• Anonym (Fet)

Vad är en normal portion?

Jag är fet. Det är inget att hymla om. Anledningen är god mat, feta såser och alldeles för mycket unnande och kvällsgotter. Jag har helt tappat vad som är en normal portion och vad jag borde bli mätt på. Jag är inte ute efter en diet och mitt primära mål är inte att gå ner i vikt utan att lära mig äta rätt. Jag gör ett försök själv, min mat är inte så onyttig då både mannen och barnen håller sig smala på den utan det är mina portionsstorlekar och mumsandet när barnen sover. Godis, läsk och kakor blir bannlysta om det inte är kalas. Men vad jag verkligen behöver hjälp med är om min matdag är rimlig eller inte. Idag är planen att äta följande. Frukost två knäckebröd (Leksands brungräddade) med bregott och kokt skinka samt fyra körsbärstomater. Lunch blir två små kokta potatisar med fem köttbullar, en tesked bregott samt kokta morötter. Kvällsmat blir en liten kycklingfilé, 1 dl kokta makaroner, 0,5 dl tomatsås samt sallad på isbergssallad, tomat, gurka och rädisor. Kvällfika en frukt som en banan eller ett äpple eller en persika. Dryck till frukost ett glas apelsinjuice annars dricker jag bara vatten. Är det för mycket? Lagom?

• Svar på tråden Vad är en normal portion?
  • annaba
    Måltidsmåttet kan kanske vara en idé för dig. Har sett det på de flesta apotek och är utvecklad tillsammans med dietister just i det syfte du skriver - att få en visuell uppfattning om vad en normalportion är. Finns i två varianter - en för man och en för kvinna eftersom normalportionen skiljer sig åt beroende på kön.
  • Anonym (mannen)

Här kommer lite kommentarer och hur jag äter.

Frukost två knäckebröd (Leksands brungräddade) med bregott och kokt skinka samt fyra körsbärstomater.
    Låter ok även om det inte är min personliga favorit Var försiktig med mängden bregott så att du inte dränker mackorna bara.

Mellanmål: En kopp te/ett glas vatten ev en frukt

Lunch blir två små kokta potatisar med fem köttbullar, en tesked bregott samt kokta morötter.
    2-3 kokta potatisar beroende på storlek och 8-10 köttbullar är lagom för mig

Mellanmål: som på förmiddagen

Kvällsmat blir en liten kycklingfilé, 1 dl kokta makaroner, 0,5 dl tomatsås samt sallad på isbergssallad, tomat, gurka och rädisor.
    1dl kokta makaroner är ju inget! 1,5-2dl känns rimligare. Vad är tomatsås för dig?

Kvällfika en frukt som en banan eller ett äpple eller en persika.
    Tänk på att det är betydligt mycket mer kalorier i banan än i äpple

Dryck till frukost ett glas apelsinjuice annars dricker jag bara vatten.

Sen vidhåller jag att eftersom din man bevisligen vet hur stora portioner som är lagom kanske du kan börja med att ta lika mycket som honom.

• Anonym (Fet)
    Anonym (mannen) skrev 2013-07-08 11:22:31 följande:
    Här kommer lite kommentarer och hur jag äter.

Frukost två knäckebröd (Leksands brungräddade) med bregott och kokt skinka samt fyra körsbärstomater.

Låter ok även om det inte är min personliga favorit Var försiktig med mängden bregott så att du inte dränker mackorna bara.

Mellanmål: En kopp te/ett glas vatten ev en frukt

Lunch blir två små kokta potatisar med fem köttbullar, en tesked bregott samt kokta morötter.

2-3 kokta potatisar beroende på storlek och 8-10 köttbullar är lagom för mig

Mellanmål: som på förmiddagen

Kvällsmat blir en liten kycklingfilé, 1 dl kokta makaroner, 0,5 dl tomatsås samt sallad på isbergssallad, tomat, gurka och rädisor.

1dl kokta makaroner är ju inget! 1,5-2dl känns rimligare. Vad är tomatsås för dig?

Kvällfika en frukt som en banan eller ett äpple eller en persika.

Tänk på att det är betydligt mycket mer kalorier i banan än i äpple

Dryck till frukost ett glas apelsinjuice annars dricker jag bara vatten.

Sen vidhåller jag att eftersom din man bevisligen vet hur stora portioner som är lagom kanske du kan börja med att ta lika mycket som honom.

Skulle jag äta som gubben skulle jag inte gå ner i vikt. Han kan äta rejält utan att gå upp i vikt eller träna :) tack för dina kommentarer. 10 köttbullar och 3 potatisar är vad jag äter idag. Tomatsås för mig är konserverade tomater, lök, vitlök, paprika och kryddor.
  • Anonym (Imind)

Det finns inget generellt begrepp som heter "normal portion" eftersom energibehovet är högst individuellt. Om du är fet som du beskriver dig enligt ditt nick i TS så kan du ex. äta bra mycket mer än vad jag kan äta som är smal. Skulle du äta mina normala portioner, som jag blir mätt på, så skulle du nog vara bra hungrig. Du måste alltså lära dig att utgå ifrån dig själv hur svårt det än är. Äter du för lite kommer det mer största sannolikhet sluta med att du hetsäter, om du har tendenser för det.

