• mucklas

Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..

Har ni inte kontakt med någon habilitering? De är jättebra på att hjälpa till med ansökningar till försäkringskassan. Alternativt ber du om ett möte på fk så att du får träffa någon kunnig som kan ställa rätt frågor.

Vad det kan vara för merkostnader, det är så olika. Härjig på ett sätt så att mycket kläder blir fläckiga eller går sönder och måste ersättas? Slår sönder leksaker/elektronik/porslin? Habilitering eller fk har tips om vad det brukar röra sig om.

Skönt att ni fått hjälp :) Nu kan du få andra föräldrar att prata med, vårdpersonal som faktiskt fattar vad du pratar om och en förklaring att ge till andra när saker måste ställas in eller ändras akut pga ett utbrott. Lycka till med allt! {#emotions_dlg.flower}

The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-08 22:51:11 följande:
    mucklas; Stort tack för ditt svar, Habiliteringen har vi inte ens blivit informerade om, väntar bara på att dom kontaktar oss så vi får hämta ut ett bolltäcke..
    Allt kring oss har verkligen varit struligt, ingen hjälp av vare sig landstinget eller andra myndigheter utan allt har jag fått sköta o kriga om helt ensam, därför säger jag att vi haft det tufft..Enormt tufft i alla år... 
    Det första som hände för oss efter att diagnos var ställd var att vi fick komma till ett informationsmöte på habiliteringen då de pratade om vad de kunde erbjuda rent allmänt och lite om försäkringskassan. Det kan ju vara olika från lansting till lansting, jag vet inte. PM om du vill jämföra, eftersom jag inte vill skriva öppet var i Sverige jag bor.

Struligt är det visst ofta. Vi har haft fördröjning efter fördröjning - andra barn har gått före i kön för utredning och vi har fått vänta. Det var jätteskönt att komma till habiliteringen, att bli bemött som någon som lyckats med något, någon som kan en massa och har fått saker att funka.
  • mucklas
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-08 22:47:10 följande:
    ska jag alltså skriva allt som han plockar isär o tar sönder?? För han tar sönder massor av saker, tio olika projekt är på gång, Han plockar isär allt o det slutar med att det sen får kastas..
    Alla kläder han förstör med olja o skit efter att han meckar halva byn's mopeder, Ingen kommer tro mig ifall jag skriver ner allt han hinner göra under sina vakna timmar.. :(
    Vet liksom inte vad som är rimligt för en tonåring med adhd.. Tar jag upp allt så kommer FK tro att jag är totalt galen :(

Absolut! Det är precis sånt du ska ta upp, allt du känner som kostar extra. FK tar ställning till vad som är motiverat, det behöver inte du göra :)

Nej, fk kommer inte att tro att du är galen. Men jag tror att du behöver stöd i det här - ta kontakt med habiliteringen och fråga om det finns någon som kan hjälpa dig.

Och jag kommer att tro dig :) alla mammor till barn med ADHD kommer att tro dig!
Svar på tråden Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..