• TeamCaz

veckopeng till 7-åring

Jag undrar hur mycket ni ger er 7-åring i veckopeng/månadspeng? Försöker kolla lite vad som är rimligt då min grabb blivit 7 år o jag tänkte börja ge han en peng i veckan. Tänkte först 10kr men insåg sen att det är för lite, så en 20-lapp är väl lagom? Så köper vi lördagsgodis till han. Han får göra vad han vill för sin peng. Men innan han får den så måste hans rum vara städat. Jag har varit lat med att tjata på han om städning så jag har alltid städat rummet åt han. Men nu är det ändring på det o det gillas inte Men vilken dag? Fredag eller lördag? Hur hade ni gjort?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden veckopeng till 7-åring
  • korfu08

20 kr, och hon sparar och brukar handla barbietidning special som kommer ut ett par gånger per år och hon äter väldigt lite godis, så vi handlar inte det och ibland kan hon spara ännu längre och jag behöver inte säga att hon skall hjälpa till för hon tycker om att ha fint i sitt rum. I veckan städade hon det så fint så då fick hon faktiskt lite extra veckopeng. Tycker det är bra att vi slutat med godis och hon äter det när hon är på kalas men oftast får jag äta upp hennes påse, eller kasta den efter ett par veckor.

• Jupiter

Min 7 åring får 50kr men då ska han inte äta lördagsgodis. Äter han godis får han 20kr i veckopeng den veckan. Försöker få honom till att inte äta så mkt godis plus att lära sig värdet i pengar. Man kan inte få allt utan måste sparar. Om han vill ha något innan han sparat ihop så kan han ibland få det men då förhandlar vi att han blir "av med" veckopengen i si och så många veckor beroende på vad saken kostar. Så vet han att han måste "betala av skulden" med sina pengar. Funkar superbra. Han väger för och emot om det är värt att förlora pengar för att äta lördagsgodis t ex

• Scruffy

Vi har precis börjat till våra. Den äldsta är nu 8 och den yngsta fyller 7 i slutet av året. Dem ska hålla sina rum fina, och även klädlådor, så att allt inte ligger hoprullade, utan rena kläder ligger snyggt vikta. Dem får 30 kr var. Det ska räcka till lördagsgodis och en del ska sparas. Då lär dem sig succesivt och har lite sparat om dem vill ha något.

• TeamCaz

Nu har jag höjt pengen lite. Från 20kr då vi köpte lördagsgodis till grabben, till 35kr o det är han som får köpa för sina pengar. Han får göra vad han vill med dom men han väljer att handla upp allt på godis. Sen står han där sur o vresig för att han inte har några pengar kvar Så förhoppningsvis bör han väl snart lära sig värdet av pengar - vilket jag tycker är tanken med veckopeng

• Erfdgt

Vår dotter blir 7år nu, går i första klass, och hon får 20kr/vecka. Jag tycker det är alldeles lagom och hon är väldigt duktig på att spara sin veckopeng till något speciellt :) Hon sparade hela våren till ett par skor till skolavslutningen, som hon verkligen ville ha :) Nu sparar hon igen, men jag vet inte till vad ännu :P

• TeamCaz
    Erfdgt skrev 2013-10-21 09:17:49 följande:
    Vår dotter blir 7år nu, går i första klass, och hon får 20kr/vecka. Jag tycker det är alldeles lagom och hon är väldigt duktig på att spara sin veckopeng till något speciellt :) Hon sparade hela våren till ett par skor till skolavslutningen, som hon verkligen ville ha :) Nu sparar hon igen, men jag vet inte till vad ännu :P

Så duktig hon är Min son är nog som mig pengarna försvinner innan dom ens kommit haha. Nää inte riktigt så är det, men vi båda slösar
  • Erfdgt
    TeamCaz skrev 2013-10-21 14:41:08 följande:

Så duktig hon är Min son är nog som mig pengarna försvinner innan dom ens kommit haha. Nää inte riktigt så är det, men vi båda slösar
    Haha ja, jag är själv en slösa :P Maken också, ofta. Jag vet inte vart dottern fått det ifrån. Hon måste städa sitt rum innan hon får veckopeng :) Inte dammsuga och våttorka golven, men plocka undan ordentligt. Funkar bra :)
  • Pojkmamma2
    Erfdgt skrev 2013-10-21 09:17:49 följande:

Oj fick hon betala skorna själv?? Lite väl tidigt kan jag tycka... Då föräldrarna ska stå för kläderna.. Ok om de e spel el leksaker men kläder å skor?
  • Sjöstuga

Min 8 åring får 50 kr/vecka. Hon sparar oftast till något ganska vettigt i alla fall. Sist gjorde vi en deal att om hon betalade 500 skulle jag betala resten till en egen surfplatta. Det gjorde hon utan problem.

Nu håller hon på att spara till något hemligt.

• Erfdgt
    Pojkmamma2 skrev 2013-10-23 23:02:24 följande:
    Oj fick hon betala skorna själv?? Lite väl tidigt kan jag tycka... Då föräldrarna ska stå för kläderna.. Ok om de e spel el leksaker men kläder å skor?

Vi betalar hennes kläder och skor, men just dessa skorna hade hon sparat till och VILLE köpa helt själv. Jag tänker inte styra hennes pengar och vad hon vill göra med dom. Hade hon hellre velat ha en film, Barbie eller vad som, så hade hon fått köpa det. Hon har köpt makaroner för sparpengar en gång, för hon ville köpa just dom och alldeles själv med sin sparbössa. Jag är faktiskt bara glad om hon spenderar pengarna på skor istället för godis tex.
  • Trollungarnasmamma

Min tjej får så klart skor och kläder som hon behöver, men ibland dyker det upp något hon vill ha som jag känner att hon har liknande redan kanske ett par klackskor ele så, då får hon spara till dem själv ele då köper jag dem och så får hon ge mej veckopengen. 

Älskade barn
  • Scruffy

Då mina får 30 kr så gör vi så att vi kanske tar med 12-15 kr till affären när vi k öper godis.
    Resten ligger hemma i spargrisen. Då riskerar vi inte att dem köper godis för allt och dem bygger upp ett sparande. 

• Mälaröbo

Jag köper INTE alla kläder och skor som mina barn vill ha. De får det de behöver, men vill de ha nåt speciellt utöver det tycker jag det är superbra att de sparar till det själva. Jättebra att börja tidigt för när de är större och ska ha just DEN jackan gäller det att de betalar ev mellanskillnad själva!

• Erfdgt

Jag håller med. Som sagt, givetvis köper vi kläder och skor till vår dotter som hon behöver (och även något mer ibland), men om hon ser något jättespeciellt som hon vill ha och dessutom som hon själv vill spara till och betala själv.. ptja, då tackar jag bara och tar emot, för jag tycker det är jätteduktigt av henne. Det är ju extra kul tycker hon när hon lyckats spara ihop till något själv, lite extra fin blir saken/skorna/tröjan och hon är oftast stolt som en tupp :) Hon kan inte få allt hon pekar på, jag vill inte ge henne varenda pryl hon absolut vill ha, men sparar hon till det själv - så varsågod, shoppa loss! :)

• TeamCaz

Vad duktiga ni är Själv vet jag inte hur jag ska göra för att få min grabb att börja spara?

Svar på tråden veckopeng till 7-åring