• Mammas V

Fryser ihäl på natten i tält

Vi har köpt ett underbart tält, vi sover på luftmadrasser o allt är underbart....förutom mellan 12-06 i sängen.  Jag fryser seriöst ihjäl. Inatt låg ja på luftmadrassen. lakan, hade på mig leggings, huvtröja med luva, raggsockar, 2 duntäcken o 2 flisfiltar.....min man frös inte mycke men jag bara skakar o de är så hemskt. Jag vill inte sova i sovsäck...ja tycker om att röra mig o får alltid lite panik när ja ligger i en.

Finns de nåt annat man kan göra? Vill verkligen fortsätta campa men är så trött på dagarna att ja orkar inget. 

• Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält
  • Campare

Jag har inte läst alla svar, men kan säga att sover man i sovsäck, vilket du inte verkar gilla (har du kollat sovsäckar som är större än "din" storlek?), skall man ha så lite som möjligt på sig för att hålla värmen. Endast underkläder och ev mössa o vantar som är utanför. När jag använder fleecefilt så brukar jag lägga dem i påslakan och det värmer mer konstigt nog. Hoppas du inte fryser i natt.

• Baryk
    Campare skrev 2013-07-13 20:09:46 följande:
    Jag har inte läst alla svar, men kan säga att sover man i sovsäck, vilket du inte verkar gilla (har du kollat sovsäckar som är större än "din" storlek?), skall man ha så lite som möjligt på sig för att hålla värmen. Endast underkläder och ev mössa o vantar som är utanför. När jag använder fleecefilt så brukar jag lägga dem i påslakan och det värmer mer konstigt nog. Hoppas du inte fryser i natt.
    Precis! Så lite kläder som möjligt brukar vara ett bra recept. Glad
  • Grande Rock

Gällande liggunderlag skulle jag om jag var ni köpa billiga tunna skumplastunderlag på Jysk eller dylikt och lägga omlott ovanpå er madrass.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • erkiperki
    Mammas V skrev 2013-07-13 20:00:49 följande:
    OM man köper sovsäck...kan de räcka med detta då så man slipper köpa massa liggnderlag? Lägga en flisfilt som lakan för att man ska slippa ligga rakt på madrassen bara

tuuusen tack för att ni hjälper mig!

Jag vill säga nej på den frågan. Man behöver något som isolerar från kylan på marken, det är ju det som är vitsen med liggunderlag. Dessutom: en  bra sovsäck kostar ju runt en tusenlapp, om du inte vill ha en säck för bara högsommarbruk, då blir det mycket billgare. Ett liggunderlag går ju på typ 80 kr på närmaste sportaffär/bensinmack. Något tjusigare än det behövs inte.
  • Nyfiken gul

Du behöver inte sex stycken liggunderlag. 

Det räcker att lägga ett par stycken brevid varandra så dom täcker ytan som madrassen har.  Lägg sedan madrassen ovanpå.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2013-07-13 21:28:35 följande:
    Du behöver inte sex stycken liggunderlag. 

Det räcker att lägga ett par stycken brevid varandra så dom täcker ytan som madrassen har.  Lägg sedan madrassen ovanpå.  
    under förutsättning förstås att ni sover på stora luftmadrasser - eller har ni varsin luftmadrass?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält