• robinminson

dräktig tik?

Hej!

Jag parade min 3 åriga  tik runt den 29maj (Hennes första). Dock fastnade hanen aldrig, men han var inne och det rann ut ur henne, så jag tror det gick? Gjorde det ju ett antal gånger.

Nu har hon fått större spenar, lite rosa aktiga. Det är mest dom längst ner på magen som börjat bli stora. Det hänger runt om. Hon hade blodblandade flytningar för ca: 2-3 veckor sedan. Jag har dock inte sett någon skillnad på magen? Men idag har hon fått som en slemmig, seg och icke illaluktande flytning när hon kissade. Den var lång. Hon är väldigt pigg och leker med pinnar. Hanen är intresserad av henne och slickar ganska ofta, och hennes vulva är fortfarande stor.

Jag undrar hur flytningen ska se ut? den s.k "dräktighetsflytningen"? Vilken färg? Jag har läst på men inte hittat någon bra förklaring om hur den skall se ut. Och om det är stor risk att min tik är dräktig fast jag inte ser någon särskild skillnad på magen? Har känt på magen men inte känt något.

Jag ska boka ett ultraljud.

Inga påhopp snälla!

• Svar på tråden dräktig tik?
  • plopp76

Tycker inte hon ser dräktig ut på bilden men det kan ju vara få valpar :) Vid det här lagen borde du kunna göra röntgen så kan du se hur många det är. Vilket dygn är hon på?

• robinminson
    plopp76 skrev 2013-07-19 22:10:58 följande:
    Tycker inte hon ser dräktig ut på bilden men det kan ju vara få valpar :) Vid det här lagen borde du kunna göra röntgen så kan du se hur många det är. Vilket dygn är hon på?
    Dygn 51 är hon på.

Jag tycker inte heller hon ser dräktig ut.
    Men hon har ganska mycket slemmiga flytningar.
  • plopp76

Du kan göra röntgen på henne nu, då kan ni räkna. Det som är bra med att veta OM det finns nåra och hur många det är, är att när det är dags för valpning så kan man vara förberedd om det blir en svag valpning pga få valpar. Kan behövas snitt om hormonerna inte räcker till för värkearbetet.

Annars kan det vara en livmoderinflammation på ingång om hon har slemmiga flytningar, kanske pga skendräktighet. För har hon inga valpar i magen så är hon ganska skendräktig.

• robinminson
    plopp76 skrev 2013-07-19 22:26:53 följande:
    Du kan göra röntgen på henne nu, då kan ni räkna. Det som är bra med att veta OM det finns nåra och hur många det är, är att när det är dags för valpning så kan man vara förberedd om det blir en svag valpning pga få valpar. Kan behövas snitt om hormonerna inte räcker till för värkearbetet.

Annars kan det vara en livmoderinflammation på ingång om hon har slemmiga flytningar, kanske pga skendräktighet. För har hon inga valpar i magen så är hon ganska skendräktig.
    Okej.

Ja, för jag tycker det är konstigt att hon inte blivit rundare om magen. Hon är fortfarande busig och visar inga direkt tecken. Men hon verkar inte må dåligt. Hon äter och dricker som hon ska.
    Men man vet ju aldrig, ultraljud är ju det bästa.
  • robinminson

Hon hade blodblandade flytningar i ca 3 veckan.
    För ca 4 dagar sedan fick hon en slemmig flytning första gången.

• plopp76

Ja en koll hos veterinär är nog en bra början, lycka till och uppdatera gärna hur det går :)

• robinminson
    plopp76 skrev 2013-07-19 22:58:53 följande:
    Ja en koll hos veterinär är nog en bra början, lycka till och uppdatera gärna hur det går :)
    Ja, det får det bli!

Absolut, det ska jag göra! :)
  • Tipuiida

För några år sedan så upptäckte jag av en "olyckshändelse" att min tik hade väääldigt stora "bröstvårtor". Inget jag hade lagt märke till innan. Hon va som vanligt och inte speciellt stor men magen va stel/hårdare än normalt. Dagen efter tog jag henne till veterinär och veterinären sa att hon är dräktig till 120% och hon kände en valp. Hon sa att inom 10 dagar ör det nog dags. 6 dagar senare födde hon en ensam valp som vägde nästan 700 gr Jag hade inte märkt några konstigheter med hunden under hela tiden..

• dogcatbird
    Tipuiida skrev 2013-07-23 22:08:08 följande:
    För några år sedan så upptäckte jag av en "olyckshändelse" att min tik hade väääldigt stora "bröstvårtor". Inget jag hade lagt märke till innan. Hon va som vanligt och inte speciellt stor men magen va stel/hårdare än normalt. Dagen efter tog jag henne till veterinär och veterinären sa att hon är dräktig till 120% och hon kände en valp. Hon sa att inom 10 dagar ör det nog dags. 6 dagar senare födde hon en ensam valp som vägde nästan 700 gr Jag hade inte märkt några konstigheter med hunden under hela tiden..
    Men var hade du haft hunden under löpet?
  • Tipuiida
    dogcatbird skrev 2013-07-23 22:27:17 följande:
    Men var hade du haft hunden under löpet?

Min bror passade hundarna en vecka när jag va tvungen att resa bort. Han uppmanades att hålla isär hundarna. Det kom att cisa sig att han slarvat när han druckigt alkohol
  • plopp76
    robinminson skrev 2013-07-19 23:02:42 följande:
    Ja, det får det bli!

Absolut, det ska jag göra! :)
    Hur har det gått?
Svar på tråden dräktig tik?