Inlägg från: Blåbäret0 |Visa alla inlägg
  • Blåbäret0

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Behöver hjälp...

Sista veckorna har det börjat lukta mer och mer illa av min katts kattlåda, kan inte lokalisera om det är urinet eller avföringen, men det luktar så förbannat illa!! Som att det ruttnar! mår illa...

Gör rent hela tiden, ibland kan det dock gå lite mer än 1 dygn ifall jag är bortrest, och då är det pest och pina.

För två år sedan när det var lika hett och varmt var det samma sak men gick över efter ett tag. Kan det stinka såhär för att det är så varmt? (rötmånad?) Har noterat "husflugor" som gärna yr omkring där..

Varför luktar det såhär och finns det något jag kan köpa på apotek/veterinärstation innan jag tar in henne?

• Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!
  • Blåbäret0

sanden är densamma som jag alltid haft, och stanken verkar inte komma just från sanden, utan från avföringen/urinet.
    Ibland måste jag tyvärr lämna över ett dygn, så kan inte göra mycket där.

Japp, får jag inga fler ledtrådar här får jag ringa till jouren och höra.
    tack!

fler?

• Blåbäret0
    lilmissredhotts skrev 2013-07-18 23:04:11 följande:
    Hur ofta tömmer du hela kattlådan och kastar all sand, inte bara rensar rent? Bör göras en gång i veckan, skrubba ur lådan med varmt vatten och lite ajax, ställ den gärna ute för att självtorka.
    Har funkat när jag råkat ut för liknande.
    Det gör jag regelbundet, senast ett par veckor sedan, blev ingen skillnad.  Varje vecka?

Då lär jag helstäda lådan oftare, helt klart! Jag kastar all gammal sand, låter det ligga i hett vatten och lite allrengöring, sedan skrubbar jag med en diskborste och diskmedel tills den blänker, sedan kastar jag ut den på balkongen så den får lufttorka, och i med ny sand såklart. vi verkar göra ungefär lika!

Får prova det först och se om det blir bättre!
    Min tanke var dock ifall hon fått i sig någon bakterie utifrån? Men det har alltså luktat ruttet för din katt och det funkar...?
  • Blåbäret0
    Birmafröken skrev 2013-07-18 23:20:29 följande:

Har du 1 katt och 1 kattlåda?

Vad är det för sorts kattlåda du har?

Vilken sand har du (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta rensar du normalt kattlådan från avföring och kissklumpar?

Hur ofta byter du ut hela sanden och rengör själva lådan?

1 katt, 1 låda, det är en rätt stor i plast, ett hus med en öppen ingång, dock inga "luftventiler".
    Jag mixar mellan Pussy, samt EverClean (oftast Lavendel), lagret är ca 12cm.
    Normalt rensar jag lådan varannan dag, har räckt tidigare.
    Hela lådan skrubbas och görs rent med ca 1 månads mellanrum, som annan talare sa är det kanske alldeles för sällan?
    Lådan har rätt många år på sig också, kanske fastnat bakterier?

Jag tänker nog mest rötmånad, eftersom detta hänt 1 gång tidigare... Men blir ju orolig :S
  • Blåbäret0
    Birmafröken skrev 2013-07-18 23:39:23 följande:
    Gammalt instängt bajs och kiss är ofräscht och luktar illa oavsett om man försöker dölja det. Skippa lavendeldoften, rensa lådan morgon och kväll och ta bort huven så att sanden luftas ordentligt.

Är lådan gammal och repig kan den behöva bytas ut till en ny. Tvätta lådan med ytdesinfektion som man kan köpa på Apoteket.

Står lådan i fuktig miljö (t.ex. i badrummet) påverkar det också lukten.

Är kattens avföring normal och som den brukar vara i konsistens och lukt? Märker du att urinen luktar konstigt eller att katten kissar väldigt ofta kan det vara tecken på urinvägsbesvär som behöver behandlas.

