• Umbra

Ni som är förlovade och gifta! Undrar över era ringar...

JAG SKA GIFTA MIG!

Så nu blir det först förlovning. Funderar över detta med ringar bara. Ni som har förlovat er innan, har ni kvar förlovningsringen på fingret? Tillsammans med vigselringen alltså? Köpte ni så att det skulle passa ihop? Och så att de skulle passa med er respektives? Vill hemskt gärna se bilder om nån har, vet INTE vad jag ska välja...

Har bara silversmycken på mig annars, och funderar därför på vitguld, men min sambo vill ha vanligt. Då blir de ju olika om jag tar vitt.... En annan nackdel med vitt är att man kanske tror att det också är silverringar och att det inte syns att det är förlovnings/vigselringar. Jag vill ju att det skall SYNAS att jag är gift...

• Svar på tråden Ni som är förlovade och gifta! Undrar över era ringar...
  • AnnaGBG

När vi förlovade oss ( när min man friade ) så var det bara jag som fick en ring. En Princessring fast med diamanter även i bandet ( en hel del bling, alltså ).

När vi gifte oss så valde min man en bred ring med Platina i mitten och rött guld på sidorna och jag valde en helt slät guldring, lika bred som min förlovningsring.
    Den använder jag dock aldrig! Bara förlovningsringen, så vi har ju en var då.

• Justice

Jag har tre ringar på mitt ringfinger. Först en förlovningsring sen en vigselring med en diamant rand med 9 små diamanter och sen har jag fått av min man ytterligare en slät ring liknande förlovningsringen för ett år sen som ramar in den mellersta ringen...
    Har köpt våra ringar så dom hör ihop..

• pofsan

Vi hoppade över förlovningen och gifte oss direkt istället
    Min vigselring är i rött guld med stenar och så har jag fått 2 andra ringar av min make som jag kan kombinera med, en tunn slät i vitt guld och en tunn i vitguld med stenar. Vigselringen använder jag alltid men växlar med de andra så ibland har jag en ring, ibland tre men oftast bara två.

Angående vitguld som MessyTessy skrev om ovan så behöver man bara lämna in ringarna om man väljer att har de rhodinerade. Rhodinerade ringar får en såndär vitblank yta men när den slits bort blir ringen gulaktig. Mina vitguldsringar är orhodinerade med en hög palladiumhalt, de har aldrig varit jätteblanka och de blir gråaktiga med tiden, själv tycker jag att de blir snyggare då men vill man ha riktigt blanka så kan man välja platina men det kostar mer.

Bilder på mina ringar finns i galleriet. Ni kan även se färg skillnaden på mina orhodinerade ringar, den understa ca 2år gammal och den övre ca 1/2 år.

Lycka till med ringköpet.

• Vågen

Vi ritade våra ringar själva och vi har likadana ringar. Vi planerade det så att jag ska bara ha en ring när vi gifter oss. Däremot skall min förlovningsring kompletteras med sten/ar. Våra ringar är ganska breda och tjocka så det hade inte sett bra ut med en ring till på mig.!
    Ska genast ta en bild och lägga upp den på min ring!
    Kommer om 10 minuter max!

• frulan

Grattis

Jag har silverringar och det syns att jag är gift

Om man gillar silver, så varför inte fortsätta på den linjen...

Både jag och min man har förlovningsringar och vigselringar i silver.
    Min vigselring har en sten i oxå.
    Vi graverade "det var en gång..." i runskrift utanpå vigselringarna.
    Fiiint

• tjötas

Tycker också vitguld/silverringar är fint, det finns så många personliga varianter nuförtiden!

Jag har själv dock klassiskt rödguld eftersom jag föredrar det. Vi köpte inte förlovnings- och vigselringen ihop vilket jag ångrar lite eftersom de skulle kunna passa bättre ihop... Jag har en ganska bred, slät, ganska kupad förlovningsring och en lite smalare alliansring med 7 stenar. Det som gör att de inte passar perfekt är att vigselringens skena är helt platt och förlovningsringen ganska kupad. Kanske petitesser men om jag skulle göra det igen skulle jag titta ut vigselring samtidigt som förlovningsringen så att jag hade ett hum om hur jag ville ha det och anpassa modellerna efter det.

Jag använder alltid båda mina ringar och nån dag när jag (eller maken) får råd vill jag gärna ha en till slät ring, som förlovnignsringen, för att rama in vigselringen. Har man långa fingrar så har man...

