• Anonym (snål)

Går det att komma billigare undan?

Behöver hjälp av er resvana och ekonomiska, för jag har en känsla av att jag inte har kunskap om detta och därför blir det så dyrt för mig. Dottern vill till Göteborg och Liseberg i år, vi bor en bit bort så övernattning är ett måste och då tänkte vi göra en tvådagars av det på Liseberg. Eftersom vi sällan unnar oss att resa så vill vi ha det ganska så bekvämt, med andra ord hotell i närheten av Liseberg. Men hur jag än gör så inser jag att denna tripp kommer gå loss på 5000-5500 och det känns saftigt för bara två dagar. Har kollat Coop's erbjudande med att köpa tvådagarspass (åkpass) till priset av en dag så då skulle våra åkpass gå på 960 kr och där går det inte att få ned priset. Men sedan tillkommer inträde för två dagar vilket bara det blir 540 kr till. Alltså blir inträde och åkpass 1500 kr. Att köpa Lisebergs "allt-i-ett" skulle kosta 1725 så det går bort. Sedan om man är på semester vill man ju unna sig att äta maten ute och då har jag räknat på att vi äter på Burger King och Applåd på Liseberg (lunch + middag två dagar) och räknade då med att det landar på cirka 1000 kr sammanlagt. Sedan har jag budgeterat ytterligare 1000 kr för spel på hjul, dricka, kanske någon glass och allt annat som inte är inräknat i inträde och åkpass. Och sedan kommer då den biten som flyger iväg, boendet. Har kollat på hotels.com och om jag inte utläser allt helt galet så är Gothia ett av de mest prisvärda och då är ju också avståndet ett stort plus, ligger ju precis vid Liseberg. Men de datum vi kan så ligger priserna på 1500 per dubbelrum med extrasäng (vi kunde fler datum, men hotellet är fullbokat en hel del helger redan). Under veckorna kan vi tyvärr inte åka, så vi blir ju väldigt begränsade. Sedan tillkommer ytterligare 400 kr bara för att ha bilen parkerad där i 1½ dygn. Så summan som jag får detta till är 5400 kr + bensin. Jag tycker det här känns väldigt dyrt för två ynka dagars semester. Som jag skrev tidigare så är vi inga vana resare då vi har bondgård och har begränsade möjligheter att åka iväg, men jag kan inte låta bli att undra hur andra har råd att åka iväg veckovis och bo på hotell, käka ute och ägna sig åt en massa nöjen. Är det bara jag som är orutinerad och naiv och det är fullt normalt att två dagars semester går loss på 5500 kr eller har jag missat någon stor detalj som skulle göra resan betydligt billigare? Att ta med matsäck och bo på vandrarhem vet jag är ett alternativ, men då vi så sällan reser vill jag ändå ge dottern en härlig resa med lite extra vardagslyx. Men fan vad vardagslyxen kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-18 08:13
    Gjorde allt styckeindelning, men det verkar inte fungera av någon anledning.

• Svar på tråden Går det att komma billigare undan?
  • Indianica

Vi bor ganska ofta på hotell och det är dyrt. Tyvärr bor vi inte på hotell i Gbg så et kan jag inte tipsa om, däremot har jag lite tankar kring hotell generellt.

Det kan vara bra att bo centralt så man slipper åka dit man ska, men ofta finns det i städer mindre hotell centralt som är mellanting mellan vandrarhem och vanligt hotell att välja och det är också prismässigt ett mellanting och då sover man i ett fräscht rum, får frukost (praktiskt, blir dyrt att köpa det också utöver ett hotellrum) som det är kanske 2 våningssängar i, ett bord, stol och en TV. Duschar och toaletter finns i gemensam korridor.
    Detta alternativ tycker jag är mycket bra om man vill bo centralt för en billig peng, men ändå slippa vandrarhem och det känns lite lyxigare än vanligt. Planerar man att vara på Liseberg en hel dag t ex kommer man sannolikt knappt att befinna sig på hotellrummet, så att då boka något mer flådigt kan vara totalt onödigt. Är barnet större kan ni lätt vara på Liseberg i 9-10 timmar och hinner knapt se till hotellrummet.

Det andra alternativet är att du biter i det sura äpplet och väljer att se hotellet som en del av upplevelsen och om du vet att ni kommer vara på rummet en del så kan det vara värt det. Fundera över era behov i så fall. Kanske är det värt att ha ett badkar på rummet om ni gillar att bada eller om barnet är mindre kan t.ex. ett Scandichotell med lekrum och barnanpassad mat vara en bra idé. Då kan hotell vara värt det. Så resonerade vi t ex runt Kolmorden som verkligen har ett barnvänligt hotell.