Om du behöver hjälp med hur mycket du ska äta kanske du ska testa någon app som beräknar ditt energibehov och som du kan använda några veckor för att lära dig hur mycket just du kan äta per dag?

• Vinterankan

Det du beskriver i ts är ungefär vad jag äter och jag tycker jag äter rätt så normala portioner. Kanske en till potatis till lunchen och en halv dl makaroner mer också. Däremot så dricker jag bara vatten och varje dag så gör jag något av följande: 1) Tar en gång extra på middagen för att det är så gott, 2) äter en skål med ca 1 dl glass eller 3) dricker ett litet glas vin. Men jag tycker du orde testa måltidsmåttet som annaba skriver om. Vet flera stycken som testat det och är jättenöjda. Då behöver du inte tänka så mycket heller.

• weasley

Finns något som heter Måltidsmått på apoteket, det kanske är något att titta närmare på till en början?

• Anonym (mannen)
    Anonym (Fet) skrev 2013-07-08 11:34:35 följande:

Skulle jag äta som gubben skulle jag inte gå ner i vikt. Han kan äta rejält utan att gå upp i vikt eller träna :) tack för dina kommentarer. 10 köttbullar och 3 potatisar är vad jag äter idag. Tomatsås för mig är konserverade tomater, lök, vitlök, paprika och kryddor.
    Jag läste nånstans att för att behålla sin vikt ska man äta en knytnäve av varje del på tallriksmodellen. Vill man gå ner i vikt äter man mindre än så. Om det stämmer vet jag inte men knytnävarna har man ju alltid med sig

• Anonym (Fet)

Tack alla! Måltidsmåtten hade jag aldrig hört talas om men vilket hjälpmedel! Så enkelt istället för att väga och räkna. Det ska jag köpa!

• weasley
    Anonym (Fet) skrev 2013-07-08 12:16:21 följande:
    Tack alla! Måltidsmåtten hade jag aldrig hört talas om men vilket hjälpmedel! Så enkelt istället för att väga och räkna. Det ska jag köpa!

Jo precis, om man har en skev bild av vad som är rimliga portioner så är det ett jättebra hjälpmedel till en början, för sen lär man ju sig :)
  • mkes

Vad du planerar att äta idag ser ungefär ut som hur jag åt i mängd innan jag blev gravid och jag har alltid varit smal.
    Kör på äpple som mellanmål eftersom det tydligen innehåller ett ämne som är mättande. Och mer sallad! Är du redan överviktig behöver du inte äta mer kolhydrater än du redan gör utan lassa på med goda färgglada sallader.
    Och låt inte mannen din lasta din portion! Skulle min kille göra det skulle jag dö haha, han äter som en häst men håller sig ändå smal.

• Anonym (Fet)
    mkes skrev 2013-07-08 12:44:59 följande:
    Vad du planerar att äta idag ser ungefär ut som hur jag åt i mängd innan jag blev gravid och jag har alltid varit smal. Kör på äpple som mellanmål eftersom det tydligen innehåller ett ämne som är mättande. Och mer sallad! Är du redan överviktig behöver du inte äta mer kolhydrater än du redan gör utan lassa på med goda färgglada sallader. Och låt inte mannen din lasta din portion! Skulle min kille göra det skulle jag dö haha, han äter som en häst men håller sig ändå smal.

Lite så är det med in man med! Det är lite orättvist speciellt då hans jobb är mer stillasittande än mitt ;) men måltidsmåttet som några tipsat om låter som en en enkel idé. Har hittat det för 149 kr. Och mycket grönsaker. Man blir inte tjock på ett kilo morötter ;)
  • Omogen citron

Jag älskar appen ShapeUp. Har du ingen smartphone/iphone så kan du använda deras hemsida. Då räknar den ut hur många kalorier du behöver äta så kan du välja om du vill gå ner 1 kilo i veckan eller 0,75 kg, 0,5 kg eller 0,25 kg.

I början kan du skriva ner i den appen vad du äter så räknar den ut kalorierna. Då får du en ungefärlig bild av hur mycket du kan äta. Har du appen så kan man scanna varorna så slipper man skriva.

• Kimona

En normal portion på en tallrik:

2/4 grönsaker (ej rotfrukter)
    1/4 protein (kött, fågel, fisk eller annat alternativ)
    1/4 kolhydrater (rotfrukt, ris, pasta, bulgur m.m)

Ovanpå ½ dl sås.

• Anonym (måltidsmått)

Måltidsmåttet är jättebra!

Man lär sig lagom och att inte hänga upp sig för mycket på siffror. Jag är tillfrisknad anorektiker, och det har varit guld värt att använda det när jag märker att jag börjar bli tveksam till hur mycket jag "får" äta. 

