Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Blåbäret0 skrev 2013-07-18 23:20:53 följande:
    Det gör jag regelbundet, senast ett par veckor sedan, blev ingen skillnad.  Varje vecka?

Då lär jag helstäda lådan oftare, helt klart! Jag kastar all gammal sand, låter det ligga i hett vatten och lite allrengöring, sedan skrubbar jag med en diskborste och diskmedel tills den blänker, sedan kastar jag ut den på balkongen så den får lufttorka, och i med ny sand såklart. vi verkar göra ungefär lika!

Får prova det först och se om det blir bättre!
    Min tanke var dock ifall hon fått i sig någon bakterie utifrån? Men det har alltså luktat ruttet för din katt och det funkar...?
    Vilken mat får katten. Dålig kattmat ger asäckliga bajsar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

Du behagar inte att göra rent lådan tillräckligt ofta, du ger inte katten tillsyn tillräckligt mycket, du köper skitfoder och du kastrerar inte katten. Varför har du ens katt om du inte tänker ta hand om den?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-20 10:14:16 följande:
    Jag upplever att bästa sanden för att undvika lukt är ToaLätt. MEN lådan måste ändå tömmas och göras rent minst en gång i veckan oavsett.

Tänkte också på maten, vet dock inte mycket om kattmat som så, vilken sort som anses bäst osv, men tänkte om katten ätit något som den inte smält ordentligt så det kommer ut nästan osmält och därav ligger och ruttnar. 

Min erfarenhet av Toa-lätt är att en del tycker att det stinker andra inte. Verkar vara en speciell lukt. Jag tycker i varje fall att toa-lätt stinker även när det är torrt. 

Minst lukt tycker jag träpellets ger. Men då får man kasta bajsar så fort man ser dem. Kan man stå ut med lukten av kattsand så tycker jag både Everclean, Pussi Compakt och Eldorado småkorning sand är helt ok. Självklart måste lådan rensas minst två gånger om dagen och skuras en gång i veckan. Att strö lite stalosan i botten på lådorna minskar bakterietillväxt (jag har det i mina kaninburar).

Kattmaten är A och O. Dålig mat ger dplig mage som ge stinkande bajsar. Katter som går ute kan äta vad som helst, 
  • Dr Mupp
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-20 19:03:06 följande:

Så är det säkert. våra lådor luktar bara om de av någon anledning har stark urin, så då får jag ju byta direkt istället för varje vecka vilket jag gör oavsett om det luktar eller inte.
    Med träpellets, menar du då såna som eg är för uppvärming? Såna har jag testat, de luktade mer än ToaLätt tyckte jag  
    Ja precis bränselpellets. Lukt är ju som sagt inviduellt. Träpellets tycker jag även när det är kissigt bara luktar trä. Toalätt stinker vått papper när det är torrt och fruktansvärt när det är vått. 

Mina katter gillade dock inte träpellets utan började protestkissa utanför så vi körde med pussi kompakt till dem och det luktade bara kattsand (vilket ju inte heller precis luktar gott) om lådan. Vi hade två katter, två lådor och gjorde rent två gånger om dagen.

Ett tips TS är att ha en djupare låda så du får ett djupare lager sand. Är lagret inte tillräckligt djup så hinner kisset rinna till botten innan det klumpar sig och då kan det sätta lukt i plasten.  
Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!