Cecilialia skrev 2013-07-21 00:27:19 följande:
Jag har överrörliga leder också. Har därför alltid ont i ryggen.. Skitjobbigt. Vaknar jämt med ryggont och måste stretcha för att bli av med det. Läkaren förklarade att det är musklerna som försöker hålla lederna på plats så mycket att de överanstränger sig och just därför får jag ont.
Oj vad drygt :// Har du fått någon slags övningar för att försöka träna bort det/bygga upp musklerna ?
Jag har precis som du - fast med nacken!! Vaknar alltid med ont i nacken ... Blev lite bättre idag när jag gjorde olika nackövningar, så det ska jag fortsätta med!!
Anonym (oxå överrörlig) skrev 2013-07-21 00:05:59 följande:
Jag är överrörlig i bl.a. knäna och handlederna. När jag var ungdom så sa läkarna att det var växtvärk, men det gick aldrig över, för något år sedan så fick jag reda på eventuell anledning, den eventuella anledningen är ett ovanlig kromosomavvikelse denna avvikelse kan eventuellt ge överörliga leder.
Jag kan inte göra armhävningar med handflatorna ner i golvet, jag måste ha handlederna raka så jag har knogarna i golvet. När jag ska hugga ved så bör jag ha bandage eller liknande runt handleden.
Knäna kan jag böja längre bak än normalt, om jag står med ryggen mot väggen så kan jag ha knävecken mot väggen och ha hälarna 10-15 cm ifrån väggen.
Högeraxeln hoppar ibland halvt "ur led" när jag ligger på mage, jag både känner och hör hur axeln "hoppar".
Oj - får du alltså ont i handlederna lätt om du gör "vanliga" armhävningar - eller kan det hända värre grejer ?
Vad läskigt att axeln hoppar på det sättet ://
Själv har jag som sagt problem med käken, nacken - och fötterna!
Ibland när jag springer händer det att någon av fötterna låser sig eller blir "svag" så jag måste stanna för att inte ramla. Helt stört!