• The past is now

Jag har ett tips också: Rör dig mer än du äter. Hur mycket motionerar du? Motionen får inte glömmas bort. Det är ju bra för så väl kroppen som psyket. ;-D

Och börja med att ta bort ALLT smått och gott från skåp och andra gömmor. Får du ett sug ta något grönt att tugga på och gå ut på en promenad.  

Lycka till!      

• Anonym (Ly)

Om du ändrar portionsstorlekarna kommer du känna dig hungrig, men det kommer att gå över på ett par veckor. Jag minskade mina portioner efter en period av jojobanting, och efter de där första hungriga veckorna har jag blivit mätt på mindre igen. Men sugen, det kan jag bli!

• yasminekr

Mängden mat är nog på tok för liten för dig om du nu brukar småäta mycket.

Pasta, potatis osv (kolhydrater) är inget heller du behöver. Att du äter lite lite för att det ska ligga på tallriken och för att visa barnen är okej. Men byt hellre ut det helt mot grönsaker. Bregottklicken ser jag dessvärre heller ingen anledning till. Jag skulle råda dig till: Fler mål mat och inga halvfabrikat!

Jag har själv pendlat lite upp och ner i vikt i mitt liv, ligger nu på en vikt som jag trivs med och motionerar ett par gånger/vecka. Där ser du den största skillnaden. Det jag åt när jag ville gå ner var en form av LCHF variant men inte helt strikt.

Frukost: 1 knäckemacka med smör + ost eller skinka. 1 ägg (valfritt tillagat) en liten gurkbit eller ett par coctailtomater. En svart kopp kaffe och ett glas vatten (släng ner lite citron känns det roligare)

Mellis innan lunch: Keso eller 1/2 avokado. Ett par blomkålsbuketter, någon ostskiva (någon är typ 2st!)

Lunch: Kött/fisk/gryta. Inget halvfabrikat! Antingen kokta grönsaker eller sallad till. Vatten. Svart kaffe efter mat.

Mellis efter lunch: Samma som "innan lunch" + en kopp svart kaffe

Middag: Samma som lunch.

Var jag sugen på kvällen åt jag några bär eller en halv frukt, ett par buketter blomkål.
    Varje dag drack jag minst 2-3 l vatten. När jag hade träningsdag åt jag lite kolhydrater till lunch (lite kålhydrater är 1 potatis, 2 små skedar pasta osv)

Med halvfabrikaten och den lilla mängden maten du har skrivit upp tror jag bara att du kommer att må dåligt och vara hungrig hela tiden! De första två veckorna är jobbigast, men tar man sig igenom dom så kan det gå ganska smidigt efter. Viktigaste av allt skriv upp anledningen till varför du vill gå ner! Jag ville vara piggare och känna mig snyggare det räckte gott och väl för att tappa 12 kg på 4 månader! Och jag gjorde inget annat än att äta!

Och du! Lycka till! Du är värd att gå ner dina extra kilon!

• Yvonneolsson50ostillgoingstrong

Skippa allt som innehåller socker, ex läsk o juice o ev kaffe m socker! En bra princip är att ta tag i boven , dvs det du VET att du överkonsumerar, räkna med abstinens!! Att äta EN port på assiett lär en att ta lagom. Räkna med att det suger i början! Ät multivitaminer varje dag!! Din överkonsumtion o sug är kanske ett tecken på en brist!!! Inte alls ovanligt att man överkonsumerar nåt onyttigt för att kompensera, därav onödigt olidligt sug!!! Ge kroppen tid att ställa om o bygga upp rätt 'lager' av det du saknar, 6 mån ex. Skriv upp vad du suktar efter o hur du mår nu, så du kan gå tillbaka, lätt att glömma hur det var att inte orka igenom hela dan el hur galen man blir av ett visst sug. "Inget arbete, ingen mat" låter krasst o grymt men faktum är att ALLA vet att man måste ha balans mellan aktivitet o matintag. Vitaminerna hjälper dig att orka ex gå. Sätt kortsiktiga veckomål, men inte för höga. Dina mål bör handla om hur du mår o vad du gör, INTE kg på vågen!! Ex, denna veckan ska jag gå på plan mark 20 min om dagen o äta halva port mot vad jag brukar göra. Dessutom ska jag inte överkonsumera, socker, öl, cola chips, mat el dyligt. Jag ska ta dubbla dosen vitaminer för att orka o jag får fuska 1VALFRI DAG!!! Vänta dig inga mirakel utan skriv ner hur du ska må om ett år, vad du ska göra osv. Inse att endast du kan ändra på dig, ingen annan. Det spelar ingen roll vad andra kan o inte kan äta. Det är ditt liv, din kropp o du känner den bättre än nån annan. Sätt mål som går längre än en viktnedgång, tänk efter o skriv ner, hur vill du må? Vad vill du göra? Hur vill du känna dig? Om ett år... Efter varje vecka??...

Svar på tråden Vad är en normal portion?