• CeeJay

veckopeng till 7-åring

Våra barn fick en 10 var när vi började med veckopeng (när dom var 5 resp 6 år). Dock fick dom inte veckopeng varje vecka då.

Sen fick dom 20 kr en längre tid och från och med januari i år (barnen var då 8,5 resp 7 år) har vi höjt till 30 kr.

Vi har valt att ge samma summa till våra barn då det bara är 18 månader mellan dom. Tror vi ligger lite under "vad alla andra ger" så att säga.

Finns dom i min yngstas klass som får 150 kr i månadspeng och dom som inte får någonting. Sen har vi dom i min äldstas klass som får flera hundra plus Iphone 5 med alla förmåner...

• CeeJay

Glömde att tillägga att våra barn har lördag och söndag på sig att städa sina rum och plocka i ordning alla leksaker dom har spridit runt i huset. Normalt sätt så städar dom/vi på lördag och får sin peng då.

Men vi kör ändå med städning/ihopplockning under veckan när det behövs utan att barnen får "betalt". Dom kan spara sin veckopeng eller köpa eget godis/glass i kiosken. 

• CeeJay
    faithfully skrev 2013-07-12 09:37:26 följande:
    Men shit vad tiderna förändras. Här sitter man och ger råd utifrån sin egen barndom. Jag fick inte 100 kronor i månadspeng förrän jag var 12! En tia i veckan... 

Jag tror dock det är viktigt att inte överösa barnen med pengar, det måste väl vara sunt att lära dem att spara och handskas med pengar? 

Precis, vi kör med våra regler och bryr oss inte om vad deras kompisar "får". Jag tycker det är smått äckligt faktiskt när småtjejer springer omkring med Iphones och "skryter". Min äldsta dotter fick en begagnad mobil av sin farfar nu i maj när hon fyllde 9 år och hon är superstolt (och behöver inte oroa sig för stöld )
Svar på tråden veckopeng till 7-åring