• Anonym (Rörlig)

"Överrörliga leder" = problem ?

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

• Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?
  • Anonym (Pija)

Jag är överrörlig och har haft problem med nacke och nedre delen av ryggen sedan jag var ca 11-12 (är 30 idag). Jag upplever inte att träning hjälper; det snarare stjälper mig (får ryggskott direkt alt. nackspärr). Jag försöker tänka på allt jag gör i vardagen; förut hade jag t ex ont i knäna - det berodde förmodligen på att jag flexade för mycket bakåt när jag gick. Jag har alltså analyserat mitt rörelsemönster och försöker att inte sträcka ut för mycket. Låter kanske lätt, men jag har fortfarande svårt att låta bli att sträcka ut mig ordentligt i sängen efter en skön sovmorgon... Även om det har blivit bättre så har jag ont varje dag. Tragiskt, med tanke på att jag bara är 30...

• Anonym (hm)
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-20 19:56:44 följande:

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

du måste styrketräna...! dina leder är för mjuka/långa så de kan inte hålla ihop sig som de ska, därför behöver du starka muskler som ger det stödet istället.
  • Fundersam02
    Anonym (hm) skrev 2013-07-21 11:35:26 följande:
    du måste styrketräna...! dina leder är för mjuka/långa så de kan inte hålla ihop sig som de ska, därför behöver du starka muskler som ger det stödet istället.

Styrketräning passar inte alla. Om man gör fel så kan man röra sig för mycket i vissa styrketräningsapparater. I så fall behövs det väl en sjukgymnast som instruerar först.

Man kan få ont om man belastar för mycket också.   
  • Fundersam02
    Anonym (Pija) skrev 2013-07-21 11:18:58 följande:
    Jag är överrörlig och har haft problem med nacke och nedre delen av ryggen sedan jag var ca 11-12 (är 30 idag). Jag upplever inte att träning hjälper; det snarare stjälper mig (får ryggskott direkt alt. nackspärr). Jag försöker tänka på allt jag gör i vardagen; förut hade jag t ex ont i knäna - det berodde förmodligen på att jag flexade för mycket bakåt när jag gick. Jag har alltså analyserat mitt rörelsemönster och försöker att inte sträcka ut för mycket. Låter kanske lätt, men jag har fortfarande svårt att låta bli att sträcka ut mig ordentligt i sängen efter en skön sovmorgon... Även om det har blivit bättre så har jag ont varje dag. Tragiskt, med tanke på att jag bara är 30...
    Jag undviker också att göra sådant som jag vet är fel rörelser för mig. Det är lättare sagt än gjort, men t.ex. så undviker jag att sätta händerna bakom mig (handlederna) när jag ska resa mig upp ur sängen. Gör aldrig riktiga armhävningar heller vilket belastar handlederna. Jag fick ont i knäna när jag var yngre och satt på en stol och lade upp benen på stolen mitt emot. Insåg sedan att det förmodligen berodde på att jag sträckte ut för mycket under knät så att säga. Det är ett bra tips att tänka mer på hud man använder sin kropp och jämföra med andra för att se hur de gör som har ett normalt rörelseomfång i sina leder.
  • Anonym (Rörlig)

Oj vad många överrörliga vi är! 

Jag tror fan jag hittat hem nu med nackövningarna jag gjorde igår och idag faktiskt ... jag har inte ont mera Förvånad Verkar vara relativt enkelt för mig att träna bort nackbesvären.

Tack så mycket för alla era svar!
    Ska ha sjukgymnast i åtanke om det skulle bli värre nån gång     

• ODS

Är också överrörlig. Fingrar, fötter o höfter. Har väldiga problem med rygg/bäcken/höfter efter en olycka och kan knappt sitta, stå eller gå. Styrketräning håller dagsformen så bra den kan.

• Starkast

Jag visste inte att jag var överrörlig förens sjukgymnasten på smärtcentrum berättade det för mig. Var där av annan anledning. Om jag inte tränar och håller igång får jag jätteont. Inget jag brytt mig så mkt om då jag i regel inte gnäller över saker utan lär mig hantera på egen hand. Men vad jag märker är att gymträning är superbra! Att stärka musklerna runt lederna. När jag inte tränat som jag bör kan jag knappt gå längre då både knän och fötter gör fruktansvärt ont. Men tränar jag tre gånger i veckan regelbundet så försvinner faktiskt det mesta och jag funkar som vem som helst. T.o.m. tränaren på gymmet kunde se att jag var överrörlig. Greppar maskinerna annorlunda av naturen så måste tänka mig för så det inte blur feltränat. Det gäller nog att inte vara rädd för att försöka många gånger. Just nu har jag slarvat lite pga ledighet vilket jag ångrar... men ska träffa tränaren idag och göra lite kortare program så det blir av tidsmässigt.

• ODS

Starkast, precis som dig måste jag träna, är just nu sjuk o inte tränat på 5 dagar, märks direkt!!! Sedan har jag ju andra skador som gör mig begränsad o jag lider av ständig smärta.

• Anonym (oxå överrörlig)
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-21 00:56:06 följande:
    Oj - får du alltså ont i handlederna lätt om du gör "vanliga" armhävningar - eller kan det hända värre grejer ? 

Vad läskigt att axeln hoppar på det sättet ://      
    Det är inte alltid det gör ont i handlederna vid armhävning.

Gällande axeln så vet jag inte vad som spökar i axeln, men om jag ligger på mage med kudde under bröst-hals-huvud och slappnar av så "trillar" axeln ner något, jag kan även påtvinga "urhoppandet" om jag vill. Det är inget som känns obehagligt eller så, men däremot har jag lätt att överanstränga axeln om jag inte tränar regelbundet.
  • NBFN

Jag har överrörliga leder. Det är inte farligt men får man en skada kan det bli svårare i.o.m de överrörliga lederna, i vissa fall kan det också vara så att man lättare får skador (behöver absolut inte vara ngt allvarligt) då lederna i förhållande rör sig bra mkt mer än de bör, i olika riktningar.

För ryggens del så bör du hämta in kunskap om ergonomiska lyft osv., och dessutom se till att träna de allra minsta och innersta musklerna. Det bästa är att gå till en sjukgymnast i förebyggande syfte.

Det är inget farligt, andas! ;) Och lycka till :)

• Anonym (Rörlig)

Jag har funderat lite på en sak! 

- Jag undrar om sättet man sover på spelar in... och kan göra det hela bättre/sämre ?

Jag känner typ att jag behöver en kudde i svanken, och en kudde som stöttar nacken jävligt bra... annars känns det som om jag ligger "ojämnt" och nacken tar stryk.

Nån annan som känner likadant ? ://        

• ODS

Jag kan bara ligga på rygg, om jag ligger på sidorna flyttar sig bäckenet, och ligger jag på mage får jag ont i ländryggen.

• Fundersam02
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-23 16:06:43 följande:
    Jag har funderat lite på en sak! 

- Jag undrar om sättet man sover på spelar in... och kan göra det hela bättre/sämre ?

Jag känner typ att jag behöver en kudde i svanken, och en kudde som stöttar nacken jävligt bra... annars känns det som om jag ligger "ojämnt" och nacken tar stryk.

Nån annan som känner likadant ? ://        

Jag tror att det är viktigt att ha en bra madrass, som ger efter lagom mycket för ens kropp. På IKEAS hemsida finns en sängguide. Den egna vikten påverkar också vilken typ av madrass som man behöver.
  • Enter Sandman

Här är en till med överrörliga leder, hos mig sitter det i ryggslutet och benen.
    Sen har jag ytterligare sjukdomar som ger kronisk smärta och annat skit.

Men jag tänker att om det känns bra att sova på ett sätt så är det säkert också bra, så gör det som känns bekvämt för dig.
    Själv sover jag halvsittande uppallad, eftersom jag har nersatt lungfunktion, och det blir en vana det med. 
    Ska jag ligga platt blir jag som en fisk på land och kippar efter luft, det var lite obehagligt efter en operation där personalen la mig raklång och jag fick andningsproblem innan jag ens var fullt vaken ur narkosen, så jag fattade aldrig vad som hände, förrän det stod ett helt läkarlag runt sängen.
    Men jag kommer ihåg hur jobbigt det var och hur paniken kröp inpå mig när jag inte kunde syresätta mig ordentligt.       

