• Anonym (Rörlig)

"Överrörliga leder" = problem ?

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

• Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?
  • Anonym (oxå överrörlig)

Jag är överrörlig i bl.a. knäna och handlederna. När jag var ungdom så sa läkarna att det var växtvärk, men det gick aldrig över, för något år sedan så fick jag reda på eventuell anledning, den eventuella anledningen är ett ovanlig kromosomavvikelse denna avvikelse kan eventuellt ge överörliga leder.

Jag kan inte göra armhävningar med handflatorna ner i golvet, jag måste ha handlederna raka så jag har knogarna i golvet. När jag ska hugga ved så bör jag ha bandage eller liknande runt handleden.

Knäna kan jag böja längre bak än normalt, om jag står med ryggen mot väggen så kan jag ha knävecken mot väggen och ha hälarna 10-15 cm ifrån väggen.

Högeraxeln hoppar ibland halvt "ur led" när jag ligger på mage, jag både känner och hör hur axeln "hoppar".

• Starkast
    Benjimom skrev 2013-07-20 23:19:24 följande:
    Sjukgymnasten ligger i samma hus som VC här så brukar inte skilja så mycket på dom haha. Men ja jag har vänt mig direkt till sjukgymnasterna med men då har jag fått till svar att dom har så fullt att dom endast tar emot folk som har remisser för att kunna hjälpa dom som verkligen behöver det. 

Då får man ringa någon annan. Fi ns massor av privata.De är måna om sitt rykte
  • Cecilialia
    Anonym (Rörlig) skrev 2013-07-20 19:56:44 följande:

Efter att ha fått olika låsningar i ena käken så jag knappt kunde öppna munnen, och gjort något konstigt med nacken så den knäcker hela tiden och gör ont numera - fick jag höra av en läkare att jag har "överrörliga leder".

Det jag undrar är - finns det någon mer som har det ? 

Har ni något som liksom gör det bättre ? 

Min käke är paj och min nacke är också paj ... vill inte ha fler kroppsdelar som låser sig :// Är det såhär det ska vara ?!       

Jag har överrörliga leder också. Har därför alltid ont i ryggen.. Skitjobbigt. Vaknar jämt med ryggont och måste stretcha för att bli av med det. Läkaren förklarade att det är musklerna som försöker hålla lederna på plats så mycket att de överanstränger sig och just därför får jag ont. 
  • Dr Mupp

Jag har överrörliga leder vilket har lett till kronisk foglossning. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Rörlig)
    Cecilialia skrev 2013-07-21 00:27:19 följande:
    Jag har överrörliga leder också. Har därför alltid ont i ryggen.. Skitjobbigt. Vaknar jämt med ryggont och måste stretcha för att bli av med det. Läkaren förklarade att det är musklerna som försöker hålla lederna på plats så mycket att de överanstränger sig och just därför får jag ont. 

Oj vad drygt :// Har du fått någon slags övningar för att försöka träna bort det/bygga upp musklerna ? 

Jag har precis som du - fast med nacken!! Vaknar alltid med ont i nacken ... Blev lite bättre idag när jag gjorde olika nackövningar, så det ska jag fortsätta med!!
    Anonym (oxå överrörlig) skrev 2013-07-21 00:05:59 följande:
    Jag är överrörlig i bl.a. knäna och handlederna. När jag var ungdom så sa läkarna att det var växtvärk, men det gick aldrig över, för något år sedan så fick jag reda på eventuell anledning, den eventuella anledningen är ett ovanlig kromosomavvikelse denna avvikelse kan eventuellt ge överörliga leder.

Jag kan inte göra armhävningar med handflatorna ner i golvet, jag måste ha handlederna raka så jag har knogarna i golvet. När jag ska hugga ved så bör jag ha bandage eller liknande runt handleden.

Knäna kan jag böja längre bak än normalt, om jag står med ryggen mot väggen så kan jag ha knävecken mot väggen och ha hälarna 10-15 cm ifrån väggen.

Högeraxeln hoppar ibland halvt "ur led" när jag ligger på mage, jag både känner och hör hur axeln "hoppar".

