• TeamCaz

veckopeng till 7-åring

Jag undrar hur mycket ni ger er 7-åring i veckopeng/månadspeng? Försöker kolla lite vad som är rimligt då min grabb blivit 7 år o jag tänkte börja ge han en peng i veckan. Tänkte först 10kr men insåg sen att det är för lite, så en 20-lapp är väl lagom? Så köper vi lördagsgodis till han. Han får göra vad han vill för sin peng. Men innan han får den så måste hans rum vara städat. Jag har varit lat med att tjata på han om städning så jag har alltid städat rummet åt han. Men nu är det ändring på det o det gillas inte Men vilken dag? Fredag eller lördag? Hur hade ni gjort?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden veckopeng till 7-åring
  • faithfully

Ha en tid som gäller så han inte skjuter på städningen. Typ kl 18 på fredag får du din veckopeng, då kollar vi att ditt rum är städat. Sedan kan du tipsa han om att städa oftare under veckan och plocka bort när han använt något så blir det inte så mycket :) Men har han inte städat så är ju nästa fråga vad som händer då. Får han godis men ingen veckopeng? 

• CeeJay

Våra barn fick en 10 var när vi började med veckopeng (när dom var 5 resp 6 år). Dock fick dom inte veckopeng varje vecka då.

Sen fick dom 20 kr en längre tid och från och med januari i år (barnen var då 8,5 resp 7 år) har vi höjt till 30 kr.

Vi har valt att ge samma summa till våra barn då det bara är 18 månader mellan dom. Tror vi ligger lite under "vad alla andra ger" så att säga.

Finns dom i min yngstas klass som får 150 kr i månadspeng och dom som inte får någonting. Sen har vi dom i min äldstas klass som får flera hundra plus Iphone 5 med alla förmåner...

• CeeJay

Glömde att tillägga att våra barn har lördag och söndag på sig att städa sina rum och plocka i ordning alla leksaker dom har spridit runt i huset. Normalt sätt så städar dom/vi på lördag och får sin peng då.

Men vi kör ändå med städning/ihopplockning under veckan när det behövs utan att barnen får "betalt". Dom kan spara sin veckopeng eller köpa eget godis/glass i kiosken. 

• faithfully
    CeeJay skrev 2013-07-12 09:33:33 följande:
    Våra barn fick en 10 var när vi började med veckopeng (när dom var 5 resp 6 år). Dock fick dom inte veckopeng varje vecka då.

Sen fick dom 20 kr en längre tid och från och med januari i år (barnen var då 8,5 resp 7 år) har vi höjt till 30 kr.

Vi har valt att ge samma summa till våra barn då det bara är 18 månader mellan dom. Tror vi ligger lite under "vad alla andra ger" så att säga.

Finns dom i min yngstas klass som får 150 kr i månadspeng och dom som inte får någonting. Sen har vi dom i min äldstas klass som får flera hundra plus Iphone 5 med alla förmåner...

Men shit vad tiderna förändras. Här sitter man och ger råd utifrån sin egen barndom. Jag fick inte 100 kronor i månadspeng förrän jag var 12! En tia i veckan... 

Jag tror dock det är viktigt att inte överösa barnen med pengar, det måste väl vara sunt att lära dem att spara och handskas med pengar? 
  • CeeJay
    faithfully skrev 2013-07-12 09:37:26 följande:
    Men shit vad tiderna förändras. Här sitter man och ger råd utifrån sin egen barndom. Jag fick inte 100 kronor i månadspeng förrän jag var 12! En tia i veckan... 

Jag tror dock det är viktigt att inte överösa barnen med pengar, det måste väl vara sunt att lära dem att spara och handskas med pengar? 

Precis, vi kör med våra regler och bryr oss inte om vad deras kompisar "får". Jag tycker det är smått äckligt faktiskt när småtjejer springer omkring med Iphones och "skryter". Min äldsta dotter fick en begagnad mobil av sin farfar nu i maj när hon fyllde 9 år och hon är superstolt (och behöver inte oroa sig för stöld )
  • Just here

Ja de e ju olika..

Systerdottern är 10 år..

200kr/ veckan iPhone 5 betald, ridning+ andra aktiviteter betalda...

Få även extra pengar till mat ( ex om kompisarna ska äta ute osv)

• TeamCaz

Jag har sagt till honom att plocka undan efter sig när han använt något så det blir lättare att städa sen, men icke. Istället så var det mycket gnäll här precis, men städat blev det Så han fick sin 20:a idag. Blir väl fredagar så köper vi godiset på lördagar.

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Anne69

Ingen veckopeng här ännu till barnen födda 06 och 08. Vi väntar tills yttre trycket blir större men då lär vi behöva ge båda veckopeng samtidigt, de är så pass tighta i ålder så det skulle inte kännas bra att göra skillnad dem emellan. Så länge frågan inte har kommit upp så gör vi vuxna alltså ingenting Men jag tycker nog själv att det borde räcka med en tia, åtminstone inledningsvis. Städa får de göra ändå, veckopeng eller ej!

• glassen

Min son som fyller 7 år i år får 20:- varannan lördag, men jag är inne på att höja till 20:-/vecka när han fyllt 7. Jag köper alltid lördagsgodis utöver, och ibland kan jag även ge någon liten extra sak. Jag har egentligen inga krav för att få veckopengen, men om han stökat ner och inte vill hjälpa till att plocka upp brukar jag påminna att om man hjälper till att städa så får man veckopeng.

Svar på tråden veckopeng till 7-åring