• Äldre 16 Jul 16:44
    6781 visningar
    8 svar
    8
    6781

    Genomgått Utomkveds - Förvirrad inför framtid

    Hej,

    Är 33 år och vi har försökt ca 8 månader. Äntligen tänkte vi, men tji fick vi.

    Utomkveds upptäcktes i v 5+4, hade då ca 1100 hcg, sjönk till 8500 v 5+6. Valde spruta cellgift samma dag.

    Nu dag 7 hade det gått ner till 5500, så lovande, men visst finns det risker inom en månad.

    Passade på att fråga gyn så mycket som möjligt och tjatade till mig en remiss för ultraljud och spolning. Kan dock göras tidigast om 2 månader. Iof får man ju inte börja försöka igen om 3 månader. så kvittar. Men veta vill man ju...även om en sådan analys inte ger några garantier överhuvudtaget..

     Ja, man är stressad inför åldern och har inte kunnat börja tidigare av många olika anledningar.

    Tyckte han på gyn mest rådde till IVF (utan egentligen kunna tala om hur den andra äggledaren ser ut). Helst vill man ju spontant... Men längtan efter barn är ju större än att man skulle välja bort IVF. Ja ni vet.

    Känns omöjligt att jag haft Klamydia eller Gonorré, inga operationer heller. Men han pratade också mycket om tysta bakterier, att det är så många infektioner man inte känner till. Dessutom är ju äggledare så finkänsliga..

    Tänker tillbaka på tiden vi försökt också, har fått spottings innan mens många månader som jag inte haft när vi skyddat oss. Så man undrar om det alltid fastnat lite för att sen gå tillbaka?

    Frågade honom också om den största sannolikheten till utomkveds bara är otur eller beror på dysfunktion?
    Han sa den sista...

    Så.....är det idé att försöka spontant? Kanke om man är yngre, eller? Det är ju synd om det händer igen iof, men det kan man ju också kolla tidigt på VUL.

    Ni som haft utomkveds därute, vad har ni gjort? 

    Försökt spontant eller gått IVF?

    Funderar på att gå privat och undersöka äggledarna för att inte behöva vänta alltför länge på en tid... 

  • Svar på tråden Genomgått Utomkveds - Förvirrad inför framtid
  • Mamori
    Äldre 16 Jul 16:56
    #1

    Jag har fått utomkvedes och fick då operera bort äggledaren. Blev gravid trots skydd bara ett halvår senare... då var det en normal graviditet. Är 33 år också. Vi kunde inte behålla det barnet av olika anledningar men vi vill ha ett barn och kommer att försöka själva. Skulle det inte bli något så provar vi ivf men väntar nog tills jag är 35 innan vi testar det. Har ni haft svårt tidigare så förstår jag om ni vill göra ivf redan nu.

  • Äldre 16 Jul 17:15
    #2

    Svårt...Åtta månader är väl lite längre än normalt men ändå inte onormalt som jag förstår?

    Har regelbunden mens och har testat stickor par ggr, så det borde funka..Och om de blev befruktat nu fast på fel ställe tyder väl på nåt..Men att rören kanske är kassa, eller så hade man bara väldans otur..Inte vet jag och svårt att säga tror jag? 

    Men frågan är inte om mina spottings är befruktade ägg som inte kommit fram och gått tillbaka? Någon  teori i det? Eller är man ute och cyklar?

    Ja, det där med av försöka spontant eller IVF är väl ett avvägande och ett beslut man bara kan ta själv..

    Tror säkert vi ställer oss i kön och i väntan kan man försöka... kanske bästa strategi.

  • Äldre 16 Jul 18:24
    #3

    Och så läser man att det är lite högre risk för utomkveds vid IVF...suck

  • Mamori
    Äldre 16 Jul 20:32
    #4

    Nej, 8 månader är ganska standard i mina öron också... Jag tror att ett utomkvedes kan man få av slump, men två så är något fel. Nu har ju du kvar din äggledare du fick det i, så det är ju möjligt att det kan hända i samma äggledare igen, om den är trång, men den andra kan ju vara helt normal för det. Jag har också mycket spottings, jag vet inte om det finns något samband med det. Har även haft dubbla ägglossningar någon månad, samt en cysta (äggblåsa som inte lossnat)...

