• necilia

Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?

Undrar om det finns nån här som fått barn i vecka 34 och om jag i så fall kunde få lite svar på några frågor av er :)? 
    Vår bebis kommer "tas ut" i vecka 34 p.ga komplikationer, då dem inte vill vänta längre för min kropp och njure inte klarar mer.

Det jag undrar är detta:

1. Hur var era barn när dem kom ut? Påverkade?
    2. Behövde dem någon typ av andningshjälp så som C-pap eller t.om respirator?
    3. Om ni fick kortison, hjälpte det?
    4. Vad kan vi förvänta oss? Hur länge kan tiden på sjukhuset bli? 
    Och slutligen 
    5. Vad vägde era barn?

Och gärna andra råd  tas emot tacksamt .

//Kajsa "Necilia"

• Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?
  • prematur

Hej, 
    Vårt andra barn togs ut i v 33 på grund av tillväxthämning och vägde då 1300g. Cpap några timmar "för säkerhets skull". Sen behövdes inga mer hjälpmedel förutom sonden så klart.  

Vi blev utskrivna efter 10 dagar.  Men det var nog mest för att vi hade tidigare erfarenhet av prematurbarn.

• Mrs VW

Hej.

Jag har 5 barn. Födda i vecka 34-35. Jag kan gissa att ditt ban kan komma väga runt 2200 till 2400?. Kan behöva cpap en kort tid. Sondmatas någon vecka? Sug och svälj brukar komma igång i vecka 34-35 så det är ett gränsfall. Värmebedd. Kanske sola lite?, inte ovanligt att lätt prematura får lite gulsot efter något/några dygn. Just dessa veckor är ett gränsfall på allt hehe. Jag tror att alla bebisar innan vecka 35 hamnar på neo rutinmässigt.

• Mrs VW

Jag har aldrig behövt stanna mer än någon vecka. Man kan få hemsjukvård om allt går som det ska.

• yodi

minstingen föddes i v 33.

hon vägde 1340 g hon var tillväxthämmad jag hade svår hf samt hellp. jag hade hunnit få kortison sprutorna innan och dom hjälpte förmodligen.

hon behövde cpap och låg i kuvös första em och natten men sedan tog dom bort cpapen och flyttade henne till en vanlig värme säng.

hon låg först en vecka på vanlig neo avdelning och sedan fem dagar på familjerum, sedan fick vi åka hem med hemsjukvård i ca fyra veckor.

sedan vad ni kan vänta er är svårt att säga, men om komplikationerna mest har påverkat dig så är det goda chanser för någon som är född i v 33.          

• vännen

Född 33+5. Mådde prima. Behövde ingen andningshjälp. Hann få två kortisonsprutor som gissningsvis hjälpte. Solade ett par dagar. Låg på värmebädd. Bebisen var väldigt trött så amningen dröjde en dryg vecka innan den kom igång. Sondmatades. Var på neo i två veckor, sedan hemma med hemsjukvård lika länge innan utskrivning.

• messa

Lilltjejen kom i v34+0 hon mådde toppen när hon kom ut och behövde ingen andningshjälp. Jag hade fått kortisonsprutor innan. Ammade bra, men fick även sondmatas. Låg på värmebädd i några dagar och fick sola någon dag. Blev kvar på neo ca:2veckor.

• Fridiz86

hej min dotter föddes i v. 34 och jag fick spruta för hjälpa lungorna på min dotter. när hon föddes vägde hon 2300g och behövde inte hjälp med att andas dock fick hon sond matas då hon va lite svag och sola då hon hade fått gulsot, annars va hon en frisk tös. vi va kvar i 3 veckor

• Ebba 27 juli

Min dotter togs ut v 35, vägde då 2080 g. Vi låg kvar på neo 2 veckor. Först två dygn på iva med cpap o värmebädd sen på eget rum. Sonmatades 12 dagar tror jag. Idag tre år och pigg o glad men fort liten!

• Anna85

Min dotter föddes i vecka 34+3. 
    Fick ligga på värmebädd några dagar, men behövde ingen andningshjälp eller liknande.
    Fick först koppmatas men efter några dagar kom ammningen igång.
    Var kvar på neo en vecka sen fick vi åka hem.
    Hon vägde 2320gram och var 45cm lång. 

• Anna85

Just de, fick kortisonsprutor innan, och hennes lungor funkade fint, skrek för fullt när hon kom ut :)

Var pigg och glad när hon kom ut, fick 9-10-10 i app. 

Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34. hjälp?