• FreddieFisk

Hur bra/dåligt är massa grädde (LCHF)

Har börjat med LCHF för ett antal veckor sen. Det går bra. Nu när det har varit så varmt, så pallar jag knappt äta.... Men försöker ändå få i mig nåt. Hur är det med 1-2 dl grädde och lite bär? Hur sällan bör man äta det utan att det ger motsats effekt på kroppen?
    Igår va det det enda jag kunde äta... Åt det 3 gånger på en dag. Visst, man använder massa grädda i matlagningen.... Då borde väl grädda + bär inte va så dumt? Eller? :S 

• Svar på tråden Hur bra/dåligt är massa grädde (LCHF)
  • Nyfikna72

Ja alltså, nog för att lchf tolererar en del fett men att konsumera grädde på det viset är nog inte tanken..........oavsett vad du äter, får du i dig mer än du gör av med så går du upp i vikt. Och grädde är ingen kalorisnål vara på det viset.......

• MissNora

Jag kör LCHF och använder ShapeUp Appen. Rekommenderas varmt. Där får du koll på antal kolhydrater.

Alla gör olika, men jag väljer ändå att ha lite koll på antalet kalorier eftersom man kan överäta.

• FreddieFisk
    MissNora skrev 2013-07-19 18:35:14 följande:
    Jag kör LCHF och använder ShapeUp Appen. Rekommenderas varmt. Där får du koll på antal kolhydrater.

Alla gör olika, men jag väljer ändå att ha lite koll på antalet kalorier eftersom man kan överäta.

Jag fattar inte ShapeUp appen....
    där ska man skriva i hur mycket man vill gå ner.... o då får man ett viss antal kolhydrater, fett, protein att äta varje dag... men lixom, fettet kommer man upp på jätte lätt... o även proteinet... blir ju bara skumt :S 
  • FreddieFisk
    Nyfikna72 skrev 2013-07-19 18:44:04 följande:
    Du kanske vill gå ner allt på en månad?

va?
  • Nyfikna72

I shapeup appen måste det väl finnas en tidsaspekt? Vill man gå ner två kilo på ett år behöver man inte skära ner så mycket men tjugo kilo på en månad kräver lite mer.......på dig låter det som appen sätter dig på en svältdiet? Eller så klarar du inte av att äta så lite som man egentligen ska......

• MissNora

Fast det får man strunta i när man äter lchf. Läs på när det gäller lchf är mitt bästa råd.

Beroende hur hårt du vill köra så ska du äta runt 20 kolhydrater per dag. Kör du fakir mellan 5-10.

Men kunskap är det absolut bästa sättet, sedan använder man till exempel SU som en guide så man är på rätt spår.

• FreddieFisk
    MissNora skrev 2013-07-19 18:51:22 följande:
    Fast det får man strunta i när man äter lchf. Läs på när det gäller lchf är mitt bästa råd.

Beroende hur hårt du vill köra så ska du äta runt 20 kolhydrater per dag. Kör du fakir mellan 5-10.

Men kunskap är det absolut bästa sättet, sedan använder man till exempel SU som en guide så man är på rätt spår.

Jag äter nog ca 20 per dag... eller jag vet inte, men jag försöker begränsa mig till 5 kolhydrater per mål.
    Jo, jag har lärt på om LCHF en massa, men det va just detta med grädden jag undrade eftersom jag knappt får i mig nåt annat än bär bär o bär.... detta va igår alltså. Undrade bara om det va okej att äta bär o grädde dom dagar det va tokvarmt o jag inte har någon matlust. 
  • taquine

Nej naturligtvis är det inte ok att holka i sig massa grädde även om du försöker gå efter LCHF , försökar du dumförklara dig själv eller de som äter efter LCHF. ? Finns massa annan fräsch lågkolhydratkost i värmen utan allt fett

• FreddieFisk
    taquine skrev 2013-07-19 19:01:13 följande:
    Nej naturligtvis är det inte ok att holka i sig massa grädde även om du försöker gå efter LCHF , försökar du dumförklara dig själv eller de som äter efter LCHF. ? Finns massa annan fräsch lågkolhydratkost i värmen utan allt fett

Öh... tack för den.
  • Nyfikna72

Ja men läs det du skriver utan skygglappar så inser du nog själv..........jag vill gå ner i vikt kan jag äta grädde flera ggr om dagen då?

• Mars12

Shape up är att rekommendera.
    När du fyllt i vikt,längd och hur mycket du vill gå ner i veckan så räknar den ut hur många kalorier du bör äta per dag.
    Man kan Skanna in nästan all mat så räknar den ut hur mycket kalorier det är...

• MissNora

Sedan är en matvåg en väldigt bra investering! Då kan du väga din grädde och dina bär eller vad du nu väljer att käka.

Svar på tråden Hur bra/dåligt är massa grädde (LCHF)