Vad är en normal portion?
Jag är fet. Det är inget att hymla om. Anledningen är god mat, feta såser och alldeles för mycket unnande och kvällsgotter. Jag har helt tappat vad som är en normal portion och vad jag borde bli mätt på. Jag är inte ute efter en diet och mitt primära mål är inte att gå ner i vikt utan att lära mig äta rätt. Jag gör ett försök själv, min mat är inte så onyttig då både mannen och barnen håller sig smala på den utan det är mina portionsstorlekar och mumsandet när barnen sover. Godis, läsk och kakor blir bannlysta om det inte är kalas. Men vad jag verkligen behöver hjälp med är om min matdag är rimlig eller inte. Idag är planen att äta följande. Frukost två knäckebröd (Leksands brungräddade) med bregott och kokt skinka samt fyra körsbärstomater. Lunch blir två små kokta potatisar med fem köttbullar, en tesked bregott samt kokta morötter. Kvällsmat blir en liten kycklingfilé, 1 dl kokta makaroner, 0,5 dl tomatsås samt sallad på isbergssallad, tomat, gurka och rädisor. Kvällfika en frukt som en banan eller ett äpple eller en persika. Dryck till frukost ett glas apelsinjuice annars dricker jag bara vatten. Är det för mycket? Lagom?