• TeamCaz

veckopeng till 7-åring

Jag undrar hur mycket ni ger er 7-åring i veckopeng/månadspeng? Försöker kolla lite vad som är rimligt då min grabb blivit 7 år o jag tänkte börja ge han en peng i veckan. Tänkte först 10kr men insåg sen att det är för lite, så en 20-lapp är väl lagom? Så köper vi lördagsgodis till han. Han får göra vad han vill för sin peng. Men innan han får den så måste hans rum vara städat. Jag har varit lat med att tjata på han om städning så jag har alltid städat rummet åt han. Men nu är det ändring på det o det gillas inte Men vilken dag? Fredag eller lördag? Hur hade ni gjort?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden veckopeng till 7-åring
  • TeamCaz

Jag har sagt till honom att plocka undan efter sig när han använt något så det blir lättare att städa sen, men icke. Istället så var det mycket gnäll här precis, men städat blev det Så han fick sin 20:a idag. Blir väl fredagar så köper vi godiset på lördagar.

• TeamCaz

Hej igen alla och vad roligt att höra om hur andra gör o tänk så olika vi kan ha

Nu har han fått veckopeng i tre veckor o det har funkar bra tycker jag. När han var sex tyckte jag han var för liten, nu får han gå till kiosken själv (50 meters cykelstig dit). Han älskar att gå till kiosken, men man får ju inte så mycket där som ni vet så han brukar faktiskt få en till peng

Men rummet är städat o några tykna meningar har jag inte hört så fort jg nämner "veckopeng" så blir han hur snäll som helst, jag drar ju av 1 krona varje gång han inte är snäll (förutom bus som alla barn har, lagom bus)

• TeamCaz

Noran- min grabb går till kiosken o köper lite plocke-godis. Blir inte så mycket för 20kr i en kiosk. Nu på senaste har han köpt glass o ibland är han sugen på pommeslåda. Jag försöker få han att spara men den är slut redan samma dag så det är inte lätt

• TeamCaz

Oj ingen pojk som är glad i godis då Det är ju bra

Min son ääälskar godis. Han är en riktigt stor gotte-gris. Hihi :-P

• TeamCaz

Nu har jag höjt pengen lite. Från 20kr då vi köpte lördagsgodis till grabben, till 35kr o det är han som får köpa för sina pengar. Han får göra vad han vill med dom men han väljer att handla upp allt på godis. Sen står han där sur o vresig för att han inte har några pengar kvar Så förhoppningsvis bör han väl snart lära sig värdet av pengar - vilket jag tycker är tanken med veckopeng

• TeamCaz
    Erfdgt skrev 2013-10-21 09:17:49 följande:
    Vår dotter blir 7år nu, går i första klass, och hon får 20kr/vecka. Jag tycker det är alldeles lagom och hon är väldigt duktig på att spara sin veckopeng till något speciellt :) Hon sparade hela våren till ett par skor till skolavslutningen, som hon verkligen ville ha :) Nu sparar hon igen, men jag vet inte till vad ännu :P

Så duktig hon är Min son är nog som mig pengarna försvinner innan dom ens kommit haha. Nää inte riktigt så är det, men vi båda slösar
  • TeamCaz

Vad duktiga ni är Själv vet jag inte hur jag ska göra för att få min grabb att börja spara?

Svar på tråden veckopeng till 7-åring