• Anonym (ADHD)

Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..

Hejsan!! Efter närmare tio års böner och tårar om rop på hjälp ang min son så fick vi äntligen hjälp och grabben blev diagnostiserad med ADHD.
    Nästa vecka ringer F-Kassan upp mig då jag skulle ta och räkna ut merkostnaderna för vårdbidraget som jag sökt.
    Finns det här någon snäll o vänlig som kan hjälpa till? Vad ska jag tänka på, vad räknas som merkostnader??
    Jag kan ingenting då jag inte är insatt i och söka vårdbidrag..

Spydiga kommentarer o elakheter undanbedes då vi redan i alla år haft vårt helvete på jorden innan vi till slut fick hjälp.
    Tack snälla ni på förhan..  

• Svar på tråden Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..
  • Jimman

Bara att ta upp dom kostnader som är extra på barnet !

• mucklas

Har ni inte kontakt med någon habilitering? De är jättebra på att hjälpa till med ansökningar till försäkringskassan. Alternativt ber du om ett möte på fk så att du får träffa någon kunnig som kan ställa rätt frågor.

Vad det kan vara för merkostnader, det är så olika. Härjig på ett sätt så att mycket kläder blir fläckiga eller går sönder och måste ersättas? Slår sönder leksaker/elektronik/porslin? Habilitering eller fk har tips om vad det brukar röra sig om.

Skönt att ni fått hjälp :) Nu kan du få andra föräldrar att prata med, vårdpersonal som faktiskt fattar vad du pratar om och en förklaring att ge till andra när saker måste ställas in eller ändras akut pga ett utbrott. Lycka till med allt! {#emotions_dlg.flower}

The standard you walk past is the standard you accept.
  • Anonym (ADHD)

ska jag alltså skriva allt som han plockar isär o tar sönder?? För han tar sönder massor av saker, tio olika projekt är på gång, Han plockar isär allt o det slutar med att det sen får kastas..
    Alla kläder han förstör med olja o skit efter att han meckar halva byn's mopeder, Ingen kommer tro mig ifall jag skriver ner allt han hinner göra under sina vakna timmar.. :(
    Vet liksom inte vad som är rimligt för en tonåring med adhd.. Tar jag upp allt så kommer FK tro att jag är totalt galen :(

• Anonym (ADHD)

mucklas; Stort tack för ditt svar, Habiliteringen har vi inte ens blivit informerade om, väntar bara på att dom kontaktar oss så vi får hämta ut ett bolltäcke..
    Allt kring oss har verkligen varit struligt, ingen hjälp av vare sig landstinget eller andra myndigheter utan allt har jag fått sköta o kriga om helt ensam, därför säger jag att vi haft det tufft..Enormt tufft i alla år... 

• mucklas
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-08 22:51:11 följande:
    mucklas; Stort tack för ditt svar, Habiliteringen har vi inte ens blivit informerade om, väntar bara på att dom kontaktar oss så vi får hämta ut ett bolltäcke..
    Allt kring oss har verkligen varit struligt, ingen hjälp av vare sig landstinget eller andra myndigheter utan allt har jag fått sköta o kriga om helt ensam, därför säger jag att vi haft det tufft..Enormt tufft i alla år... 
    Det första som hände för oss efter att diagnos var ställd var att vi fick komma till ett informationsmöte på habiliteringen då de pratade om vad de kunde erbjuda rent allmänt och lite om försäkringskassan. Det kan ju vara olika från lansting till lansting, jag vet inte. PM om du vill jämföra, eftersom jag inte vill skriva öppet var i Sverige jag bor.

Struligt är det visst ofta. Vi har haft fördröjning efter fördröjning - andra barn har gått före i kön för utredning och vi har fått vänta. Det var jätteskönt att komma till habiliteringen, att bli bemött som någon som lyckats med något, någon som kan en massa och har fått saker att funka.
  • mucklas
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-08 22:47:10 följande:
    ska jag alltså skriva allt som han plockar isär o tar sönder?? För han tar sönder massor av saker, tio olika projekt är på gång, Han plockar isär allt o det slutar med att det sen får kastas..
    Alla kläder han förstör med olja o skit efter att han meckar halva byn's mopeder, Ingen kommer tro mig ifall jag skriver ner allt han hinner göra under sina vakna timmar.. :(
    Vet liksom inte vad som är rimligt för en tonåring med adhd.. Tar jag upp allt så kommer FK tro att jag är totalt galen :(

Absolut! Det är precis sånt du ska ta upp, allt du känner som kostar extra. FK tar ställning till vad som är motiverat, det behöver inte du göra :)

Nej, fk kommer inte att tro att du är galen. Men jag tror att du behöver stöd i det här - ta kontakt med habiliteringen och fråga om det finns någon som kan hjälpa dig.

Och jag kommer att tro dig :) alla mammor till barn med ADHD kommer att tro dig!
  • Anonym (ADHD)
    mucklas skrev 2013-07-08 23:04:35 följande:
    Absolut! Det är precis sånt du ska ta upp, allt du känner som kostar extra. FK tar ställning till vad som är motiverat, det behöver inte du göra :)

Nej, fk kommer inte att tro att du är galen. Men jag tror att du behöver stöd i det här - ta kontakt med habiliteringen och fråga om det finns någon som kan hjälpa dig.

Och jag kommer att tro dig :) alla mammor till barn med ADHD kommer att tro dig!
    Tack snälla...
  • Little Ms Chatterbox

Ta med ALLT med de smutsiga kläderna, slitage på dom, att det går åt mer kläder än för andra. Att de går sönder så det inte går att laga. Grövre tvätt, slitage på maskinen, extra elförbrukning för alla tvättar. 
    Samma sak med alla saker han har sönder, era, andras. 

Min hjärna funkar inte nu på natten så jag kan inte riktigt skriva men ville skriva något iaf. men jag tror på att det inte alls är galet mycket, det är så med barn med ADHD, din son är inget undantag. Fullt Normal

Finns en bok som heter vårdbidrag eller nåt sånt, kolla efter den. 

Nu måste jag ta natta  

• Anonym (ADHD)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-09 01:11:15 följande:
    Ta med ALLT med de smutsiga kläderna, slitage på dom, att det går åt mer kläder än för andra. Att de går sönder så det inte går att laga. Grövre tvätt, slitage på maskinen, extra elförbrukning för alla tvättar. 
    Samma sak med alla saker han har sönder, era, andras. 

Min hjärna funkar inte nu på natten så jag kan inte riktigt skriva men ville skriva något iaf. men jag tror på att det inte alls är galet mycket, det är så med barn med ADHD, din son är inget undantag. Fullt Normal

Finns en bok som heter vårdbidrag eller nåt sånt, kolla efter den. 

Nu måste jag ta natta  
    Tack snälla , sov gott..
  • Lindsey Egot the only one

Sparar tråden

• Anonym (Bonie)

Vet inte om det gäller för alla kommuner, men om du söker vårdbidrag så är det viktigt att sonen tar eller tagit medicin samt att han får reabilitering. I vissa kommuner kräver dom det där föräldrar är imot medicin. Jag har ADHD och mitt liv förändrades totalt när jag började mediciner. Om du gjort allt det där så är det bara att skriva ner allt det som det skrivs här. All tvätt medel som går åt. En del saker ser dom ju som "rimlig slitage". Är din son hyper? Jag är väldigt igång, klättrar gärna överallt..där är ju ett stort exempel på slitage på kläder, ramlar mkt så mycket sår vård.

• Little Ms Chatterbox

Man får för mediciner upp till högkostnadsskyddet, är det 2200 kr/ år nu? Med tex Ritalin/Conserta eller liknande och Strattera så är man uppe i det efter någon månad. Behöver barnet Circadin för att sova så ber man läkaren skriva ett intyg på det så får man ta med det i merkostnadsdelen för det ingår inte i högkostnadsskyddet på apoteket, lite surt för 30 tabletter kostar över 200 kr. Det blir en hel det på ett år om man tex behöver 2 tabletter till kvällen. 
    Samma sak med Omega, en del läkare kan tänka sig att skriva ett intyg på att barnet blir bättre av att äta extra tillskott av det i form av kapslar som tillskott. Då går F-kassan med på det i merkostnadsdelen. Har även hört om någon läkare (vet dock inte om det är sant) som har skrivit det på recept men det är bara några få märken som apoteket saluför som F-kassan godkänner. Tex så finns inte E-EPA eller PlusEPA som är extra bra mot aggressioner och utbrott. 
    Det är inget fel på de märkena som finns på apoteket men jag hade gärna sett lite fler eftersom det är olika innehåll i de olika produkterna. Och eftersom det finns ett stort utbud även inom samma produkt, neutrala kapslar, tuggisar och flytande så kan man behöva testa sig fram innan man hittar det rätta för just ditt barn. 

• Anonym (ADHD)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-09 12:04:09 följande:
    Man får för mediciner upp till högkostnadsskyddet, är det 2200 kr/ år nu? Med tex Ritalin/Conserta eller liknande och Strattera så är man uppe i det efter någon månad. Behöver barnet Circadin för att sova så ber man läkaren skriva ett intyg på det så får man ta med det i merkostnadsdelen för det ingår inte i högkostnadsskyddet på apoteket, lite surt för 30 tabletter kostar över 200 kr. Det blir en hel det på ett år om man tex behöver 2 tabletter till kvällen. 
    Samma sak med Omega, en del läkare kan tänka sig att skriva ett intyg på att barnet blir bättre av att äta extra tillskott av det i form av kapslar som tillskott. Då går F-kassan med på det i merkostnadsdelen. Har även hört om någon läkare (vet dock inte om det är sant) som har skrivit det på recept men det är bara några få märken som apoteket saluför som F-kassan godkänner. Tex så finns inte E-EPA eller PlusEPA som är extra bra mot aggressioner och utbrott. 
    Det är inget fel på de märkena som finns på apoteket men jag hade gärna sett lite fler eftersom det är olika innehåll i de olika produkterna. Och eftersom det finns ett stort utbud även inom samma produkt, neutrala kapslar, tuggisar och flytande så kan man behöva testa sig fram innan man hittar det rätta för just ditt barn. 
    wow, Tack för infon.. -Han har 54mg concerta per dag och behöver 2st circadin till natten.
    Ingen info om omega har jag fått, ska ringa upp bup imorron o kolla vad de säger..
    Bonie: Han är mer än hyper hyper hyper, både högt o lågt o överallt samtidigt. 

• Anonym (putte)
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-08 22:47:10 följande:

Nej, de kommer inte att tro du är galen. Du ska ta med precis allt som ger er extra utgifter p g a grabbens adhd.

Sen kanske inte precis allt blir godkänt, för man räknar kanske några grejer som normalt för en kille i den åldern, t ex oljefläckiga kläder. Slår han sönder grejer vid känsloutbrott?  Kanske skadar inredningen? Förstör grejer för andra som ni måste ersätta? Får du extra mycket tvätt? (el- vatten- och tvättmedelskostnad) Ni kan också ha merkostnader om ni måste skjutsa och följa med honom på aktiviteter dit en vanlig tonårsgrabb skulle klarat sig själv. (bara förslag)? Har han några andra särdrag som ger extrakostnader, t ex matfobier, tuggar sönder jackärmar, alltså precis allt som kan förknippas med hans adhd. Dra dig inte för att ta med sånt som du tycker känns pinsamt. De har varit med förr och vet vad det handlar om.
    Lycka till!  
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-09 13:33:42 följande:
    wow, Tack för infon.. -Han har 54mg concerta per dag och behöver 2st circadin till natten.
    Ingen info om omega har jag fått, ska ringa upp bup imorron o kolla vad de säger..
    Bonie: Han är mer än hyper hyper hyper, både högt o lågt o överallt samtidigt. 

Inte alls säkert att du kommer få något svar av de från BUP ang. Omega, Det är ett kosttillskott och naturprodukt som de inte får rekommendera för det finns i vår kost och det är meningen att man ska klara av att få i sig det på det sättet. . (De kan bli åtalade enligt kvacksalerilagen om de rekommenderar Omega.)
    Fet fisk så som lax, makrill, sill och tex rapsolja är kost som är rik på Omega. Men ska man äta Omegarik kost så det motsvarar tex 6 Eye Q kapslar om dagen så får man äta 8-10 portioner fisk i veckan, varje vecka. Det går nog säkert, om man gillar fisk men det kan bli både enformigt och faktiskt lite svårt att äta allt det andra nyttiga man också ska få i sig. 

Men om du frågar på rätt sätt på BUP, så vet de säkert hur du ska ge Omega. Annars kan du läsa i min Omegatråd här på FL, klicka på länken i min sidfot. Eller så svarar jag på frågor här i denna tråd, jag kommer kolla upp tråden efter frågor om det är någon som vill veta mer så hoppas jag att jag kan svaret Eller inboxa.

Angående hans hyperaktivitet så tror jag att ni ska testa MorEPA mini, minst 2 kapslar om dagen. Om ni inte väljer genom kosten då. Det är viktigt att han får i sig minst 2 mg Omega/dag (det är tex några sillbitar på äggmackan eller en makrillmacka.) Man brukar också sova bättre med Omega, kan ju vara bra att veta

• Anonym (Sökt VB)

Jag har sökt vårdbidrag, utredning pågår på FK. Jag har pratat med en handläggare och hon berättade att merkostnaderna måste komma över 16.000 kr per år. 
    Min dotter pillar sönder det mesta, bland annat mobiltelefoner, men detta var tydligen inte en kostnad som räknas med enligt handläggaren.
    Som jag förstått så är det mertiden som de tittar på, d v s all extra tid du behöver lägga på barnet, som man inte behöver lägga på "ett normalt barn". D v s extra instruktioner, skjuts till vården, allt "tjat", extra städning.
    Jag vet inte ännu om min ansökan blir beviljad. 

• Anonym (Småsaker)

Merkostnad kan även vara att han tappar bort ovanligt mkt saker, som vantar, mössor, skor eller sliter på skor på ett onormalt sätt.

Svar på tråden Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..