• Pallas

Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats

Fick i dag frågan om vi ville köpa den hästgård vi hyrt i 4 år. Det vill vi, såklart, men vi har långtifrån de 450 000 kr som krävs i kontantinsats. Vi har fått ett riktigt bra pris och skulle kunna sälja direkt för 30% mer, om vi tittar på hur andra, liknande, fastigheter ligger i pris och skick. 

Är det kört för oss? Hur fan gör man om man inte är miljonär från början?

• Svar på tråden Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats
  • faithfully

Har ni stadiga och bra inkomster så kanske ni får privatlån på den summa ni inte har?
    Värderar ni sedan upp huset så kan ni lösa privatlånet kanske, om du vet att huset är värt mer? Nu är jag INTE en expert så hör gärna vad någon kunnig säger om detta.

• KaSaM

Börja med att boka ett möte med er bank så vet ni vart ni står.

• Kjell2
    Pallas skrev 2013-07-14 21:34:42 följande:
    Fick i dag frågan om vi ville köpa den hästgård vi hyrt i 4 år. Det vill vi, såklart, men vi har långtifrån de 450 000 kr som krävs i kontantinsats. Vi har fått ett riktigt bra pris och skulle kunna sälja direkt för 30% mer, om vi tittar på hur andra, liknande, fastigheter ligger i pris och skick. 

Ta ett snack med banken. 15 % baseras på marknadsvärdet. Köper ni till underpris kanske det går att lösa.

Är det kört för oss? Hur fan gör man om man inte är miljonär från början?

• Pallas

Jo, klart vi ska boka möta med bank. Åååå vad jag inte ville att den här frågan skulle komma förrän om ett år, då vi hade hunnit spara betydligt mer. Men, nu är det som det är, vi får deala med de kort vi har på handen och hoppas att det går att lösa.

Om ni vet någon som vill köpa en något luggsliten själ för nåra hundra tusen så kan ni väl peka dem åt vårt håll?

Förutom att vi inte har 450 000 på banken, så har vi båda fasta jobb och stadiga inkomster som tål en hel del utgifter. Anledningen till att vi inte har mer sparat är att vi först sedan 3 år har två inkomster, innan dess har vi alltid levt på en inkomst.

• Stokke

Inget är omöjligt.
    Börja med att familjen som äger fastigheten värderar den. Förhoppningsvis till högre värde än vad ni får lov att köpa för.

Ta med värderingen till banken, banken kan ev. Belåna efter värderingen :)

• Pallas
    Kjell2 skrev 2013-07-14 21:39:49 följande:
    Ville du köpa min själ?
  • jannej
    Pallas skrev 2013-07-14 21:43:06 följande:
    Jo, klart vi ska boka möta med bank. Åååå vad jag inte ville att den här frågan skulle komma förrän om ett år, då vi hade hunnit spara betydligt mer. Men, nu är det som det är, vi får deala med de kort vi har på handen och hoppas att det går att lösa.

Om ni vet någon som vill köpa en något luggsliten själ för nåra hundra tusen så kan ni väl peka dem åt vårt håll?

Förutom att vi inte har 450 000 på banken, så har vi båda fasta jobb och stadiga inkomster som tål en hel del utgifter. Anledningen till att vi inte har mer sparat är att vi först sedan 3 år har två inkomster, innan dess har vi alltid levt på en inkomst.
    Banken kommer att titta på hur mycket ni sparat de senaste åren, ser det väldigt bra ut kan det gå att få ett blancolån
  • Papricorn

En halv miljon i lån utan säkerhet troe jag blir knepigt i dagens läge. Bankerna har lärt sig..

• jannej
    Papricorn skrev 2013-07-14 21:47:56 följande:
    En halv miljon i lån utan säkerhet troe jag blir knepigt i dagens läge. Bankerna har lärt sig..
    Får väl hoppas att det finns en del sparat annars är det nog kört
  • Florimell

Värderar banken fastigheten och det visar att den är värd bra mycket mer, så borde dom kunna låna ut mer. Visa en tydlig budget vid mötet med banken! Lycka till!

Svar på tråden Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats