• Blåbäret0

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Behöver hjälp...

Sista veckorna har det börjat lukta mer och mer illa av min katts kattlåda, kan inte lokalisera om det är urinet eller avföringen, men det luktar så förbannat illa!! Som att det ruttnar! mår illa...

Gör rent hela tiden, ibland kan det dock gå lite mer än 1 dygn ifall jag är bortrest, och då är det pest och pina.

För två år sedan när det var lika hett och varmt var det samma sak men gick över efter ett tag. Kan det stinka såhär för att det är så varmt? (rötmånad?) Har noterat "husflugor" som gärna yr omkring där..

Varför luktar det såhär och finns det något jag kan köpa på apotek/veterinärstation innan jag tar in henne?

• Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!
  • Jimman

Byt kattsand ! Sluta lämna katten ensam i över ett dygn ! Ring veterinär !

• Blåbäret0

sanden är densamma som jag alltid haft, och stanken verkar inte komma just från sanden, utan från avföringen/urinet.
    Ibland måste jag tyvärr lämna över ett dygn, så kan inte göra mycket där.

Japp, får jag inga fler ledtrådar här får jag ringa till jouren och höra.
    tack!

fler?

• lilmissredhotts

Hur ofta tömmer du hela kattlådan och kastar all sand, inte bara rensar rent? Bör göras en gång i veckan, skrubba ur lådan med varmt vatten och lite ajax, ställ den gärna ute för att självtorka.
    Har funkat när jag råkat ut för liknande.

• Birmafröken

Har du 1 katt och 1 kattlåda?

Vad är det för sorts kattlåda du har?

Vilken sand har du (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta rensar du normalt kattlådan från avföring och kissklumpar?

Hur ofta byter du ut hela sanden och rengör själva lådan?

• Blåbäret0
    lilmissredhotts skrev 2013-07-18 23:04:11 följande:
    Hur ofta tömmer du hela kattlådan och kastar all sand, inte bara rensar rent? Bör göras en gång i veckan, skrubba ur lådan med varmt vatten och lite ajax, ställ den gärna ute för att självtorka.
    Har funkat när jag råkat ut för liknande.
    Det gör jag regelbundet, senast ett par veckor sedan, blev ingen skillnad.  Varje vecka?

Då lär jag helstäda lådan oftare, helt klart! Jag kastar all gammal sand, låter det ligga i hett vatten och lite allrengöring, sedan skrubbar jag med en diskborste och diskmedel tills den blänker, sedan kastar jag ut den på balkongen så den får lufttorka, och i med ny sand såklart. vi verkar göra ungefär lika!

Får prova det först och se om det blir bättre!
    Min tanke var dock ifall hon fått i sig någon bakterie utifrån? Men det har alltså luktat ruttet för din katt och det funkar...?
  • Blåbäret0
    Birmafröken skrev 2013-07-18 23:20:29 följande:

Har du 1 katt och 1 kattlåda?

Vad är det för sorts kattlåda du har?

Vilken sand har du (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta rensar du normalt kattlådan från avföring och kissklumpar?

Hur ofta byter du ut hela sanden och rengör själva lådan?

1 katt, 1 låda, det är en rätt stor i plast, ett hus med en öppen ingång, dock inga "luftventiler".
    Jag mixar mellan Pussy, samt EverClean (oftast Lavendel), lagret är ca 12cm.
    Normalt rensar jag lådan varannan dag, har räckt tidigare.
    Hela lådan skrubbas och görs rent med ca 1 månads mellanrum, som annan talare sa är det kanske alldeles för sällan?
    Lådan har rätt många år på sig också, kanske fastnat bakterier?

Jag tänker nog mest rötmånad, eftersom detta hänt 1 gång tidigare... Men blir ju orolig :S
  • Dr Mupp
    Blåbäret0 skrev 2013-07-18 23:20:53 följande:
    Det gör jag regelbundet, senast ett par veckor sedan, blev ingen skillnad.  Varje vecka?

Då lär jag helstäda lådan oftare, helt klart! Jag kastar all gammal sand, låter det ligga i hett vatten och lite allrengöring, sedan skrubbar jag med en diskborste och diskmedel tills den blänker, sedan kastar jag ut den på balkongen så den får lufttorka, och i med ny sand såklart. vi verkar göra ungefär lika!

Får prova det först och se om det blir bättre!
    Min tanke var dock ifall hon fått i sig någon bakterie utifrån? Men det har alltså luktat ruttet för din katt och det funkar...?
    Vilken mat får katten. Dålig kattmat ger asäckliga bajsar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Birmafröken

Gammalt instängt bajs och kiss är ofräscht och luktar illa oavsett om man försöker dölja det. Skippa lavendeldoften, rensa lådan morgon och kväll och ta bort huven så att sanden luftas ordentligt.

Är lådan gammal och repig kan den behöva bytas ut till en ny. Tvätta lådan med ytdesinfektion som man kan köpa på Apoteket.

Står lådan i fuktig miljö (t.ex. i badrummet) påverkar det också lukten.

Är kattens avföring normal och som den brukar vara i konsistens och lukt? Märker du att urinen luktar konstigt eller att katten kissar väldigt ofta kan det vara tecken på urinvägsbesvär som behöver behandlas.

• nemo1

Enligt lag så ska katten ha tillsyn två ggr per dygn, stackars katt. Är katten kastrerad?

• Blåbäret0
    Birmafröken skrev 2013-07-18 23:39:23 följande:
    Gammalt instängt bajs och kiss är ofräscht och luktar illa oavsett om man försöker dölja det. Skippa lavendeldoften, rensa lådan morgon och kväll och ta bort huven så att sanden luftas ordentligt.

Är lådan gammal och repig kan den behöva bytas ut till en ny. Tvätta lådan med ytdesinfektion som man kan köpa på Apoteket.

Står lådan i fuktig miljö (t.ex. i badrummet) påverkar det också lukten.

Är kattens avföring normal och som den brukar vara i konsistens och lukt? Märker du att urinen luktar konstigt eller att katten kissar väldigt ofta kan det vara tecken på urinvägsbesvär som behöver behandlas.

Katten äter vanligtvis Royal canin maine coon adult, tillsammans med friskies blötfoder, nu har hon tillfälligt friskies torrfoder och kitecat blöt (tror den heter så).

Lådan är lite repig, ska köpa ny nästa vecka. Står i badrummet!

Avföring/urin är som den ska, och som den alltid vart.

Kom på nu att vi fått information om att miljögiftet PCB hittats i marken vid våra hus, enligt bostadsbolaget ska det inte vara fara för djur, men hon har ju käkat gräs när vi vart ute.
Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!