• Anonym (snål)

Går det att komma billigare undan?

Behöver hjälp av er resvana och ekonomiska, för jag har en känsla av att jag inte har kunskap om detta och därför blir det så dyrt för mig. Dottern vill till Göteborg och Liseberg i år, vi bor en bit bort så övernattning är ett måste och då tänkte vi göra en tvådagars av det på Liseberg. Eftersom vi sällan unnar oss att resa så vill vi ha det ganska så bekvämt, med andra ord hotell i närheten av Liseberg. Men hur jag än gör så inser jag att denna tripp kommer gå loss på 5000-5500 och det känns saftigt för bara två dagar. Har kollat Coop's erbjudande med att köpa tvådagarspass (åkpass) till priset av en dag så då skulle våra åkpass gå på 960 kr och där går det inte att få ned priset. Men sedan tillkommer inträde för två dagar vilket bara det blir 540 kr till. Alltså blir inträde och åkpass 1500 kr. Att köpa Lisebergs "allt-i-ett" skulle kosta 1725 så det går bort. Sedan om man är på semester vill man ju unna sig att äta maten ute och då har jag räknat på att vi äter på Burger King och Applåd på Liseberg (lunch + middag två dagar) och räknade då med att det landar på cirka 1000 kr sammanlagt. Sedan har jag budgeterat ytterligare 1000 kr för spel på hjul, dricka, kanske någon glass och allt annat som inte är inräknat i inträde och åkpass. Och sedan kommer då den biten som flyger iväg, boendet. Har kollat på hotels.com och om jag inte utläser allt helt galet så är Gothia ett av de mest prisvärda och då är ju också avståndet ett stort plus, ligger ju precis vid Liseberg. Men de datum vi kan så ligger priserna på 1500 per dubbelrum med extrasäng (vi kunde fler datum, men hotellet är fullbokat en hel del helger redan). Under veckorna kan vi tyvärr inte åka, så vi blir ju väldigt begränsade. Sedan tillkommer ytterligare 400 kr bara för att ha bilen parkerad där i 1½ dygn. Så summan som jag får detta till är 5400 kr + bensin. Jag tycker det här känns väldigt dyrt för två ynka dagars semester. Som jag skrev tidigare så är vi inga vana resare då vi har bondgård och har begränsade möjligheter att åka iväg, men jag kan inte låta bli att undra hur andra har råd att åka iväg veckovis och bo på hotell, käka ute och ägna sig åt en massa nöjen. Är det bara jag som är orutinerad och naiv och det är fullt normalt att två dagars semester går loss på 5500 kr eller har jag missat någon stor detalj som skulle göra resan betydligt billigare? Att ta med matsäck och bo på vandrarhem vet jag är ett alternativ, men då vi så sällan reser vill jag ändå ge dottern en härlig resa med lite extra vardagslyx. Men fan vad vardagslyxen kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-18 08:13
    Gjorde allt styckeindelning, men det verkar inte fungera av någon anledning.

• Svar på tråden Går det att komma billigare undan?
  • Anonym (snål)
    Anonym (hmm) skrev 2013-07-18 08:56:01 följande:

Spara 2000 på ett boende som från början kostade 1500 gillade jag. Vi har bara möjlighet att vara borta en natt så vi får åka hem nästföljande kväll efter stängning, dryg och lång resa men korna behöver tillsyn nästa morgon och avlösaren kunde bara dessa ynka dagar.
  • skogstjejen19

Har ni Swedbank plus så har dom hotellerbjudande, vi brukar bo på novotel (tror jag det heter)
    Ligger vid hamnen men spårvagnen går 3 minuter bort och det blir ett byte på den.
    Tar kanske 20 minuter till Liseberg.
    Vi brukar betala 750:- per natt för allihop (4 personer) och då ingår frukost. Utan Swedbank kostar det kring 1700:- natten.

Så kolla det om ni har.

Vissa hotell har ju även paket på boende och inträde till vissa saker.

Sen så kostar det att ligga på topp ;)
    Vi var i Göteborg i början av sommaren och Liseberg åt största delen av pengarna.

• Stårschan
    Anonym (snål) skrev 2013-07-18 09:12:06 följande:
    Oj här var det många bra tips och råd, ska noga beta igenom dem ett och ett. Detta med Scandics Lisebergspaket hittar jag inte när jag googlar däremot.

Du hittar det på Scandics egen hemsida, när du söker fram deras hotell i Göteborg.
  • Stårschan
    Turboplingen skrev 2013-07-18 09:26:59 följande:
    måste ni bo på hotel då?
    Bo på camping =)
    TS har redan förklarat varför det inte är aktuellt.
  • Anonym (Morsan)

Det finns även vandrarhem med egen dusch och WC! Kolla in Hotell City Göteborg. Ni bor ett stenkast bort precis vid avenyn vet att andra bott där ganska billigt (några år sen). Hotell Apple är ett billigt alternativ. Scandic brukar ha bra sommarerbjudanden för familjer och det finns ett Scandic i Mölndal en kvart på spårvagn till Liseberg ( fast det är kanske roligare att bo i Göteborg)

Om man har en kylväska kan man låsa in den i ett skåp på Liseberg medans man åker järnet!

• myway

Skulle också tipsa om hotell city (vandrarhem). Där finns kyl och allt. Så vill ni kan ni förbereda matsäck också. Promenadavstånd till Liseberg. Toa och dusch på rummet. Rent och fräscht. Trevlig är dom som har det.

• Stårschan
    Prisexempel
    Hotell Scandic Opalen från 1395:- per rum och natt 

Vad ingår? 
    Övernattning i dubbelrum, barn upp till 13 år bor för 0:- på alla Scandic (i extrasäng, i mån av plats) 1-dags entré till Liseberg ingår för vuxna.
    Entré för barn: Barn under 110 cm har fri entré. Entrébiljett för barn över 110 cm kan köpas separat på hotellet för 90:-.    Stor frukostbuffé

På våra hotell i Göteborg kan du även köpa voucher får åkpass. Med dessa vouchers och entrébiljetter går ni direkt till expresskassorna för att hämta ut era förbetalda pass och slipper köer vid inpassering!

• Anonym (Morsan)

Apple har Lisebergspaket där inträde för två vuxna ingår. För 1230:- får duboende i trippelrum. Finns pool.

Stor och härlig frukost Gratis Kvällsbuffé Fri parkering Entrébiljett till Liseberg, en per betalande vuxen
  • Anonym (just så)
    chrissepisse skrev 2013-07-18 09:12:51 följande:
    Den typen av semester har en tendens att dra iväg, tyvärr. Varje sommar kollar jag upp resmål som Kolmården och Legoland men det slutar alltid med att inte bokar något för att det blir, i mitt tycke, orimligt dyrt. Vi har två bra inkomster och lägger gärna en slant på semestern, men just de här stora familjeattraktionerna har en tendens att kosta mer än de smakar. Samtidigt, om ni alla tre verkligen uppskattar att gå på nöjesfält kanske det är den bästa semestern för er?
Svar på tråden Går det att komma billigare undan?