• pucken

jag har inte kvar min förlovningsring på vänstra ringfingret, eftersom den är i rött guld och vigselringen i vitt. hade tänkt köpa en matchande ring, men pappa överraskade mig och frågade jag vill använda min farmors diamantring istället. och det ville jag! så jag flyttade över förlovningsringen till högerhanden. maken ville inte ha nån vigselring, och har bara förlovningsringenpå fingret. så vi matchar inte direkt bra =)

• nattinattio

man kan ju ha vitguld med inslag av rödguld i samma, finns snygga sånna, kanske din man tycker det är en bra kompromiss till förlovningsring? å sedan kan du ha en vitguld som vigselring.

Vi köpte så snygga förlovningsringar så inget riktigt matchade med en vigselring därför blev det en till likadan till mig på vigseln.

• Vågen

Nu har jag lagt in min ring i mitt galler! En ring i vitt guld och röttguld!!!
    Jättefin!

• Vågen

Titan är ju fint annars! Viit guld och titan är skitsnyggt!
    Min kompis har en sådan vigselring!

• Trikarn

Vi har två ringar båda två..Heltr släta guldringar men vi ska sätta in en diamat i min vigselring vid 1, 5, 10, 20 etc *jubileum*

• Nessii

Gå ini mitt krypin o kolla in mina ringar, det är vitt guld o jag älskar dem. Min man har bara en ring o det är samma som min förlovningsring..

• Storm07

Jag har både förlovningsring och vigselring på fingret i rött guld. Min man har bara en ring, men den är bredare än min förlvoningsring men med samma kupning. Jag har bilder på mina ringar i mitt krypin.

• Storm07

Äsch, jag glömde skriva att jag köpte en neutral förlovningsring för att jag skulle ha stort urval av vigselring sedan. Nrä jag hittade min vigselring fick den göras om så att den fick samma kupning som förlovningsringen.

• Linda1976

vitguld blir gulare med åren, ta hellre titan eller så.... de håller form och färg bättre.

• Lisa T

Min man och jag har identiska förlovningsringar - släta i guld.

När vi gifte oss, valde jag en lika bred men med 11 diamanter på (som för övrigt en efter en lossnade de första åren - tur med försäkring då!). Min man ville också ha en ring, vilket många förvånades över. Ringen han valde var också i guld men i mer modernt stuk, typ Sarek-modellerna.

Så, vi matchar inte precis på det sättet, men shit the same! Vi gillar det!

• memlan

Vi har förlovningsringar i rödguld. Jag har kvar förlovningsringen. Min vigselring består av två sammansatta ringar...en i vitguld med tio pyttesmå diamanter och en i rödguld med en litestörre diamant med tunna vitguldsöglor på sidan av diamanten. Så jag har alltså rödguld, vitguld, rödguld... Praktiskt med tanke på silversmycken!

• MessyTessy

Precis, det är som någon skrev om vitguld, att det finns andra alternativ om man inte vill ha rhodinerad yta, men det är bra om man vet det innan då så man har ett val!
    Jag visste inte det utan beställde vitguld och trodde det skulle vara bra så
    Nu är jag så besviken att jag vill byta ut mina ringar...

• soso

hej, jag har inte hunnit läsa igenom alla svar men här kommer mitt i alla fall.

Jag har både förlovningsring (i rött guld, rätt bred) och vigselring samtidigt. Vigselringen är i vitguld med en sten, smalare än förlovningsringen. Stenen sitter lite "snett" ut från ringen och passar in i förlovningsringen där det är ett litet "hål" i kanten av ringen som gjordes i samband med att vi hämtade vigselringen. De passar ihop i varandra alltså (men sitter inte ihop). När vi beställde förlovninsring så hade vi börjat planera bröllop så de är beställda med tanke på att de ska funka ihop. Vi hade lite samma dilemma med om vi skulle ha guld eller vitguld så det blev båda två.

Min man har en snarlik ring där en del är i rött guld och en smalare del i vitt guld, men de sitter ihop help som en ring. Våra ringar matchar varandra alltså.

Vi tog kontakt med en guldsmed som hjälpte oss att designa våra ringar och som sedan gjorde dem. Kändes kul även om han säkert har gjort fler i snarlik design :).

Grattis till förlovningen!

Svar på tråden Ni som är förlovade och gifta! Undrar över era ringar...