• amndb

2 månaders bebis sover JÄTTEoroligt?

Min kille har sedan start varit himla enkel.
    Nu senaste veckan är han dock jätteorolig i sömnen.

Han somnar för natten runt 8-9. Första sovperioden är precis som vanligt, han sover som en stock och ingenting i världen kan få honom att vakna.Han brukar sova 5-6timmar innan första amningen. Efter det börjar problemet.

Han somnar om fort men i sömnen sparkar han och vevar med sina armar, vänder sig tvärs över sängen och gnyr. Han vaknar hela tiden upp ett par sekunder (kanske varannan minut) och halvskriker. Han vill äta minst en gång i timmen hela tiden efter detta.

Han sover i min säng då han aldrig kommer till ro i sin egen, i min, om jag har tur, kan han somna om lugnt någon timme, inte mer...

Han har också börjat utesluta sömn på dagarna, sover max 2timmar totalt under dagen.

Någon som känner igen sig eller har tips? 

• Svar på tråden 2 månaders bebis sover JÄTTEoroligt?
  • amndb

Tillägg: Han är pigg och glad annars, leker, skrattar och är alltid positiv..

• lyckliiig

Jag har tyvärr inga tips att ge dig, jag behöver nämligen tips själv. Min kille på snart 8 veckor har precis samma bekymmer på nätterna som din son.

• lövet2

Spädbarn ska sova på det sättet - ytligt, ryckigt och med en massa ljud och rörelser. Stora barn och vuxna behöver komma ned i djupsömn och "sova som en stock", men en 2-månadersbaby gör inte det normalt sett. Hur mycket sömn babyn behöver är också mycket individuellt. Någonstans mellan 8 och 20 timmar/dygn, men det vanligaste är att de ligger på mellan 10 och 16 timmar/dygn. Då kan en del barn sova nästan allt på natten och bara ett par kvartar under dagen, medan andra sover hälften på dagtid och hälften på natten.

Svar på tråden 2 månaders bebis sover JÄTTEoroligt?