Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..

Ta med ALLT med de smutsiga kläderna, slitage på dom, att det går åt mer kläder än för andra. Att de går sönder så det inte går att laga. Grövre tvätt, slitage på maskinen, extra elförbrukning för alla tvättar. 
    Samma sak med alla saker han har sönder, era, andras. 

Min hjärna funkar inte nu på natten så jag kan inte riktigt skriva men ville skriva något iaf. men jag tror på att det inte alls är galet mycket, det är så med barn med ADHD, din son är inget undantag. Fullt Normal

Finns en bok som heter vårdbidrag eller nåt sånt, kolla efter den. 

Nu måste jag ta natta  

• Little Ms Chatterbox

Man får för mediciner upp till högkostnadsskyddet, är det 2200 kr/ år nu? Med tex Ritalin/Conserta eller liknande och Strattera så är man uppe i det efter någon månad. Behöver barnet Circadin för att sova så ber man läkaren skriva ett intyg på det så får man ta med det i merkostnadsdelen för det ingår inte i högkostnadsskyddet på apoteket, lite surt för 30 tabletter kostar över 200 kr. Det blir en hel det på ett år om man tex behöver 2 tabletter till kvällen. 
    Samma sak med Omega, en del läkare kan tänka sig att skriva ett intyg på att barnet blir bättre av att äta extra tillskott av det i form av kapslar som tillskott. Då går F-kassan med på det i merkostnadsdelen. Har även hört om någon läkare (vet dock inte om det är sant) som har skrivit det på recept men det är bara några få märken som apoteket saluför som F-kassan godkänner. Tex så finns inte E-EPA eller PlusEPA som är extra bra mot aggressioner och utbrott. 
    Det är inget fel på de märkena som finns på apoteket men jag hade gärna sett lite fler eftersom det är olika innehåll i de olika produkterna. Och eftersom det finns ett stort utbud även inom samma produkt, neutrala kapslar, tuggisar och flytande så kan man behöva testa sig fram innan man hittar det rätta för just ditt barn. 

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (ADHD) skrev 2013-07-09 13:33:42 följande:
    wow, Tack för infon.. -Han har 54mg concerta per dag och behöver 2st circadin till natten.
    Ingen info om omega har jag fått, ska ringa upp bup imorron o kolla vad de säger..
    Bonie: Han är mer än hyper hyper hyper, både högt o lågt o överallt samtidigt. 

Inte alls säkert att du kommer få något svar av de från BUP ang. Omega, Det är ett kosttillskott och naturprodukt som de inte får rekommendera för det finns i vår kost och det är meningen att man ska klara av att få i sig det på det sättet. . (De kan bli åtalade enligt kvacksalerilagen om de rekommenderar Omega.)
    Fet fisk så som lax, makrill, sill och tex rapsolja är kost som är rik på Omega. Men ska man äta Omegarik kost så det motsvarar tex 6 Eye Q kapslar om dagen så får man äta 8-10 portioner fisk i veckan, varje vecka. Det går nog säkert, om man gillar fisk men det kan bli både enformigt och faktiskt lite svårt att äta allt det andra nyttiga man också ska få i sig. 

Men om du frågar på rätt sätt på BUP, så vet de säkert hur du ska ge Omega. Annars kan du läsa i min Omegatråd här på FL, klicka på länken i min sidfot. Eller så svarar jag på frågor här i denna tråd, jag kommer kolla upp tråden efter frågor om det är någon som vill veta mer så hoppas jag att jag kan svaret Eller inboxa.

Angående hans hyperaktivitet så tror jag att ni ska testa MorEPA mini, minst 2 kapslar om dagen. Om ni inte väljer genom kosten då. Det är viktigt att han får i sig minst 2 mg Omega/dag (det är tex några sillbitar på äggmackan eller en makrillmacka.) Man brukar också sova bättre med Omega, kan ju vara bra att veta

Svar på tråden Behöver hjälp ang merkostnader vid adhd..