• Anonym (,km)

Antagen som reserv

Sökte högskola till hösten, och nu har svaren kommit. Jag står som reserv nr 75. Det är 100 som blivit antagna. 

Innebär det att det är 75 stycken som måste hoppa av för att jag ska få en plats? Dvs denna gång så kommer jag inte att få en plats? 

• Svar på tråden Antagen som reserv
  • Cath89
    stjärnmamman skrev 2013-07-12 14:51:49 följande:
    Ja hösten ser mörk ut.. Inge jobb och ingen utbildning.. På en kurs var jag reservplats 1000 nånting

Är det ens möjligt att komma på reservplats något? ingen aning första gången jag söker å det gick ju åt skogen :/  baaah -.-
  • stjärnmamman

Jag tror om man är högt upp på reservlistan så har man en chans.. Men det ska mycket till om man ska komma in om man är på reservplats över 100

• MammaPlutt

Kan ju säga att jag sökte en kurs där ungefär 300 pers hade sökt och jag blev reserv 68 vid första urvalet. Jag kom senare in på 2:ndra.

Ge inte upp! 

• Anonym (det finns lite hopp)

Det är inte hopplöst. Min sons kompis kom in som 70:e reserv på juristlinjen för några år sen. Av dom som har bättre reservplats än dej, så står en del på din utbildning som kanske tredje hand och kommer sen in på sitt andrahandsval. Så om kanske 30 hoppar av (kommer in som reserv på sitt förstahandsval, får jobb osv) så är det inte säkert att alla 75 reserver före dej är intresserade längre utan bara 28 stycken. Ok, det ska till mkt tur men inte omöjligt. Det är en stor karusell som sätter igång nu med folk som tackar nej och det blir rockader.

• Cath89

Dum fråga kanske, men hur vet man hur många det är som sökt?

Jag HOPPAS!!! 

• Lisaa87

Jag hänger på här också. Har sökt till dsk, men blev struken! Det står att jag ej har behörighet att söka. Fast jag har jobbar som ssk i 1,5 år =( Någon som vet varför det står så? Var det något jag missade i ansökan? Kanske man skulle bifogat någon arbetsintyg =(

Till er som blivit reserver. Tänk på att många söker flera utbildningar och tackar därför nej. Sedan är det en andra antagning. Och även efter den blir det en hel del bortfall. Och första veckan på terminen brukar det också vara en del bortfall, och de ringer in reserver kanske 1-2 veckor in på terminstart. Så hoppas att många tackar nej till de utbildningar ni sökt!

• Lisaa87
    Cath89 skrev 2013-07-12 15:03:17 följande:

Är det ens möjligt att komma på reservplats något? ingen aning första gången jag söker å det gick ju åt skogen :/  baaah -.-
    När jag sökte till ssk-programmet för några år sedan var jag 22:a reserv och kom in på andra antagningen =) Så bara till den kan det bli en del bortfall. Beror ju iofs på vad man sökt.
    På den utbildningen var betygsgränsen vid första antagningen cirka 17,5. De sista reserverna som kom in (typ 1-2 veckor efter utbildningens start) hade cirka 15 i betyg. Så gränsen sänktes en del =) Detta var när betygen var max 20 poäng.
  • Cath89

HOPPAS HOPPAS jag kommer in!!!! Jag hade så höga förväntingar men så snopen man blev!! :( hoppas jag blir glad lagom till Gyllene tider konserten ikväll :(

• Tusselina

Första urvalet kan man vara ganska långt ner reserv och ändå komma in (dock låter det lite långt ner som 75 om det är totalt 100 platser men man vet aldrig) - till andra urvalet faller oftast ganska många bort då det är begränsat hur mycket man får tacka ja till.

Tyvärr är det vidare sen inte så stora chanser som man kan tro ibland, det är nämligen inte ovanligt med överintag, de tar alltså in fler än de "egentligen" har platser för på utbildningar där det är möjligt att klämma in några extra om det kniper rent lokalmässigt. Det sker för att slippa ta in reserver. Alltså kan t ex 10 hoppa av utan att det tas in någon reserv alls. Lite olika om det sker eller inte, så ligger man högt upp i reservkön efter andra urvalet kan man ju alltid fråga skolan ifråga om det, de brukar också veta om det är många avhopp och kan svara mer troligt än vad man kan gissa själv.  

(nu kan det naturligtvis ändrats drastiskt sedan jag senast sökte in till något då det är några år sedan, men så fungerade det då. Vissa svarade rakt ut att även så högt som 5 reservplats var troligen ingen chans då de gjorde överintag och oftast inte hade många avhopp, på andra mindre populära förstahandsalternativ kunde man komma in långt ner på reserven) 

Svar på tråden Antagen som reserv