• Mammas V

    Fryser ihäl på natten i tält

    Vi har köpt ett underbart tält, vi sover på luftmadrasser o allt är underbart....förutom mellan 12-06 i sängen.  Jag fryser seriöst ihjäl. Inatt låg ja på luftmadrassen. lakan, hade på mig leggings, huvtröja med luva, raggsockar, 2 duntäcken o 2 flisfiltar.....min man frös inte mycke men jag bara skakar o de är så hemskt. Jag vill inte sova i sovsäck...ja tycker om att röra mig o får alltid lite panik när ja ligger i en.

    Finns de nåt annat man kan göra? Vill verkligen fortsätta campa men är så trött på dagarna att ja orkar inget. 

  • Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält
  • jannej

    Problemet  är säkert att de köpt billigt skit på typ Intersport, Stadium eller XXL

  • Purpurbräcka

    Ett tunt billigt liggunderlag placerat mitt på madrassen kan hjälpa rätt bra, om man är ute efter ett lågbudgetalternativ. Det är ju sällan man utnyttjar hela madrassens bredd mer än att man sticker ut ett knä eller en armbåge. Större delen av kroppen kommer sannolikt att ligga på underlaget så att man slipper känna av kylan underifrån.

    Själv gjorde jag samma misstag som du, fast värre, när jag var ung och oerfaren. Jag hade bara en gammal iskall luftmadrass och varken sovsäck eller täcke. Tänkte att det skulle räcka med varma kläder...


    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Dominant

    I tält sover man vanligtvis i sovsäck, då de fungerar mycket isolerande.

    Ogillar du sovsäck så kan du istället använda isolerande kläder/dräkter av materialet neopren, vilket är extremt värmeisolerande.

  • Skogshuggaren

    Man behöver inte sova i en sovsäck om man tycker att det känns trångt. Har man en tjock sovsäck med långt blixtlås kan man öppna den och ha den som täcke. Det brukar ändå bli bra mycket varmare än ett vanligt täcke.

  • Grande Rock
    jannej skrev 2013-07-13 21:36:29 följande:
    Problemet  är säkert att de köpt billigt skit på typ Intersport, Stadium eller XXL
    osannolikt, den största skillnaden mellan dyrt och billigt i friluftsbranchen är vikt, inte funktion
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • pigglet

    Värme underifrån är a och o. Gäller samma om man har barn som sover ute i vagn på vintern faktiskt - isolerar man bra under så behövs inte mycket på.

    Det är gansk mycket luft i en luftmadrass, och all den luften ska värmas upp av din kropp. Jag skulle satsa på något som isolerar mellan dig och madrassen faktiskt. Ett liggunderlag PÅ madrassen. Eller ett liggunderlag under madrassen och så en ull/fleese-filt på. Eller allra helst ett fårskin, sådant man har i bebisens vagn. Då kommer du garanterat INTE att frysa. 

  • sweetbird

    1 innan du lägger dig så byt ALLA kläder . Dom nya kläderna ska ha förvarats i en försluten påse så dessa ej är fuktiga.
    2 kryp ner i sovsäcken och dra igen. Tycker du det är trångt så köp sovsäck som har left/right så dom går att koppla ihop så man får en större sovsäck .
    3 sov inte på luftmadrass hår rakt igenom luftmadrassen . Luften i madrassen blir kall.
    4 köp en värmare som går på lamp olja . Denna kan du ställa in i tältet innan ni ska sova så blir det varmt och fukten försvinner
    Happy camping! :D

  • Mammas V

    Oj va mycke tips!
    ja ska kolla upp sovsäck, coop hade några som va väldigt bra i test o bra pris. de blir ju så jävla mycke o ha med sig! underlag är ju typ 60cm breda så då behöver vi ju 3 st per madrass...alltså 6stycken...o att ligga på dom kan inte va bekvämt...däremot dom under madrassen lät ju bra. ja ska googla o se va ja kan hitta för produkter men nu vet ja ju lite mer HUR man kan få upp värmen
    hittat nåt som hette sovtäcke med som ser ut som sovsäck

    annars får ja köpa riktigt varma goa sovsäckar o så lägger ja bara ett lakan el filt på luftmadrassen så slipper vi ha med oss massa mer 

  • YummyMami
    Mammas V skrev 2013-07-14 14:22:48 följande:
    Oj va mycke tips!

    ja ska kolla upp sovsäck, coop hade några som va väldigt bra i test o bra pris. de blir ju så jävla mycke o ha med sig! underlag är ju typ 60cm breda så då behöver vi ju 3 st per madrass...alltså 6stycken...o att ligga på dom kan inte va bekvämt...däremot dom under madrassen lät ju bra. ja ska googla o se va ja kan hitta för produkter men nu vet ja ju lite mer HUR man kan få upp värmen

    hittat nåt som hette sovtäcke med som ser ut som sovsäck

    annars får ja köpa riktigt varma goa sovsäckar o så lägger ja bara ett lakan el filt på luftmadrassen så slipper vi ha med oss massa mer 



    Onepice är grymt varm att ha så sig, kanske du har sån?

    När jag sov ute utan tält så tänkte jag bara på vindtäta kläder med mjukis under och sovsäck och bra underlag. Frös inget.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Mammas V

    skulle man kunna lägga en sån där nödfilt på madrassen? en sån värmefilt i metall...o sen lakan/sovsäck på?

  • HetSnubbe

    Luftmadrasser är ofta kalla. Det är viktigt att ha något isolerande där. Någon föreslog ett liggunderlag, det kan nog funka. Eller kanske dina filtar.

    En annan grej som funkat för mig är att precis innan man lägger sig badar/duschar och sedan sätter man sig vid lägerelden (helst utan en tråd på kroppen) och ser till att man blir supertorr och varm. Sen tar man på sig torra, rena underkläder/underställ/strumpor och lägger sig under alla filtar.

    Varje gång jag har på mig kläder som inte är rena och helt torra så fryser jag. Men om jag själv är torr och varm och sedan tar på mig kläder som också är rena och torra så sover jag hela natten utan att frysa. Se även till att filtar, lakan och täcken är torra och varma. Jag brukar hänga mina vid lägerelden så de nästan brinner upp.

  • ahlberg

    Men....luftmadrasser? Som inte är isolerade? OM ni nu har madrasser som innehåller BARA luft och ligger direkt på dem i sovsäck,,,jag då är det inte SÅ konstigt att ni fryser..... ni måste förstärka isoleringen på något mellan mark och madrass på något vis.

  • Stefanlabbe

    Jag tyckte det var både obekvämt och kallt att sova i tält fram tills vi skaffade ett så kallat taktält. Dessa tält är mer ombonade, med skön madrass och även tåligare mot väder och vind upplever jag. På detta sätt behöver man inte frysa lika mycket när det är lite kallare utomhus. 

Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält