• Anonym (Rörlig)

"Överrörliga leder" = problem ?

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

• Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?
  • Rix

Har du inte fått tid hos sjukgymnast? Dottern är överrörlig och har varit hos sjukgymnast, har hjälpmedel i skolan eftersom hon inte kan skriva så länge då hon är svag i handleder mm. Prata med läkaren om det finns sätt att hjälpa dig.

• solskina

Japp överrörlighet är vanligt, men kanske inte i käke och nacke.
    Jag är hyperrörlig i bäckenet och det ända man gör vid sådana här besvär är att träna muskulaturen runt området. Gå till en bra sjukgymnast så är du snart på banan igen. 

Sonen är även han överrörlig han har problem med händer knän men även fötter.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-20 19:56:44 följande:

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

Hej TS!

Jag har överrörliga axlar, höften och knän! Har varit hos sjukgymnast flera ggr, enda sättet att lindra mina besvär är iaf att träna muskulaturen runt lederna, för att hålla på plats dom så att säga. 

Misstänker att jag har överrörlig käke också då den låst sig och varit konstig vid flera tillfällen, vet ej hur man ska träna upp musklerna runt käken. 
  • Benjimom

Jag har överrörliga leder, rygg, fötter, höft, fingrar, axlar och händer.
     Har försökt få hjälp med det hos sjukgymnaster och liknande men får aldrig någon som tar mig på allvar så jag får tid. Trots att flera läkare kommenterat det. 

Men kan säga att mina överrörliga leder har gjort att jag fått mycket lättare att få foglossning så det har bidragit till kraftig foglossning. 

• Anonym (Rörlig 2)

Hej! Boka tid med en sjukgymnast. Det finns olika grad av överrörlighet. Jag ligger på mer än medel men precis under för att bli en "orm-människa". Ja är överrörlighet i fingrar, handleder, rygg, bäcken, knän, fortlever och tår. Det gör att jag måste tänka lite på hur jag hanterar mig själv. Lyfter jag saker ska jag hålla handlederna raka och inte i ytterläge för det kommer göra ont dagen efter om ledens belastas för hårt. Hur ja sitter så jag inte trycker knäna bakåt osv.

• Anonym (Rörlig)
    Benjimom skrev 2013-07-20 20:15:24 följande:
    Jag har överrörliga leder, rygg, fötter, höft, fingrar, axlar och händer.
     Har försökt få hjälp med det hos sjukgymnaster och liknande men får aldrig någon som tar mig på allvar så jag får tid. Trots att flera läkare kommenterat det. 

Men kan säga att mina överrörliga leder har gjort att jag fått mycket lättare att få foglossning så det har bidragit till kraftig foglossning. 

Oj - vad konstigt att de ej tar det på allvar :// Vad säger de när du ringer och frågar om hjälp, exempelvis ?

Jag har telefonfobi och är asrädd för läkare som nonchalerar ... det var därför jag uppmärksammade ditt inlägg!
    Anonym (Samma) skrev 2013-07-20 20:09:47 följande:
    Hej TS!

Jag har överrörliga axlar, höften och knän! Har varit hos sjukgymnast flera ggr, enda sättet att lindra mina besvär är iaf att träna muskulaturen runt lederna, för att hålla på plats dom så att säga. 

Misstänker att jag har överrörlig käke också då den låst sig och varit konstig vid flera tillfällen, vet ej hur man ska träna upp musklerna runt käken. 

Detta låter mkt vettigt! Insåg idag att jag behöver träna upp nackmusklerna och gjorde ett par övningar jag hittade på nätet och .... Det kändes JÄVLIGT mkt bättre sedan!!
    Så ska försöka göra samma övningar varje dag! 

• Benjimom
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-20 20:24:05 följande:

Oj - vad konstigt att de ej tar det på allvar :// Vad säger de när du ringer och frågar om hjälp, exempelvis ?

Jag har telefonfobi och är asrädd för läkare som nonchalerar ... det var därför jag uppmärksammade ditt inlägg!

Detta låter mkt vettigt! Insåg idag att jag behöver träna upp nackmusklerna och gjorde ett par övningar jag hittade på nätet och .... Det kändes JÄVLIGT mkt bättre sedan!!
    Så ska försöka göra samma övningar varje dag! 

Tja va säger dom.. Dom brukar säga att det inte är så farligt. Att jag inte lider tillräckligt mycket typ. Oftast säger dom att jag måste ju göra något rätt som inte har mer ont så det är inte tillräckligt "akut" för att jag ska få en tid. 
    Men det värsta är ju att jag har problem och jag vet att om jag inte får hjälp kommer det ju bara bli värre med tiden men det är svårt när man inte får någon att lyssna.
    Har vänt mig hur många ggr som helst till vårdcentralen, men dom vill oftast inte ens ta emot mig om jag inte har jätte ont just då.
    Det tär på krafterna och för varje gång jag blir avvisad så drar jag mig ännu mer från att söka hjälp.  

Har dessutom efter min förra graviditet fått jätte stora problem med mina handleder, antagligen karpaltunnelsyndrom, men inte heller med det får jag hjälp. 
  • solskina

Hos oss ringer man direkt till sjukgymnasterna det krävs ingen remiss från läkarna, det finns även flera privata som är anknutna till landstinget. 

Har aldrig blivit nekad, men dom bästa sjukgymnasterna har självklart kö.  

• Anonym (Rörlig)
    Benjimom skrev 2013-07-20 20:32:31 följande:
    Tja va säger dom.. Dom brukar säga att det inte är så farligt. Att jag inte lider tillräckligt mycket typ. Oftast säger dom att jag måste ju göra något rätt som inte har mer ont så det är inte tillräckligt "akut" för att jag ska få en tid. 
    Men det värsta är ju att jag har problem och jag vet att om jag inte får hjälp kommer det ju bara bli värre med tiden men det är svårt när man inte får någon att lyssna.
    Har vänt mig hur många ggr som helst till vårdcentralen, men dom vill oftast inte ens ta emot mig om jag inte har jätte ont just då.
    Det tär på krafterna och för varje gång jag blir avvisad så drar jag mig ännu mer från att söka hjälp.  

Har dessutom efter min förra graviditet fått jätte stora problem med mina handleder, antagligen karpaltunnelsyndrom, men inte heller med det får jag hjälp. 

Oj vad sjukt :SS Är det alltså vårdcentralen du vänt dig till ?

Som Solskina säger, så har jag själv uppfattat att man kontaktar sjukgymnasterna direkt! Man bör alltså inte behöva gå genom VC för att få hjälp.     
  • Benjimom
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-20 23:08:44 följande:

Oj vad sjukt :SS Är det alltså vårdcentralen du vänt dig till ?

Som Solskina säger, så har jag själv uppfattat att man kontaktar sjukgymnasterna direkt! Man bör alltså inte behöva gå genom VC för att få hjälp.     
    Sjukgymnasten ligger i samma hus som VC här så brukar inte skilja så mycket på dom haha. Men ja jag har vänt mig direkt till sjukgymnasterna med men då har jag fått till svar att dom har så fullt att dom endast tar emot folk som har remisser för att kunna hjälpa dom som verkligen behöver det. 
Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?