    Det låter klokt att ställa sig i kö (om den är lång) och samtidigt försöka själv medans. Låter tråkigt det med att det är ökad risk vid IVF... :-/ Fast lättare för mig att välja att försöka lite själv först i så fall. Jag har ju bara en äggledare kvar, så riskerar jag ett till utomkvedes så kommer jag ju måsta ta IVF efteråt då jag inte kommer ha några kvar...

  • Äldre 16 Jul 20:57
    #5

    Hej! Jag opererades akut maj-11 pga utomkvedes. Förlorade höger äggledare och hade 2.5l blod i buken. Juli-11 blev jag gravid igen. Mars-12 föddes vår dotter. Tror inte ni behöver tänka på ivf än. Hoppas allt ordnar sig!!!

  • Äldre 16 Jul 21:25
    #6

    Tack Dr to be! Bra att känna hopp.

    Dock brukar jag vara skrockfull så taktiken är att ställa sig i kö och så kanske det ordnar sig tills dess Ja, ja skadar ju inte och ställa sig i kö iallafall..

    EN FRÅGA TILL: Tycker ni att det är värt att kolla äggledarna med ultraljud samt göra spolning? Tänkte i så fall boka om ca 2 månader när inflammationen förhoppsningsvis lagt sig.

     

  • Äldre 2 Aug 14:20
    #7

    Jag har haft 2st utomkved. Första var en långt gången i v 11 där jag hade 2,5 liter blod i magen med akut operation i ca 4h där jag kom in i rättans tid och även borttagning av min ena äggled (trodde jag var i v8 bara eftersom jag haft mens blödningar i mellan) Blev gravid igen efter ca 1år och även där visade det sig att jag hade ett till utomkved (hade även gjort kontroll av min äggled med kontrastvätska där man inte hittade ngt fel) Fick då välja att ev bara operera bort en "bit" av äggledaren om det var möjligt men valde att ta bort den helt då jag helt enkelt inte orkade med detta igen (men äggledaren sprack under operationen så det hade inte vart möjligt att  ta bort en bit ialf)

    Vet att jag haft en klamydia som var långt gången vid 18 års ålder så det kan vara det som gjort att mina äggledare är trasiga. Men du behöver inte ha haft det, man kan ju "födas" med ärrbildning mm.

    Första utomkvedet var jag 30 år och vi hade försökt att bli gravida i ca 1 1/2 år´.

    Idag är jag 32 år gammal och är i v29 med en liten tjej i magen som vi lyckats med via IVF på första försöket. Kan verkligen rekommendera Sophiahemmet om man har möjlighet att betala själv samt få tider där. Dom är helt underbara. Och ge inte upp, hoppet är det sista som sviker en även om det kan vara en lång och jobbig väg tills den lilla ligger imagen och sparkar.

  • Äldre 17 Oct 18:43
    #8

    Hej TS! Kanske ett sent svar, men jag testar i alla fall!

    Jag och min sambo blev äntligen gravida i somras efter att ha försökt i ungefär 1.5 år. Det slutade tyvärr med utomkveds. Svaret JAG fick var att det mest handlade om otur än dysfunktion. I och med att vi gick på utredning på sjukhuset för barnlöshet hade de kollat varenda liten vrå inne i mig och allt såg jättebra ut. Kan hända att just för mig vart det otur, men på läkaren lät det som att för det mesta så var det faktiskt otur det handlar om.

    Nu är jag gravid igen! Efter första mensen sedan operationen så blev jag gravid så misströsta ej, det kommer! 

Svar på tråden Genomgått Utomkveds - Förvirrad inför framtid