• Anonym (What!?)

Få pengarna tillbaka?

Jag gjorde illa min fot under en löptur för ca 4 veckorsedan. Det har gjort lite ont men den har varit blå och sväld. Jag har inte brytt mig om den för det bara gjort ont lite i bland men eftersom svulnaden och blåningen inte går bort tänkte jag att jag skulle gåmtill vc. Väl där så får jag betala 100 kr för läkarbesöket vilket är normalt. Sedan kom undersökningen och hon som tog emot mig bad att jag skulle vissa båda fötterna. Hon tittade på dem i ca 5 sekunder sedan sa hon att "ja jag ser ju den är blå och sväld men vid en blödning är det normlat. Fast jag är inte utbildad för sådanhaär skador så jag kan inte säga vad det kan vara" nähä? Varför får jag en person som i te är utbildad?! Och vad då inte utbildad? Jag såg ut sm en fisk och gick lite chokad därifrån. Så nu tog jag ledigt från jobbet mitt i all semester kaous och svårt att hitta ersättare och får betala 100 kr för en undersökning med någon som inte är itbildad? Jag har en lågavlönat jobb och är ung och har ett dyrt intresse och vänder på varje krona... Nu måste jag ju betala 100kr till för en ny undersökning eftersom jag inte är nöjd med denna och orolig för foten. Jag vet inte vad jag vill med tråden men kan jag få tillbaka min peng eller få en ny undersökning? Har någon annan varit med om liknande?

• Svar på tråden Få pengarna tillbaka?
  • Aileen Allannah

Ring till mottagningen och fråga vad som hände, varför du inte fick träffa en läkare. Då kan ni säkert lösa pengafrågan också.

• Hannah76

Hur länge tog du ledigt från jobbet?
    Varför sa du inget när du var där? 

• Anonym (What!?)
    Hannah76 skrev 2013-07-15 21:26:13 följande:
    Var det en läkartid du bokat?

Jag vet inte om det var en läkartid, jag ringde vc och bad att få min fot undersökt för jag är orolig över den. Jag fick en tid och tog ledigt ca två timmar från jobbet. Jag antog man får en läkare eller utbildad om jag ringer och beskriver vad det är som är fel?
  • Anonym (a)

om du har anmält skadan till dit försäkringsbolag betalar de tillbaka de utgifter du har i form av besök på vc m.m 

• Jesper f
    Anonym (What!?) skrev 2013-07-15 21:51:02 följande:

Jag vet inte om det var en läkartid, jag ringde vc och bad att få min fot undersökt för jag är orolig över den. Jag fick en tid och tog ledigt ca två timmar från jobbet. Jag antog man får en läkare eller utbildad om jag ringer och beskriver vad det är som är fel?
    Du har, av summan att dömma, fått träffat distriktssköterskan eller liknande. Jag törs lova att du inte ens vart hos doktorn.

Men jag tycker inte du ska vara orolig för foten. Hade den vart bruten skulle du inte kunna gå på den. Däremot låter det som en rejäl stukning, och den kan du ha med både svullen fossing och blånad upp till ett par veckor, utan att det är onormalt. Linda foten dagtid med gasbinda, för att stödja den, och tigerbalsam under natten för att öka cirkulationen är vad jag skulle prova med.
  • Anonym (What!?)
    Jesper f skrev 2013-07-17 13:08:40 följande:
    Du har, av summan att dömma, fått träffat distriktssköterskan eller liknande. Jag törs lova att du inte ens vart hos doktorn. Men jag tycker inte du ska vara orolig för foten. Hade den vart bruten skulle du inte kunna gå på den. Däremot låter det som en rejäl stukning, och den kan du ha med både svullen fossing och blånad upp till ett par veckor, utan att det är onormalt. Linda foten dagtid med gasbinda, för att stödja den, och tigerbalsam under natten för att öka cirkulationen är vad jag skulle prova med.

Jag har aldrig varit orolig för att den skulle varit bruten men men... Jag har inte anmält den till mitt försäkringsbolga fast jag har en sportskade försäkring. Jag förstår bara inte varför jag fick en sådan personal och inte någon som var utbildad. Var det för att det är semestertider? Men bör de inte nämna något till mig om det då?
  • Papricorn
    Anonym (What!?) skrev 2013-07-17 20:23:03 följande:
    Jag har aldrig varit orolig för att den skulle varit bruten men men... Jag har inte anmält den till mitt försäkringsbolga fast jag har en sportskade försäkring. Jag förstår bara inte varför jag fick en sådan personal och inte någon som var utbildad. Var det för att det är semestertider? Men bör de inte nämna något till mig om det då?

Reagerade du inte på varflr du skulle betala 100 kr och inte 200 som ett läkarbesök kostar?
  • tjej87
    Papricorn skrev 2013-07-17 20:29:06 följande:

Reagerade du inte på varflr du skulle betala 100 kr och inte 200 som ett läkarbesök kostar?
    Här i Gbg kostar det 100 kr på den vårdcentral som man är listad på... Så om det kostar 200 där du bor varierar det nog i landet :)
  • Anonym (Dsk)

Många vårdcentraler har som rutin att man får träffa en distriktssköterska för en första bedömning innan ett läkarbesök, Många åkommor är lätt avhjälpta utan att man måste träffa en läkare. Som i ditt fall där det inte handlar om en fraktur utan något som läker ut av sig självt.

Om du själv inte trodde att något var brutet vad väntade du dig av besöket på VC?

Svar på tråden Få pengarna tillbaka?