• TeamCaz

veckopeng till 7-åring

Jag undrar hur mycket ni ger er 7-åring i veckopeng/månadspeng? Försöker kolla lite vad som är rimligt då min grabb blivit 7 år o jag tänkte börja ge han en peng i veckan. Tänkte först 10kr men insåg sen att det är för lite, så en 20-lapp är väl lagom? Så köper vi lördagsgodis till han. Han får göra vad han vill för sin peng. Men innan han får den så måste hans rum vara städat. Jag har varit lat med att tjata på han om städning så jag har alltid städat rummet åt han. Men nu är det ändring på det o det gillas inte Men vilken dag? Fredag eller lördag? Hur hade ni gjort?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden veckopeng till 7-åring
  • Coccolina

Mina bonusar får 100 kr i veckan till 7 åringen och 50 kr till 5 åringen, de behöver inte köpa glass, godis eller något som kan anses nödvändigt (tex kläder) för sin veckopeng utan är det något sådant de vill ha frågar de och vi bjuder om vi anser det vara ok...

Dock har 5 åringen inte helt koll på det hela med pengar... en 5, en 10 och en 50 lapp har liksom samma värde för henne... det är ju EN peng punkt slut... Hon kan visserligen gå med på att en papperslapp är värd mer än myntet för de har ju fina teckningar, men det är inget självklart då mynt ju glänser... Men vi försöker förklara och lära henne allt och när det är något hon vill köpa säger vi hur många veckopengar det är värt. Vill hon köpa någon leksak när vi är ute är det det som gäller.

Även 7 åringen får veta hur många veckopengar en sak är värd och får sedan bestämma om hon anser det vara värt det... Hon betalar även för mat och sånt för sina ökenråttor med sin veckopeng

Vad som gäller för att få sin veckopeng är att hjälpa till att duka och duka av, de hjälper båda till med matlagning och de börjar båda bli duktiga i köket Hjälpa till med att hänga tvätten och att tömma över från tvättmaskin till torktumlare. De hjälper även till och bär ved... Ja förutom att städa sina egna rum då såklart  Den äldre får hjälpa till lite mer än den yngre. Men i slutändan gör de båda vad de kan efter sin förmåga med lite lagom hjälp och stöd

Jag är nöjd med vårt arrangemang och det verkar tjejerna också. Och de är så lycklig när de kan få köpa något för sina egna pengar vetandes exakt vad de spenderat (eller ja så exakt som de kan förstå )

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • supersötasilversara

Våra barn är 5 år och 8 år och de fick 20 kr/v. Sen ändrade vi till 80kr/månad för vi hade aldrig lösa pengar hemma varje vecka Glad. Våra barn får köpa vad de vill för sina pengar, även om man kan hjälpa dom att tänka till lite (så det inte bara blir skräp). Det är så bra när man är i butiker och de så gärna vill ha allt möjligt. Då svarar jag ofta att de kan spara och köpa det för sina pengar. 8-åringen har verkligen börjat inse hur det fungerar med pengar, handlar man upp dom har man inget kvar. 5-åringen kan ju tycka att om hans pengar är slut så kan ju jag eller pappa hämta pengar på banken och köpa åt honomFlört.

Oavsett om man är fattig eller rik så är det viktigt att barnen förstår pengars värde.  

• jenniferjenifer

mina barn får väl ingen veckopeng, det är dom för små för. 

Men dom städar sitt rum och bäddar sängen.
    Hjälper mer än gärna till om man frågar.

Då får dom en liten peng att stoppa i sin väska, sen får dom använda pengen till vad dom vill.

Mina barn är 5 & 4 år.

Www.nattstad.se/jenniferslife
    My life, My girls & My baby boy 

• TeamCaz

Hej igen alla och vad roligt att höra om hur andra gör o tänk så olika vi kan ha

Nu har han fått veckopeng i tre veckor o det har funkar bra tycker jag. När han var sex tyckte jag han var för liten, nu får han gå till kiosken själv (50 meters cykelstig dit). Han älskar att gå till kiosken, men man får ju inte så mycket där som ni vet så han brukar faktiskt få en till peng

Men rummet är städat o några tykna meningar har jag inte hört så fort jg nämner "veckopeng" så blir han hur snäll som helst, jag drar ju av 1 krona varje gång han inte är snäll (förutom bus som alla barn har, lagom bus)

• Min lycka

Har en 7-åring. Han får 20 kr/v. Vi hjälps åt att städa hans rum här hemma. O hans pappa hjälper honom att städa sitt rum hos honom.
    Han köper sällan godis för pengarna, då han *sparar* godiset.  Så han tar lite från sin *gömma* på lördagarna. Pengarna åker i på banken.

• sandy76

Vår dotter har haft 20:- från det att hon fyllde sex år. Fyller sju idag och kommer nu få 25:- frma tills hon fyller åtta. Vi kommer öka med 5:- varje år tills hon fyller tio sedan kommer vi nog att börja med månadspeng på ca 200:- till 250:-.

Här är en bra länk om ni är intresserade:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article14225226.ab 

• Noran

Vi har inget alls än till 8-åringen. Vad köper era barn för sina pengar?

• Loriyana

Min dotter får lika många kronor som hon är gammal. Hon är 6 år så hon får 6 kronor i veckan. Men börjar undra om det inte är lite för lite. Jag köper dock lördagsgodis till henne och brukar ge henne pengar till lite smått och gott, särskilt nu under sommaren då vi besöker olika marknader och festivaler.

• TeamCaz

Noran- min grabb går till kiosken o köper lite plocke-godis. Blir inte så mycket för 20kr i en kiosk. Nu på senaste har han köpt glass o ibland är han sugen på pommeslåda. Jag försöker få han att spara men den är slut redan samma dag så det är inte lätt

Svar på tråden veckopeng till 7-åring