• Starkast
    Fundersam02 skrev 2013-07-21 17:32:35 följande:

Styrketräning passar inte alla. Om man gör fel så kan man röra sig för mycket i vissa styrketräningsapparater. I så fall behövs det väl en sjukgymnast som instruerar först.

Man kan få ont om man belastar för mycket också.   
    Räcker gott med en medlemstränare.
    De finns ju till för att man ska träna rätt utefter sina egna förutsättningar.

Jag tror det passar alla faktiskt. Du stärker ju det du behöver stärka och får mindre ont/blir smärtfri.
  • Starkast
    Fundersam02 skrev 2013-07-21 17:36:12 följande:
    Jag undviker också att göra sådant som jag vet är fel rörelser för mig. Det är lättare sagt än gjort, men t.ex. så undviker jag att sätta händerna bakom mig (handlederna) när jag ska resa mig upp ur sängen. Gör aldrig riktiga armhävningar heller vilket belastar handlederna. Jag fick ont i knäna när jag var yngre och satt på en stol och lade upp benen på stolen mitt emot. Insåg sedan att det förmodligen berodde på att jag sträckte ut för mycket under knät så att säga. Det är ett bra tips att tänka mer på hud man använder sin kropp och jämföra med andra för att se hur de gör som har ett normalt rörelseomfång i sina leder.
    Tränar man upp musklerna så blir man inte lika begränsad och behöver inte tänka sig för på det sättet. Då kan man inte böja lika långt och lederna "sträcks" upp med hjälp av musklerna.
    Men det är ju en smaksak och ett eget val man har hur man vill ha det i livet.
    Jag är en person som inte vill ha en massa begränsningar och jobbar för att slippa ha det och bara få leva livet.

• Starkast
    ODS skrev 2013-07-23 09:10:33 följande:
    Starkast, precis som dig måste jag träna, är just nu sjuk o inte tränat på 5 dagar, märks direkt!!! Sedan har jag ju andra skador som gör mig begränsad o jag lider av ständig smärta.
    Ja visst märks det!
    Jag lever också med kroniska, svåra smärtor från andra sjukdomar/skador.
    Men tycker att allt blir bättre med tiden med hjälp av träning. Igår påbörjade jag ett nytt träningsprogram som går på mer direkt där mina svåraste smärtor sitter och det är tufft idag vill jag lova... Men vet ju att det kommer bli bättre! Tränaren har dragit tillbaka en annan övning där jag får ont flera dagar efter ett pass, och satt just den enbart på rehabträning tills andra muskler runt om stärkts för att sedan återinföra den igen sedan.
    Tränare är ju väldigt duktiga och utbildade och jag kan lugnt säga att jag fått ett helt nytt liv sedan jag började med styrketräningen!
    Det gäller bara att boka tider så man får stämma av och förändra lite efter hand, samt haffa sin tränare om något krånglar. Han poängterade vikten av det för mig igår, att inte fortsätta på egen hand och laborera utan att verkligen säga till om något inte blir helt 100% bra i träningen.
  • ODS

Starkast, ja, jag går bland annat hos en jättebra sjukgymnast! Har gått hos henne i 13 år nu. Har program som ska stärka hela kroppen men mest koncentrerat på rygg/bäcken/höfter. Tränar både i maskiner och på boll/madrass. Får också ändra lite efter mående, lätt att ta i för mycket och då kan jag få göra ändringar på tex antal reps eller vikt. Generellt sett gör jag många reps och har ganska låga vikter.

• Anonym (Vig)

Här är en till ormmänniska! Rörliga knän, handleder och höfter. Har alltid tyckt att knäna varit lite konstiga men tack vare mycket styrketräning hade jag inga problem förrän jag lade av. Helt plötsligt känner jag ilningar, hugg och knä ont. Var till sjukgymnast som visade mig hur jäkla vig jag är och sade att det bara är att börja styrketräna igen! Aldrig stretcha och undvika yoga och liknande gymnastik. Lättare sagt än gjort dock. Men det hjälper, kommer ta ett tag att komma iform igen och vara tvungen att träna för att slippa värk.

Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?