Oj - får du alltså ont i handlederna lätt om du gör "vanliga" armhävningar - eller kan det hända värre grejer ? 

Vad läskigt att axeln hoppar på det sättet :// 

Själv har jag som sagt problem med käken, nacken - och fötterna!
    Ibland när jag springer händer det att någon av fötterna låser sig eller blir "svag" så jag måste stanna för att inte ramla. Helt stört!       

• Anonym (Rörlig 2)

Vanliga armhävningar kan inte jag göra, då överbelastar jag handlederna direkt och kommer få ont i flera dagar efter. Det värsta med att överbelasta är att värken inte kommer förrän dagen efter men kan sitta i flera dagar. Överrörlighet bäcken och framförallt höftleder är väl mindre roligt. Vid sex händer det att lårkulan försöker glida ur led och fy fasen vad ont det gör. Det är oftast då det sker eftersom fokus ligger på något helt annat haha.

• Fundersam02
    Benjimom skrev 2013-07-20 20:32:31 följande:
    Tja va säger dom.. Dom brukar säga att det inte är så farligt. Att jag inte lider tillräckligt mycket typ. Oftast säger dom att jag måste ju göra något rätt som inte har mer ont så det är inte tillräckligt "akut" för att jag ska få en tid. 
    Men det värsta är ju att jag har problem och jag vet att om jag inte får hjälp kommer det ju bara bli värre med tiden men det är svårt när man inte får någon att lyssna.
    Har vänt mig hur många ggr som helst till vårdcentralen, men dom vill oftast inte ens ta emot mig om jag inte har jätte ont just då.
    Det tär på krafterna och för varje gång jag blir avvisad så drar jag mig ännu mer från att söka hjälp.  

Har dessutom efter min förra graviditet fått jätte stora problem med mina handleder, antagligen karpaltunnelsyndrom, men inte heller med det får jag hjälp. 

Jag har också problem med överrörlighet och får lätt ont i bl.a. handleder och händer. Handledsstöd kan hjälpa lite så att man inte kommer ur normalläget när man använder händerna. Det finns andra hjälpmedel som ergonomiska knivar och annat. Arbetsterapeuter är bra på händer. Det kanske är lättare att få tid hos en sådan än hos en sjukgymnast? Receptfria mediciner som t.ex. Ipren tar bort värken och är inflammationsdämpande. När leden kommer ur normalläge så blir det en belastning på senor och muskler och då kan det bli lite inflammation och det gör ont. Det är inte bra att gå med smärta länge. Man kan bli mer smärtkänslig med tiden.
  • solskina

Tips: till er med överrörlig ryggslut, knä och bäcken. Balansplatta och pilatesboll. Det är dom små musklerna som ska tränas upp. När man har gjort det är det sedan styrketräning som gäller.

Har man ett bra gym kan du få samma hjälp där som hos sjukgymnasten.

Nackövningar kan jag inga om.

Fötterna ska ni vara rädd om, gå till en  Ortopedskotekniker. Så kan det hända att ni får inlägg i skona. Det har jag. Mina fötter flyter liksom ut. 

• Dr Mupp
    solskina skrev 2013-07-21 09:35:07 följande:
    Tips: till er med överrörlig ryggslut, knä och bäcken. Balansplatta och pilatesboll. Det är dom små musklerna som ska tränas upp. När man har gjort det är det sedan styrketräning som gäller.

Har man ett bra gym kan du få samma hjälp där som hos sjukgymnasten.

Nackövningar kan jag inga om.

Fötterna ska ni vara rädd om, gå till en  Ortopedskotekniker. Så kan det hända att ni får inlägg i skona. Det har jag. Mina fötter flyter liksom ut. 

Mina fötter har flytit ut, liksom blivit plattare och bredare. Lägre fotvalv. Jättesvårt att hitta skor så jag går i foppatofflor så fort de blir varmt.

Jag är överrörlig i bäckenet som då gett kronisk foglossning.
    Jag är även överrörlig i knän, fotleder och rygg och troligen även i käke eftersom jag har problem med låsningar och smärta.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden "Överrörliga leder" = problem ?