Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Jag upplever att bästa sanden för att undvika lukt är ToaLätt. MEN lådan måste ändå tömmas och göras rent minst en gång i veckan oavsett.

Tänkte också på maten, vet dock inte mycket om kattmat som så, vilken sort som anses bäst osv, men tänkte om katten ätit något som den inte smält ordentligt så det kommer ut nästan osmält och därav ligger och ruttnar. 

• SupersurasunkSara
    Dr Mupp skrev 2013-07-20 18:53:00 följande:
    Min erfarenhet av Toa-lätt är att en del tycker att det stinker andra inte. Verkar vara en speciell lukt. Jag tycker i varje fall att toa-lätt stinker även när det är torrt. 

Minst lukt tycker jag träpellets ger. Men då får man kasta bajsar så fort man ser dem. Kan man stå ut med lukten av kattsand så tycker jag både Everclean, Pussi Compakt och Eldorado småkorning sand är helt ok. Självklart måste lådan rensas minst två gånger om dagen och skuras en gång i veckan. Att strö lite stalosan i botten på lådorna minskar bakterietillväxt (jag har det i mina kaninburar).

Kattmaten är A och O. Dålig mat ger dplig mage som ge stinkande bajsar. Katter som går ute kan äta vad som helst, 

Så är det säkert. våra lådor luktar bara om de av någon anledning har stark urin, så då får jag ju byta direkt istället för varje vecka vilket jag gör oavsett om det luktar eller inte.
    Med träpellets, menar du då såna som eg är för uppvärming? Såna har jag testat, de luktade mer än ToaLätt tyckte jag  
  • SupersurasunkSara
    Dr Mupp skrev 2013-07-20 19:17:32 följande:
    Ja precis bränselpellets. Lukt är ju som sagt inviduellt. Träpellets tycker jag även när det är kissigt bara luktar trä. Toalätt stinker vått papper när det är torrt och fruktansvärt när det är vått. 

Mina katter gillade dock inte träpellets utan började protestkissa utanför så vi körde med pussi kompakt till dem och det luktade bara kattsand (vilket ju inte heller precis luktar gott) om lådan. Vi hade två katter, två lådor och gjorde rent två gånger om dagen.

Ett tips TS är att ha en djupare låda så du får ett djupare lager sand. Är lagret inte tillräckligt djup så hinner kisset rinna till botten innan det klumpar sig och då kan det sätta lukt i plasten.  

Ok, ja det är som sagt individuellt vad man tycker luktar bra och inte. Djupare låda är ett bra tips, vi har en vanlig kattlåda, ganska stor och en stor låda som är en gammal leklåda. Det ger två fördelar, dels att man kan ha djupare lager och dels att sanden stannar i lådan ist för att hamna utanför.
  • SupersurasunkSara
    nemo1 skrev 2013-07-21 19:17:12 följande:
    Om du tycker att det inte stinker med toalätt så måste du har ett stort problem med ditt luktsinne, undrar om grannar och bekanta tycker detsamma som dig, eller kanske inte vågar säga något? Toalätt döljer inte lukten på något sätt. Tycker synd om dina katter då det på en dag blir mycket ofrächt och det är inte skönt för en katt att gå på. Man kan inte köpa det billigaste för att man inte tycker att katter är värda mer utan det som är bäst för katterna tycker jag.

Tvärtom, jag har ett mycket känsligt luktsinne faktiskt. Har testat allt möjligt och det enda jag är nöjd med är just detta och inte pga priset, då hade jag valt ett annat som kostar 15 kr för en påse.
  • SupersurasunkSara
    pluvdo skrev 2013-07-21 19:44:05 följande:
    Jag använder Toalätt och tycker också att det är det i särklass bästa mot lukt. Sedan jag började använda det så luktar det inte alls här. Ifall man böjer sig ner mot lådan så luktar det förstås sådär som Toalätt luktar, vilket inte är en jättegod lukt, men det luktar inte i hela lägenheten. När jag hade kattsand så luktade det överallt hela tiden. Fick byta sanden hur ofta som helst. Både när jag hade klumpbildande och vanlig sand.

Jag har frågat många som varit på besök ifall det luktar här och alla har sagt att det inte gör det. Många av dem har varit brutalt ärliga om andra saker så jag vet att de talar sanning även om sanningen kanske svider. Merparten av dem har inga egna katter, så då kan det inte bero på att de är immuna mot lukten heller. Jag frågade förresten vänner ibland när de kom på besök ifall det luktade illa här när jag hade kattsand också och då fick jag ibland svaret att det gjorde det. Trots att jag tog bort allt bajs direkt och bytte sanden 2-3 gånger i veckan.

Så... nu har jag Toalätt och det tycker jag fungerar bra. Katterna kissar/bajsar aldrig utanför. Sedan är de utekatter så de använder ju inte enbart lådan, men det gjorde de inte innan när jag hade kattsand heller och den började ändå lukta jättesnabbt.

Toalätt är förresten inte det billigaste som finns.
    Precis samma uppfattning som jag. Men alla är vi olika.
  • SupersurasunkSara
    Harvester skrev 2013-07-22 16:17:45 följande:
    Tömma och göra rent ofta tror jag är lösningen, klart det luktar mer i ärmen, jämför med soppåsen.. Personligen föredrar jag Everclean klumpbildande, har lådan i hallen pga litet badrum och det luktar inte alls (har fått detta bekräftat av besökare). Behöver nästan aldrig göra rent själva lådan.
    Det har jag också funderat på, men mina katter är rätt så envisa av sig, de gillar inte förändringar.
    Testade att byta förut, (inte till Everclean dock utan ett annat min kompis rekomenderade)  gjorde det varsamt, blandade med nya sorten i början men de satte sig utanför då och när jag lät det vara blandat så satte de sig i sängen som protest. Väldigt omysigt :-/ Så de får behålla sitt ToaLätt. Ev ny katt kommer jag att testa denna på: http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!