brungräddade) med bregott och kokt skinka samt fyra körsbärstomater. Lunch blir två små kokta potatisar med fem köttbullar, en tesked bregott samt kokta morötter. Kvällsmat blir en liten kycklingfilé, 1 dl kokta makaroner, 0,5 dl tomatsås samt sallad på isbergssallad, tomat, gurka och rädisor. Kvällfika en frukt som en banan eller ett äpple eller en persika. Dryck till frukost ett glas apelsinjuice annars dricker jag bara vatten. Är det för mycket? Lagom?

• Svar på tråden Vad är en normal portion?
  • Tirem

Om du är kraftigt överviktig kommer du konstant att gå hungrig om du inte äter mer!

Tänk att du ska äta små mål men fler! Enklast är att byta tallrik till en assiett och lägg till ett mellanmål mellan varje mål.

Om du är hungrig ökar risken för skåpsätande markant!

• Anonym (Fet)
    Tirem skrev 2013-07-08 08:02:21 följande:
    Om du är kraftigt överviktig kommer du konstant att gå hungrig om du inte äter mer! Tänk att du ska äta små mål men fler! Enklast är att byta tallrik till en assiett och lägg till ett mellanmål mellan varje mål. Om du är hungrig ökar risken för skåpsätande markant!

Assiett var smart! Det hade jag inte tänkt på! Mellan frukost och lunch brukar det inte vara några problem att klara sig. Jag brukar inte äta så mycket till frukost. Men vad är ett bra mellanmål mellan lunch och kvällsmaten? En frukt? Jag är inte bara kraftigt överviktig, jag är fet med ett BMI på 31,5. Helt smal det blir jag aldrig, när jag var smal låg jag runt BMI 24-25 men mitt mål är väl att kalla fall ändra mitt tänk kring mat, äta långsammare och komma under BMI 30"
  • Anonym (Fet)

Tänkte att grönsaker kan man i början äta rätt mycket av. Det är gott och man kan sitta och småpojkar lite med det medan det ena barnet äter klart. Kan ta fyrtiofem minuter oc då äter jag med och det blir ju alldeles för mycket för jag petar inte in en makaron var femte minut liksom ;)

• Anonym (Fet)
    Anonym (Fet) skrev 2013-07-08 08:07:46 följande:
    Tänkte att grönsaker kan man i början äta rätt mycket av. Det är gott och man kan sitta och småpojkar lite med det medan det ena barnet äter klart. Kan ta fyrtiofem minuter oc då äter jag med och det blir ju alldeles för mycket för jag petar inte in en makaron var femte minut liksom ;)

Attans iPhone, småpojkar ska ju vara småplocka!
  • Fröken reserverad

Ta bort teskeden bregott till lunch. Stek köttbullarna med något nyttigare och ha mer grönsaker.

Du måste väl äta mer än vad du tänkt också? Annars ställer sig väl kroppen på svält?

Reserverad står för upptagen.
  • Tirem

Frukt, grönsaker, ägg kanske! Inga tomma kalorier som ljust bröd för det mättar inte!

Ett jämt matintag är alltid att rekommendera, aldrig gå hungrig och håll dig ifrån skåp och kylskåp när det inte är mattid!

Skriv ner vad och när du äter, då kan du faktiskt se hur mycket du stoppar i dig!

Börja med salladen till varje måltid, innan du äter maten. Skippa bregottet till maten, helt onödigt.

Men det viktigaste för att gå ner i vikt och må bra är vardagsmotionen! Ta aldrig hiss eller rulltrappa, använd trappan. Gå en omväg när du ska ta dig från punkt A till b. Om du åker buss/ spårvagn, gå av en hållplats för tidigt! Många bäckar små ger mycket

• Anonym (mannen)

Eftersom din man håller sig smal på maten kanske du kan be honom lägga upp mat åt dig? Alltså göra två identiska portioner. Annars är assiett en bra idé.

Jag är normalviktig och skulle inte hålla mig mätt på vad du rabblat upp så lite mer bör du nog äta...

• Anonym (Fet)
    Tirem skrev 2013-07-08 08:19:17 följande:
    Frukt, grönsaker, ägg kanske! Inga tomma kalorier som ljust bröd för det mättar inte! Ett jämt matintag är alltid att rekommendera, aldrig gå hungrig och håll dig ifrån skåp och kylskåp när det inte är mattid! Skriv ner vad och när du äter, då kan du faktiskt se hur mycket du stoppar i dig! Börja med salladen till varje måltid, innan du äter maten. Skippa bregottet till maten, helt onödigt. Men det viktigaste för att gå ner i vikt och må bra är vardagsmotionen! Ta aldrig hiss eller rulltrappa, använd trappan. Gå en omväg när du ska ta dig från punkt A till b. Om du åker buss/ spårvagn, gå av en hållplats för tidigt! Många bäckar små ger mycket

Jag behöver nye skriva ner jag vet mycket väl vad jag stoppar i mig :/ vardagsmotionfår jag redan. Jag promenad mellan 5 km och 10 km varje dag.
  • Anonym (Fet)
    Anonym (mannen) skrev 2013-07-08 08:24:17 följande:
    Eftersom din man håller sig smal på maten kanske du kan be honom lägga upp mat åt dig? Alltså göra två identiska portioner. Annars är assiett en bra idé. Jag är normalviktig och skulle inte hålla mig mätt på vad du rabblat upp så lite mer bör du nog äta...

Men vad bör jag äta då? Bara äta mer hjälper inte det gör jag nu och det går åt fanders :) jag har ingen aning om vad som är en normalportion eller när jag borde vara mätt. Jag har liksom tappat det helt.
  • Anonym (Fet)
    Fröken reserverad skrev 2013-07-08 08:15:49 följande:
    Ta bort teskeden bregott till lunch. Stek köttbullarna med något nyttigare och ha mer grönsaker. Du måste väl äta mer än vad du tänkt också? Annars ställer sig väl kroppen på svält?
    Reserverad står för upptagen.

Men jag vet inte vad som är en normalportion. Hjälp mig och berätta hur jag borde äta en dag. Men det måste vara mat som fungerar med barnen också för jag vill inte laga två måltider. Fisk äts inte. Et här huset eller skaldjur kan tilläggas. Kyckling, kött och färsrätter.
Svar på tråden Vad är en normal portion?