• gry

Student och FP?

Har läst många trådar här och har förstått det så att studenter (CSN-finansierade) har SGI vilande från tidigare arbete innan studierna påbörjades. Många jag läser om här har fått det att fungera på det sättet. Men, jag undrar, jag har också läst att man måste anmäla sig till försäkringskassan (eller arbetsförmedlingen?) om man är "ledig" (sommarlov etc.) Men vad räknas som ledig?

Jag har pluggat i 3 terminer och har jobbat på loven men inte varje dag. Sen har jag ju inte jobbat hela sommar- eller jullovet heller utan varit ledig i i några veckor. Jag är inte gravid nu men planerar att försöka skaffa en liten snart. Ska jag då ha anmält mig till FK som arbetslös under min ledighet (som jag själv valt) dessutom är jag ju inte arbetslös (och inte gravid)... Har alla studenter som pluggat i några år gjort så INNAN ni varit gravida? Får det inte riktigt att gå ihop, vill någon vänlig själ hjälpa mig...

/ Gry

• Svar på tråden Student och FP?
  • knyttetsmamma

Hej hej, jag e student som jobbade innan och börjar få lite koll på läget tror jag (så gott man nu kan ha det med alla vändor ) Har du varit timanställd över sommaren då? Hur länge jobbade du innan studier?

Du ska ha jobbat minst åtta månader sammanhängande innan studierna började och du måste skicka in lönebevis fram till dagen du började plugga. De veckor du var ledig fick du ut någonting samma månad då? I så fall är det bara att skicka in lönebeskeden.

• gry

Tack för hjälpen Knyttetsmamma!
    Innan jag började plugga jobbade jag heltid ett år drygt så det ska inte vara någon fara. Nu är jag timanställd och jobbar några helger och under loven. Men behöver man alltså inte ha anmält sig till FK då man inte jobbar (de veckor jag inte jobbat på sommaren) för att behålla sin SGI?

Jag satt mest och tänkte om alla (andra) studenter är så förutseende att de går och anmäler sig på FK när de har lite ledigt på sommaren (och inte är gravida). Man kanske inte tänker att man vill ha barn under studietiden (eller inte vet hur det här med FP funkar, vilket är högt troligt) men sedan efter några terminer vill man börja försöka. Har man då förlorat sin SGI för att man inte anmält sig under tidigare ledigheter då man inte varit gravid?

En hel vetenskap...

• knyttetsmamma

Nej då, när du pluggar så räknas sommaren mellan terminerna med utan att du behöver skicka in något alls, det är bara det att det inte får vara några dagars glapp på sommaren innan man börjar plugga. Där räcker det med ett par dagar för att de ska se det som uppehåll om man ej e anmäld som arbetslös hos arbetsförmedlingen. Hr en gamal kursare som fick en knodd här förra terminen, hon hade tre dagar mellan anställning och studier och fick då ej tillgodåräkna... Därför har jag skickat in "omlott", dvs. jag började plugga i början av september för fem år sedan och skickade in lönebesked till sista september.

De bryr sig inte om att du varit ledig mellan terminerna, det har de iaf inte sagt något om till mig... Så det hoppas jag verkligen inte. Nä, det skulle ju bli sjukt mycket papper (jag har pluggat i fem och etthalvt år snart) så om jag förstått saken rätt är det grönt att vara ledig mellan terminerna!

• knyttetsmamma

Och det är VERKLIGEN en hel vetenskap, så du gör rätt i att spekulera i tid, de säger till och med olika inom försäkringskassan! Lycka till

• gry

Ja, det är ju så det måste vara. Finns ju ingen logik i att alla skulle springa till FK när man vill vara ledig.

Jag hade några dagar (vecka) ledigt innan jag började plugga men jag hade betald (inarbetad) semester, kan det påverka?

Tack!

• gry

Nej, hittade min lönespec. Står att anställningen upphörde den 15/8, minns jag rätt började jag plugga runt den 20-23/8. Inte tänkte jag DÅ på att jag kanske vill ha barn när jag pluggar (alltså tänkte jag inte alls på att gå till FK då)... Då får jag kanske inte tillgodåräkna mig arbetet alltså?

• knyttetsmamma

Så länge det var semester e det ingen fara! Man ska vara noga att se till att man kan visa på papper vad man gjort hela tiden, då bör man kunna vara lugn. Det e jobbigt att vara gravid student, ingen ordning på grejorna, jag önskar att man hade en anställning så att allting gick automatiskt, nu kommer jag att vara lite stressad tills jag ser pengarna i handen

• knyttetsmamma

Tyvärr tror jag att de kommer att se det som ett uppehåll då...

• gry

Attans! Men tack för hjälpen iaf. Det är ju skönt att veta vad som gäller...

• Fröken Grön

Nämen fy farao vad jobbigt! Att det råkar glappa några få dagar hit eller dit melllan en anställning och en påbörjan av studier, och att det ska leda till att man tappar hela sin SGI. Det är ju sjukt! Menar dom att man ska hinna få ett tillfälligt arbete några få dagar innan studierna börjar eller? (Angående det här med att man ska anmäla sig på Arbetsförmedlingen.)
    Nu blir jag också orolig. Jag visste inte heller hur detta fungerade när jag började studera 2003. Jag har några dagars glapp mellan min anställning och mina studier. Ska man få den lägsta ersättningen nu alltså?!

• knyttetsmamma

Jag håller tummarna för att de inte bråkar med dig, men har tyvärr bevittnat två skräckexempel på nära håll, hittar de en anledning att inte betala ut så tar de den, det sa hon till mig oxå på försäkringskassan sist, samma om man tar studieuppehåll, då måste man anmäla sig arbetslös samma dag... det e skit!

Svar på tråden Student och FP?