• Anonym (mor)

Få inte stanna längre

Har mitt barn hos mig nu denna veckan..Pappan som är soc anmäld på två håll vägra låta barnet stanna längr hos mig..
    Mitt barn frågade sin pappa idag om hon fick stanna längre hos sin mamma(eftersom h'n vill det .för jag frågade)
    H'n fick ett nej av sin far...
    Jag är orolig att h'n är hos sin far nu eftersom det kommit fram oroväckande uppgifter och två soc anmälningar på honom...
    Jag har varit  hos soc och själv sett och fått anmälningarna  men inte nämnt det till honom..
    Bla missbrukar han morfin där psykologen gjort en orosanmälan på honom..
    Han försummar tydligen barnen  och låtit gå psykisk misshandel gå alldeles för långt mot barnen (mycket från frun som han nu ska skiljas ifrån..
    så ja jag är orolig hur mitt barn har det hos honom..vi har gemensam vårdnad men barnet är skrivet hos honom...
    Ge mig råd snälla!!!

• Svar på tråden Få inte stanna längre
  • Anonym (j)

Har ni ett umgängesavtal som du inte är nöjd med? I så fall tycker jag att ni(du) bör boka tid hos familjerätten och se till att få ett som är ok, och då framförallt för barnen.

Ville barnet stanna hos dig? Misstänker att du kan höra vad barnet själv tycker om sitt boende hos sin far och kan ha det lite som riktlinje?

Har du sett soc-anmänlningarna så borde han ju själv vara medveten om dessa också.  

• Anonym (mor)
    Godnatt skrev 2013-07-16 20:53:55 följande:
    Är du ute efter att helt ta över hennes vårdnad?
    absolut inte..men känner efter läst anmälningarna att h'n inte borde vistas där som det är nu när soc utredningar är på gång och soc tyckte även med att h'n borde vara mer hos mig just nu tills allt ställt sig till rätta med utredningen..
    Anonym (j) skrev 2013-07-16 20:55:31 följande:
    Har ni ett umgängesavtal som du inte är nöjd med? I så fall tycker jag att ni(du) bör boka tid hos familjerätten och se till att få ett som är ok, och då framförallt för barnen.

Ville barnet stanna hos dig? Misstänker att du kan höra vad barnet själv tycker om sitt boende hos sin far och kan ha det lite som riktlinje?

Har du sett soc-anmänlningarna så borde han ju själv vara medveten om dessa också.  

han är medveten själv om utredningen och anmälningarna JA...men han lådsas  om att det inte är nåt liksom han tro väl att jag inte fått veta om dom än---vad vet jag,,,, jag är inte nöjd med umgänget och vi har inget avtal...Barnet själv har sagt att det vill stanna hos mig(förstår det är ganska dystert hos sin far nu och tysligen har h'n varit iväg en del o lekt med kompisar..saken är den med att de har hemtjänst  som tar hand om hemmet + barnen alltså---har han ingen förmögenhet att klara barnen själv..utifrån anmälningar har det varit....han tagit morfin ihop med alkohol.kört påverkad.igonerat barnen och låtit hemtjänsten ta hand om barnen..det har varit mycket gap.skrik och tom våld i hemmet..mitt barn h'n har fått göra massa vuxenjobb som ett barn inte ska behöva göra..h'n har blivit kallad för fis(tyvärr släpper h'n sig mycket pga krånglig mage och därmed nicknamnet fis..varit massa elakheter och fula ord...
  • Anonym (soc)
    Anonym (mor) skrev 2013-07-16 21:05:53 följande:
    absolut inte..men känner efter läst anmälningarna att h'n inte borde vistas där som det är nu när soc utredningar är på gång och soc tyckte även med att h'n borde vara mer hos mig just nu tills allt ställt sig till rätta med utredningen..

han är medveten själv om utredningen och anmälningarna JA...men han lådsas  om att det inte är nåt liksom han tro väl att jag inte fått veta om dom än---vad vet jag,,,, jag är inte nöjd med umgänget och vi har inget avtal...Barnet själv har sagt att det vill stanna hos mig(förstår det är ganska dystert hos sin far nu och tysligen har h'n varit iväg en del o lekt med kompisar..saken är den med att de har hemtjänst  som tar hand om hemmet + barnen alltså---har han ingen förmögenhet att klara barnen själv..utifrån anmälningar har det varit....han tagit morfin ihop med alkohol.kört påverkad.igonerat barnen och låtit hemtjänsten ta hand om barnen..det har varit mycket gap.skrik och tom våld i hemmet..mitt barn h'n har fått göra massa vuxenjobb som ett barn inte ska behöva göra..h'n har blivit kallad för fis(tyvärr släpper h'n sig mycket pga krånglig mage och därmed nicknamnet fis..varit massa elakheter och fula ord...
    Låter märkligt. Du har varit hos Soc, de är medvetna om vad som händer därhemma och de har inte sagt åt dig att det är din skyldighet som vårdnadshavare att skydda dina barn mot att fara illa? De har inte helle ruppmanat dig att söka ensam vårdnad och/eller boendet interimistiskt ? Väldigt konstigt....
  • Anonym (mor)
    Anonym (soc) skrev 2013-07-16 21:11:23 följande:
    Låter märkligt. Du har varit hos Soc, de är medvetna om vad som händer därhemma och de har inte sagt åt dig att det är din skyldighet som vårdnadshavare att skydda dina barn mot att fara illa? De har inte helle ruppmanat dig att söka ensam vårdnad och/eller boendet interimistiskt ? Väldigt konstigt....
    trots alla händelser  så nej...
    pga att hans fru flyttat ut nu och då anser soc att det är lugnare nu...
    men visst de har sagt att det är min skyldighet att skydda mitt barn om jag tro det far illa ..men det var egentligen inget de sa till mig utan det fick jag pressa fram efter om och men då jag ringde upp och bad de göra nåt åt saken..de sa att de inte får eftersom de inte har tilllräckligt med grund att ta bort barnet från fadern..mycket med pga han har hemtjänst som  hjälper han med barnen...
    Jag sa då men herregud jag är ju med vårdnadshavare har jag inga rättigheter alls i det här ..han kan ju inte ta hand om barnen själv eftersom han har hemtjänst.... 

• Anonym (soc)
    Anonym (mor) skrev 2013-07-16 21:18:08 följande:
    trots alla händelser  så nej...
    pga att hans fru flyttat ut nu och då anser soc att det är lugnare nu...
    men visst de har sagt att det är min skyldighet att skydda mitt barn om jag tro det far illa ..men det var egentligen inget de sa till mig utan det fick jag pressa fram efter om och men då jag ringde upp och bad de göra nåt åt saken..de sa att de inte får eftersom de inte har tilllräckligt med grund att ta bort barnet från fadern..mycket med pga han har hemtjänst som  hjälper han med barnen...
    Jag sa då men herregud jag är ju med vårdnadshavare har jag inga rättigheter alls i det här ..han kan ju inte ta hand om barnen själv eftersom han har hemtjänst.... 

Varför har han hemtjänst? Är han sjuk eller handikappad på något vis?

Jo, som vårdnadshavarare har du såklart rättigheter. Däremot kan inte Soc säga åt dig att ta barnen därifrån, det är inte deras uppgift. Enda gången de kan ta barnen därifrån är om miljön är såpass skadlig för dem att de med tvång (LVU) kan omplacera barnen. 
    Däremot kan du ju som vårdnadshavare behålla barnen hos dig och ansöka om boende och/eller vårdnad hos tingsrätten. Det är såklart en chansning då du i rätten ska kunna styrka att att barnen hade det tillräckligt dåligt hos pappan för att motivera att du behöll dem hos dig. Kan du inte det så kan det få konsekvensen att det blir pappan som får hela boendet om han vill det förstås.
  • Anonym (mor)
    Anonym (soc) skrev 2013-07-16 21:41:41 följande:
    Varför har han hemtjänst? Är han sjuk eller handikappad på något vis?

Jo, som vårdnadshavarare har du såklart rättigheter. Däremot kan inte Soc säga åt dig att ta barnen därifrån, det är inte deras uppgift. Enda gången de kan ta barnen därifrån är om miljön är såpass skadlig för dem att de med tvång (LVU) kan omplacera barnen. 
    Däremot kan du ju som vårdnadshavare behålla barnen hos dig och ansöka om boende och/eller vårdnad hos tingsrätten. Det är såklart en chansning då du i rätten ska kunna styrka att att barnen hade det tillräckligt dåligt hos pappan för att motivera att du behöll dem hos dig. Kan du inte det så kan det få konsekvensen att det blir pappan som får hela boendet om han vill det förstås.
    men ...jag är egentligen inte ute efter att ta över vårdnaden utan  jag  vill h'n bara ska ha det bra.. han har hemtjänst pga sjukdom + att han är så pass sjuk i psyket tydligen att han har plats på psykmotagning om han behöver komma dit..stod det klart och tydligt..så fattar inte att soc godtar det här..visst han har folk runt omkring sig som gjort anmälningarna på honom för de se till barnen  men de är ju inte de som ska ta hand om barnen utan vårdnadshavarna....
  • Anonym (Som vårt soc...)

Hej 
    Precis sådär har det varit för mitt barn! Soc ger info men vill inte hjälpa till med att försöka ändra umgänget. Jag har EV. Skrämmande likt de anmälningar som mitt ex hade på sig! Och ett lika lamt soc!
    Jag höll hemma barnet eftersom psykvården anmält till soc. Det kunde enligt soc sluta med att jag mister vårdnaden men med facit på hand var det det bästa för barnets skull just då. Nu är barnet tillbaka i det gamla umgänget trots att sjukdomsbilden verkar ha återgått till krisläge..? Men ingen anmälning har kommit till soc som jag vet om. Soc har fått in felrtalet anmälningar som jag inte fått ta del av under åren. Bland annat har den andra föräldern blivit svårt misshandlad  när barnet sett på och det ledde till fängelse för förövaren. Det har man "glömt bort" att berätta för mig.

• ZsaZsa

Vänta inte på soc. Ta istället kontakt med en jurist som driver det här i domstol för framtiden, men som också kan ge dig rätt råd i den mer akuta situationen.

Svar på tråden Få inte stanna längre