• robinminson

dräktig tik?

Hej!

Jag parade min 3 åriga  tik runt den 29maj (Hennes första). Dock fastnade hanen aldrig, men han var inne och det rann ut ur henne, så jag tror det gick? Gjorde det ju ett antal gånger.

Nu har hon fått större spenar, lite rosa aktiga. Det är mest dom längst ner på magen som börjat bli stora. Det hänger runt om. Hon hade blodblandade flytningar för ca: 2-3 veckor sedan. Jag har dock inte sett någon skillnad på magen? Men idag har hon fått som en slemmig, seg och icke illaluktande flytning när hon kissade. Den var lång. Hon är väldigt pigg och leker med pinnar. Hanen är intresserad av henne och slickar ganska ofta, och hennes vulva är fortfarande stor.

Jag undrar hur flytningen ska se ut? den s.k "dräktighetsflytningen"? Vilken färg? Jag har läst på men inte hittat någon bra förklaring om hur den skall se ut. Och om det är stor risk att min tik är dräktig fast jag inte ser någon särskild skillnad på magen? Har känt på magen men inte känt något.

Jag ska boka ett ultraljud.

Inga påhopp snälla!

• Svar på tråden dräktig tik?
  • dogcatbird

Det ser ut som en sträng av äggvita, lite grumlig, som hänger kvar när de kissat. Då är de dräktiga!

• robinminson
    dogcatbird skrev 2013-07-16 18:46:51 följande:
    Det ser ut som en sträng av äggvita, lite grumlig, som hänger kvar när de kissat. Då är de dräktiga!
    Okej.

Hennes såg ut så, den hängde kvar men den var inte genomskinlig. Grumlig dock. Den hängde kvar efter hon kissade. Men den åkte ju av när hon gick en bit.
  • robinminson

Ingen som vet något sätt man kan se det på med?

Och ja, jag VET att det bara är ett ultraljud som kan fastställa det.
    Men jag tar gärna emot lite tips på hur man själv kan se!

• dogcatbird

Efter tre veckor brukar de vägra äta och spy lite. Sedan äter de som vanligt. 

Nej, klämma på ska man egentligen inte, det är bara någon med erfarenhet som kan göra det. "Vi andra"  lyckas inte utan stör säkert mest.

Men, alltså nu är din dräktig fetrsom hon har den där slemsträngen och nu får du börja bygga valplåda osv osv  

• robinminson
    dogcatbird skrev 2013-07-17 00:39:21 följande:
    Efter tre veckor brukar de vägra äta och spy lite. Sedan äter de som vanligt. 

Nej, klämma på ska man egentligen inte, det är bara någon med erfarenhet som kan göra det. "Vi andra"  lyckas inte utan stör säkert mest.

Men, alltså nu är din dräktig fetrsom hon har den där slemsträngen och nu får du börja bygga valplåda osv osv  
    Ja, hon gjorde det i början.

Men jag undrar, kan dom ha slemsträngen när dom är skengravida? Och blodblandad flytning i början? Jag tänker om hon kanske kan vara skengravid? Hon har inte visat något beteende för att vara skengravid men man vet ju aldrig.

Jag har kollat på en massa sidor men där står inget om det så jag får fråga här och hoppas på svar angående det.
  • dogcatbird

Slemsträng är för att de är dräktiga. Blodblandat vet jag inte, det känner jag inte igen.

ALLT är väntan med hunduppfödning; väntan på löp, på rätt hane, på parningsdagen, på att man ska se om det tagit, på när det ska börja, på första valpen EFTER att det börjat, på om den sista är ute, på att alla ska äta, på dags för avvänjning, på att det ska ringa valpköpare osv osv 

Hitta några böcker så att du inte behöver leta på nätet på natten när valpningen börjar. 

• robinminson

Jag fick reda på att tikar även kan få slemsträngar när de är skendräktiga. Stämmer det?

Min tik har fått slemsträngar idag med. En hamnade på väggen, ganska lång sträng som såg ut som rå äggvita, sedan en droppe med grumlig flytning. Släppte ut henne för att kissa och då hängde det ännu mer på henne som hamnade i pälsen.
    Både spenar och juver har blivit större. Juverna längst mot bakdelen är väldigt stora. Spenarna är lite rosa aktiga och ganska stora. Vulvan är fortfarande svullen.

Är osäker på skendräktighet eller om hon är dräktig, för jag tycker mig inte se någon skillnad på magen och hon är fortfarande lekfull.

• dogcatbird

Tills du gör ultraljudet kan du ju inte veta, men jag har i alla fall alltid gått på slemsträng för att se om det tog.

• robinminson
    dogcatbird skrev 2013-07-18 17:25:18 följande:
    Tills du gör ultraljudet kan du ju inte veta, men jag har i alla fall alltid gått på slemsträng för att se om det tog.

Givetvis!

Tycker bara det är konstigt att hon haft sådana slemsträngar hela dagen idag. Som rå äggvita.
  • dogcatbird
    robinminson skrev 2013-07-18 20:30:46 följande:
    Givetvis!

Tycker bara det är konstigt att hon haft sådana slemsträngar hela dagen idag. Som rå äggvita.
    Det kommer att fortsätta till valpningen tror jag. Vilket datum är det dags? 31:a?

Svar på tråden dräktig tik?