Havandeskapsförgiftning
toka2:
håller med om att dom borde informera bättre på mvc, och något som också är skrämmande är att så många stirrar sig blinda på blodtryck och äggvita och inte ens tänker på att ta tox prover.
med första barnet så fick jag högt blodtryck kring v 30, men eftersom jag inte hade någon äggvita i urinen så kollade dom aldrig mina blodvärden.
hon visade sig ligga i säte och ville inte vända på sig så det blev planerat ks. dagen innan så tog dom blodprover inför ks och då visade det sig att levern och njurarna var påverkade och hon var tillväxt hämmad. läkaren blev vannsinig på bm och jag fick veta att var det inte för att ks var planerat till morgon därpå så hade dom plokat ut henne då, men dom bedömde att jag inte skulle hinna bli mycket sämmre ( och det blev jag inte heller).
det som kändes märkligt där är att läkarna medelade mig att dom ville att jag skulle stanna kvar till på måndagen ( hon är född på onsdagen) medans barnmorskorna pushade på och ville att jag skulle hem tidigare. den gången var det lätt hf
dom tog nya toxprover innan jag lämnade bb sen kollade dom inget mer.
andra barnet var en helt normal graviditet.
tredje barnet så hade jag normala värden på fredagen, på måndagen så hade jag 92 i undertryck och + 0,5 i äggvita, min då helt underbara bm tog då toxprover och bokade läkartid till dagen därpå ( var då 29+1) dagen därpå hade jag över 100 i undertryck och +1 i äggvita, ul visade att bebisen var tillväxt hämmad och mina toxprover var tämligen dåliga, jag blev inlagd på en gång.
sen låg jag inne tills hon behövde komma ut i v 32+6. som högst var blodtrycket på 240/ 120 ( fick magnesium dropp för att förhindra kramper) jag hade +4 i äggvita och blodomloppet var så påverkat det bara kunde vara ( fyra av fyra) jag hade även hellp och lever och njurarna var påverkade och på väg att sluta fungera (njurarna)
den gången var det svår hf samt hellp.
jag fick äta blodtrycks sänkande i ungefär 2-3 veckor efter det att hon föddes och dom tog blodprover i olika omgångar, varav den sista var tre månader efter förlossningen. dom rådde mig att kolla blodtrycket en gång om året men annars får jag inga kontroller.
konstigt att det kan vara så olika.