Tyvärr är det som någon nämnde, fruktansvärt dyrt att semestra i Sverige, nästan alla turistställen har hutlösa priser. Vi brukar bara hålla oss i Sverige och det går oftast på 20 000 per sommar, bara entréerna till olika ställen brukar gå på någon tusenlapp per dag för en familj.

• BymBym

Matsäck är ju många gånger mysigare än att stå i kö och leta sittplatser Ett klockrent sätt att spara pengar på enligt mig. Tipset om att ge dottern en summa att själv förfoga över gällande spel och "andra onödiga grejor" är ju jättebra!

Efter de sparåtgärdena så hade i alla fall jag gått "all in"

• trollet83

Kanske någon skrivit det redan men Coop har ju också förmånliga erbjudanden på hotell, vi bodde där i gtb för kanske 2-3 somrar sedan via Coop hotellpremie o betalade då 1500 för två nätter, jättefint fick tag i ett jättefint hotell tror det var scandic som låg vid vattnet, så åkte vi kommunalt till Liseberg antingen via buss eller färja till centrum o sedan spårvagn. Men det rullar lätt iväg på kostnaderna iaf..

• Anonym (snål)
    Emma82Johansson skrev 2013-07-18 19:34:28 följande:
    Ni kan ju som sagt köpa Göteborgspasset, då ingår mycket både aktiviteter och kollektivtrafik. Sedan finns Göteborgs vandrarhem, ligger jättenära Liseberg. Är dottern under 110cm så går hon in gratis, och kan köpa det lilla åkpasset, vilket inte alla karuseller ingår i. Men är man inte nog lång så får man ju ändå inte åka allt. Lycka till! Men som sagt, barn kostar!
    Lesbisk och framgångsrik.

Dottern är 150 och åker ALLT så hon kostar lika mycket som oss vuxna tyvärr.
  • Farfalla

Har du kollat vad lisebergshotellet o stugbyn kostar? Prioritera ist roliga nöjen ist för boendet (som ni ändå bara sover bort pengarna).. finns även vandrarhem på mölndalsvägen just brevid Liseberg.

Men är det så ta att du prompt måste ha den "lyxen" med hotell så kostar det :/

Annars kan ni ju göra en rolig sak (beroende på dotterns ålder) att tälta :)

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Indianica
    BymBym skrev 2013-07-18 19:49:26 följande:
    Matsäck är ju många gånger mysigare än att stå i kö och leta sittplatser Ett klockrent sätt att spara pengar på enligt mig. Tipset om att ge dottern en summa att själv förfoga över gällande spel och "andra onödiga grejor" är ju jättebra!
    Efter de sparåtgärdena så hade i alla fall jag gått "all in"
    Vi hade som familj 120 kr i en liten börs att spendera på hjul och sockervadd, glass, dricka och sådant och det gick åt 130 kr och då vann vi en godispåse (blev en rätt dyr påse, men jaja ). Onödigagrejersumman kan vara rätt låg tycker jag, det viktiga är ju att man åker och nyttjar åkpassen.
  • Indianica
    Indianica skrev 2013-07-18 20:39:46 följande:
    Vi hade som familj 120 kr i en liten börs att spendera på hjul och sockervadd, glass, dricka och sådant och det gick åt 130 kr och då vann vi en godispåse (blev en rätt dyr påse, men jaja ). Onödigagrejersumman kan vara rätt låg tycker jag, det viktiga är ju att man åker och nyttjar åkpassen.
    Haha, vi hade 130 kr och det gick åt 120, skulle det stå
  • wictoria

Vet ej om detta hotell har varit uppe men det rekommenderasSkrattande Frukost och middag ingår och 2 minuter från centralstationen. Kanongod frukost och riktigt bra mat på kvällen. Bra pris om du är Coopmedlem.
     Clarion Collection Hotel Odin  

• Anonym (=))

Way Out West och Liseberg presenterar nu ett samarbete där alla festivalbesökare får fri entré till Liseberg och en gratis konsert med Olle Ljungström.

Det är bara att visa upp festivalarmbandet som kan hämtas från kl. 11.00, onsdag 7 augusti vid entrén till festivalområdet i Slottsskogen. Armbandet gäller som fri entre till Liseberg hela dagen. 

Svar på tråden Går det att komma billigare undan?