Katten äter vanligtvis Royal canin maine coon adult, tillsammans med friskies blötfoder, nu har hon tillfälligt friskies torrfoder och kitecat blöt (tror den heter så).

Lådan är lite repig, ska köpa ny nästa vecka. Står i badrummet!

Avföring/urin är som den ska, och som den alltid vart.

Kom på nu att vi fått information om att miljögiftet PCB hittats i marken vid våra hus, enligt bostadsbolaget ska det inte vara fara för djur, men hon har ju käkat gräs när vi vart ute.
  • Blåbäret0
    nemo1 skrev 2013-07-19 10:40:20 följande:
    Enligt lag så ska katten ha tillsyn två ggr per dygn, stackars katt. Är katten kastrerad?
    Jag ska läsa på om lagen, men kan lova dig att det inte är ett dugg synd om min katt.
    Nej hon är inte kastrerad, men hon äter p-piller.
  • Blåbäret0
    nemo1 skrev 2013-07-19 16:29:16 följande:
    Ok. För det första ger du den sämsta maten som finns för katter. Ett foderbyte ska dessutom ta flera veckor då katter har känslig mage. P-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer och livmoderinflammation så varför kastrerar du inte katten? Är hon fertil så är det säkert även det som spelar in då okastrerade katters urin luktar betydligt mycket mer.
    Dr Mupp skrev 2013-07-19 18:09:15 följande:
    Du behagar inte att göra rent lådan tillräckligt ofta, du ger inte katten tillsyn tillräckligt mycket, du köper skitfoder och du kastrerar inte katten. Varför har du ens katt om du inte tänker ta hand om den?
    Aileen Allannah skrev 2013-07-20 10:11:13 följande:
    Men hjälp, menar du att du måste ha andra som säger åt dig hur man tar hand om en katt?

Åh, vilka högst otrevliga svar! Tar mig mödan att svara iallafall.

friskies har jag som sagt haft tillfälligt, ger alltid royal canin annars. Vid foderbytet blandade jag ut maten succesivt.
    eftersom kissen är en avelshona är hon inte kastrerad, och hon har p-piller tillfälligt det med. Jag är medveten om riskerna för tumörer etc vid lång tids användande, därmed får hon enbart under en kortare tid tills rätt kavaljer dyker upp.
    Jag behagar göra rent lådan tillräckligt ofta, vilket nu är 2 gånger per dag, annars 1 gång/dag om  jag inte vart borta längre stunder.
    Jag har aldrig tidigare behövt göra rent mer än så (jag har nog bättre uppfattning om min katts mängd/volym samt tidsfrist för hennes avföring än vad ni har fast ni verkar tro annorlunda).

Ja det minsta jag kan göra är att köpa ny låda, vilket jag gjort som jag redan skrivit att jag skulle.

Att fråga om ett par råd angående ens djur anser jag är en väsentlig skillnad på att andra måste säga åt en hur man tar hand om en katt. Min kisse mår utomordentligt bra, och lever som en drottning här hemma så ni behöver inte oroa er och skrika för fulla muggar för jag inte rensar lådan 3 gånger om dagen. Herregud!

Hur vore det att fråga nästa gång innan ni kastar er på främlingar med taskig attityd och anklagelser?

och ett RÅD;Man KAN faktiskt uttrycka en åsikt/ställa en fråga utan att skälla, alternativt låta som en diktator/bitterf***a.

stackars ER!
  • Blåbäret0

tack för era vettiga svar!! :D

toa-lätt fungerar inte för min kisse tyvärr :(
    Har alltid annars EverClean (antingen levandel eller de stora kornen) som är klumpbildande.  som sagt var sanden/maten tillfälligt omdirigerad.
    Har minst 12 cm sand i lådan så den är väldigt djup :)

Har frågat runt och fått alla råd i boken, och det har visat sig att lukten kom ifrån där jag misstänkte, värmen är boven!
    Har bytt tillbaka till den dyra maten/sanden, samt har ny låda så nu borde problemet bli ännu mindre =)

Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!