Närmar sig 30 och längtar efter +
Jag hoppar gärna in här! (Var fortfarande 29 när tråden startades ;) )
Jag och min man har försökt nu sen våren 2012. Båda pluggat färdigt och har bra jobb, och bara så himla redo för en liten! :) Första året vi försökte var vi relativt avslappnade med det, typ "det händer snart ändå". Men eftersom jag tar levaxin så kollade jag upp mina sköldkörtelvärden i feb 2013 och berättade samtidigt att jag försökte bli gravid. Då tyckte läkaren att mitt TSH var lite för högt och höjde dosen. Hade 2,1 men det ska helst vara under 2 när man försöker bli gravid (har väl runt 0,9 nu).
Hoppades att det skulle ta sig direkt när jag fick ordning på det, men när hösten kom och fortfarande inget hade hänt så skickade vi in remiss till utredning. Den blev klar nu för ett par veckor sen - och de hittar inget, så vi är oförklarligt barnlösa. De säger ju att det är positivt att de inte hittat nåt fel på nån utav oss, och att det är bara att fortsätta försöka... det är ju på så sätt positivt såklart, men ändå känns det frustrerande att inte veta varför det inte tar sig! Känns som det är nåt fel nånstans som de bara inte hittat ännu. Men jag oroar mig och grubblar såklart mycket mer än mannen... Och nu vill läkaren att jag börjar ta pergotime, även fast jag har egen ägglossning (för att få lite "skjuts" eller nåt, och kortare och mer regelbundna cykler tror jag). Funderar just nu om jag ska våga börja ta det nu i nästa cykel eller om jag ska vänta och fortsätta hoppas att det går av sig självt. Jag spolade ju också äggledarna för några veckor sen och jag har hört om att flera har blivit gravida efteråt för det kan "spola ut" lite skräp som inte syns på kontrasten... Varje cykel hoppas man ju så himla mycket att detta ska vara gången då det tar sig! Trodde liksom inte att det skulle bli så här svårt :(
Min lutealfas har också alltid varit ganska kort, ca.10 dagar (tar tempen så jag har haft lite koll), men nu känns det som den är uppe i 14 dagar eller nåt de sista gångerna, så jag blir nervös att jag bara ställer till det om jag börjar ta pergo nu... Har dessutom hört att det kan torka upp ägglossningsekretet. Men ändå känns det just nu som det kanske är nästa steg. Äh, vet inte! Nån som har erfarenhet av pergotime?
Sorry långt inlägg!! Har för övrigt ägglossning i dagarna tror jag... hoppas jag :)